Létjogosultságot nyert a glória

2019.09.28. 07:00

Az elmúlt hónapokban, hetekben nem egy esetben mentett életet a fejvédő eszköz

Amikor 2016-ban felvázolta a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) az úgynevezett „halo” 2018-as bevezetését, sokan felhördültek, hogy a biztonság érdekében bevezetni kívánt eszköz csak elcsúfítja a formula szériák versenyautóit. Az ellenségeskedések ellenére az FIA lépett, és 2018-ban számos bajnokságban kötelezővé tette a pilóták fejét védő bukócsövet. Azóta nem egy versenyző életét mentette meg a magyarul csak glóriának nevezett berendezés.

Kelemen Attila

A fejvédő szerkezet tavaly óta jelent biztonságot az F1-es és F2-es pilótáknak Fotó: MTI/AP/Antonio Calanni

Fotó: Antonio Calanni

Tervbe vették

Idén már 10 éve annak, hogy a Forma–2 Brands Hatch-i versenyén Henry Surtees életét vesztette: Jack Clarke autójának elszabadult kereke találta el szerencsétlen módon a sisakját. Abban az évben, az F1-ben is történt egy súlyos fejsérüléssel járó baleset: Felipe Massa a Magyar Nagydíj időmérő edzésén szenvedett életveszélyes sérüléseket, amikor nagy sebességnél fejbe találta egy elszabadult rugó. A gyors magyar orvosi intézkedésnek hála még jó pár évig visszatérhetett a versenyzés világába.

Az autóverseny minél nagyobb biztonságát célul kitűző FIA-szakemberek el is kezdtek dolgozni egy fejvédő megoldáson. Ennek bevezetésére 2018-ig kellett várni. Lentebb előbb két balesetet említünk, amikor még nem voltak felvértezve a verseny-

autók a glóriával; majd azon eseteket vettük számba, amikor jól vizsgázott a biztonsági berendezés.

Szükség lett volna rá

2012. július 3-án az alig egy hónapja az FIA által a „Nők a motorsportban” mozgalom nagykövetévé kinevezett María de Villota az angliai duxfordi reptéren tesztelte az F1-es Maruissia autóját. Elveszítette autója irányítását egy ártalmatlannak tűnő szituációban, és egy kamion leeresztett hátsó rámpájának ütközött. Ugyan túlélte a balesetet, ám jobb szeme világát elveszítette.

Két év múlva, a Forma–1-es Japán Nagydíjon Suzukában Jules Bianchi egy vízátfolyáson megcsúszott, és teljes sebességgel, irányíthatatlanul éppen arra csúszott, ahol Adrian Sutil autóját mentő homlokrakodó dolgozott. Bianchi autója 212 km/h-s sebességgel és több száz G-s erőhatással a munkagép hátuljának csapódott. A francia pilótát életveszélyes fejsérülésekkel szállították kórházba. Számos operációt követően kilenc hónapig kómában feküdt, ám állapota nem javult. 285 nappal a balesetét követően hunyt el. Mindkét esetben nagy segítség lett volna a glória.

Életet mentett

A tavalyi F2-es Spanyol Nagydíjig kellett várni, amikor is sikerült elcsendesíteni az ocsmánynak vélt glória a kritikusait. A japán Makino Tadaszuke fejvédőjének csapódott nagy sebességnél a honfitárs Fukuzumi Nirej

autójáról levált bal hátsó kerék. A glóriának hálát adva csak ennyit mondott Tadaszuke: „Alighanem megmentette az életemet”.

A Forma–1-ben a Belga Nagydíjon vizsgázott először a fejvédő: a futam óriási rajtbalesettel indult. A tömegkarambolt a renault-s Nico Hülkenberg idézte elő, aki későn fékezett és hátulról eltalálta Fernando Alonso McLarenjét. A spanyol autója a levegőbe emelkedett és átrepült Charles Leclerc Sauberje felett úgy, hogy a padlólemezével végigsúrolta a glóriát. Ha az nem fogja fel az ütközést, Leclerc komoly fejsérüléséket szenvedhetett volna.

Szintén tavaly, szintén Nico Hülkenberg került középpontba. Az évadzáró Abu Dhabi GP-n egy horrorisztikusnak tűnő balesetben Romain Grosjean reptette meg a Renault-ját úgy, hogy a levegőben másfelet szaltózva végül fejjel lefelé érkezett a védősávra. Csakhamar kiderült, hogy a „halo” ismét kitűnő munkát végzett, a németnek nem lett baja.

Ugyan halálos balesettel végződött az idei spái F2-es verseny, ám ha nincs a sokat bírált biztonsági fejlesztés, nagyobb is lehetett volna a baj. Egy leszakadó szárnydarab könnyen fejsérülést okozhatott volna a csaknem 300 km/h-val száguldó Sean Gelaelen, ám a glória megakadályozta, hogy az alkatrész a fejének ütközzön.

Legutóbb pedig Monzában vizsgázott jelesre a halo-rendszer. A Parabolica külső ívén elhelyezett rázókövön megdobbant, majd a levegőbe emelkedett Alex Peroni autója, majd szaltózva, fejjel lefelé a drótkerítésnek ütközött. Peroni a saját lábán hagyta el a roncsot. A sisakja így is nagyon megsérült, ám a glória nélkül vélhetően ez is végzetes baleset lett volna.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!