lóerő

2021.11.07. 07:00

Milyen abroncs kell az elektromos autóra?

Mi az, ami valóban fontos, és mi az, ami kevésbé egy elektromos meghajtású személygépkocsi gumijainál? A HTA szakemberei segítenek eligazodni a témában.

Vas Népe

Fotó: MW-archív

Egyre több gyártó dob piacra olyan gumiabroncsokat, amelyeket kifejezetten elektromos autókhoz fejlesztettek. Természetesen az elektromos autóknak nincs feltétlen szükségük speciális gumiabroncsokra, hagyományos szettekkel is felszerelhetők. Akkor miért merül fel a téma egyáltalán? Nos, a gumiabroncsok az autó energiafogyasztásának akár 30 százalékáért is felelősek lehetnek.

Gördülési ellenállás

Az elektromos autóknak a lehető legnagyobb hatótávolságot kell elérniük egy töltéssel, másképpen fogalmazva: az e-autók szűk keresztmetszete a megtehető távolság. Az alacsony gördülési ellenállás segít ennek elérésében. Az e-autókra tervezett gumiabroncsok ezért gyakran nagy átmérőjűek, keskeny futófelülettel. A VW Golf alapból 16 colos kereket kap, míg a hasonló nagyságú, de tisztán elektromos ID3-ra 18-as felniket szerelnek szériafelszereltségként. A gördülési ellenállás emellett a gumikeverék révén és az autó alépítménye révén is csökkenthető. Az öko- vagy alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok gördülési ellenállása akár 15-20 százalékkal kisebb, mint egy hagyományos nyárigumiabroncsé.

Milyen hatótávnövelés lehetséges ezzel? Ha a gördülési ellenállás értéke 15 százalékkal csökken, akkor három-négy százalékos hatótáv-növekedésre számítunk. Egy körülbelül 240 kilométeres hatótávolságú Renault Zoe esetében ez körülbelül tíz kilométer többletet jelent, míg egy körülbelül ötszáz kilométeres hatótávolságú Tesla Model S körülbelül húsz kilométerrel többet tud megtenni.

Robusztus futófelület

Az elektromos autóknak nagy a tömege, ám a nyomatékleadási karakterisztikájuk merőben eltér a belsőégésű motorokétól. A lényeg: a nyomatéknak nem kell „felépülnie”, szinte azonnal rendelkezésre áll, ezért tudnak az e-autók elképesztő számokat produkálni pl. a 0-ról 100 km/h-ra történő gyorsulás mérésekor. Ennek következménye, hogy az elektromos autók gumiabroncsai emiatt gyorsabban használódhatnak el, mint a benzines vagy dízelüzemű autóké – ez rossz a környezetnek és kellemetlen a vezető pénztárcájának. Azonban differenciálni kell: a gyorsabb gumikopás inkább a több mint két tonna tömegű és nagy motorteljesítményű autókra jellemző, nem annyira az említett Renault Zoéra. Ezenkívül a vezető vezetési stílusa is jelentős tényező a kopás szempontjából, és a gumiabroncs kopásállósága nagymértékben függ a felhasznált gumikeveréktől.

Teherbíró képesség

Az elektromos autók körülbelül 200-300 kilogrammal nehezebbek, mint a hasonló, belső égésű motorokkal szerelt autók. A gumiabroncsaiknak ezért nagyobb teherbírásra van szükségük. A gumiabroncsok vásárlásakor ezért feltétlenül ügyelni kell a megfelelő terhelési indexre. Az előírt abroncsnyomást is be kell tartani és rendszeresen ellenőrizni kell, mivel ez is befolyásolja a teherbírást. Ha a nyomás csak egy kicsit alacsonyabb az ajánlottnál, már az is növeli a gördülési ellenállást és a kopást.

Gördülési zaj

Mivel az elektromos motor halkabb, mint a belső égésű, a jármű belsejében a gumiabroncsok zaja jobban érzékelhető egy e-autóban. Az alacsony zajszintű futófelület ezért fontos tényező a vezetési élmény szempontjából. A gumiabroncs üreges terében keletkező rezgések nagy szerepet játszanak a zaj kialakulásában és továbbadódnak a jármű belsejébe. A gumiabroncs futófelületének belső oldalán lévő habbetétek elnyelik ezeket a rezgéseket. Ilyen poliuretán szivacsokat ma már több gyártó is alkalmaz.

Biztonság

Lehet-e egy gördülési ellenállásra optimalizált abroncs a biztonság szempontjából is csúcsminőségű? Technikai szempontból az alacsony gördülési ellenállás és az optimális tapadás között ellentmondás van. Ám ma már olyan energiatakarékos gumit is képes az ipar gyártani, amely remek tapadást garantál.

Kiemelt képünkön: Egy jó abronccsal nagyobb a hatótávolság

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!