Lóerő

2019.01.19. 09:00

Idén 205 ezer új jármű az utakon?

A gépjárműimportőrök 18 százalékos piaci növekedésre számítanak 2019-ben, előrejelzésük szerint összesen csaknem 205 ezer új járművet helyeznek forgalomba Magyarországon idén.

MTI

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete idén 160 ezer személygépkocsi forgalomba helyezésére számít, 18 százalékos növekedést prognosztizál

Fotó: Shutterstock

Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke a részletekről szólva ismertette: a személyautók piacán is 18 százalékos növekedést prognosztizálnak, 160 ezer személygépkocsi forgalomba helyezésére számítanak az idén. Ezen belül kétezer lehet a tisztán elektromos autók száma, ami 54 százalékos növekedés az előző évhez képest, és ezer plug in hibrid autót adhatnak el, ami 30 százalékkal haladja meg a tavalyi értékesítést az egyesület várakozása szerint.

Az MGE előrejelzésében 30 ezer új kishaszonjármű forgalomba helyezése szerepel, ami 13 százalékkal több a tavalyinál.

A nagyhaszonjárműveknél 11 százalékos növekedést, hét­ezer új forgalomba helyezést várnak, a buszoknál 21 százalékos növekedésre, nyolcszáz új buszra számítanak, a motorkerékpárok forgalmazásában pedig 10 százalékos bővülést jeleznek, ami 3300 új jármű forgalomba helyezését jelentené – mondta az ügyvezető elnök. A közúti pótkocsiknál ugyanakkor 14 százalékos csökkenést valószínűsítenek, így 3800 új pótkocsi kerülhet forgalomba – tette hozzá. Erdélyi Péter elmondta: tavaly már jelentős mértékben tértek vissza a magánvásárlók a személyautók piacára. Erre az idén is számítanak, egyebek mellett a biztosabb munkahelyek, a magasabb jövedelmek, a hitelfelvételi és a hitelezési kedv növekedése, valamint az alacsony kamatok miatt.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete idén 160 ezer személygépkocsi forgalomba helyezésére számít, 18 százalékos növekedést prognosztizál
Fotó: Shutterstock

A kishaszonjárművek forgalmának idei bővülését segíti a növekedési hitelprogram újraindulása. A cégautók, flották bővüléséhez jelentős tartalékokat ugyanakkor már nem lát a gépjárműimportőrök egyesülete. Az ügyvezető elnök ismertette: az Európai Unióban átlagosan 587 gépkocsi jut ezer lakosra, Magyarországon ez a szám 394. Az EU-ban az autók átlagos kora 11 év, Magyarországon több mint 14 év. A Magyarországra behozott használt autók átlagéletkora 12 év fölött van, a teljes importnak csak 48 százaléka új jármű. Az adatok szerint a magyar autópark 84 százaléka tízévesnél idősebb.

Az ügyvezető elnök az egyesület eredményei között említette, hogy január végén elindul a vásárlók érdekeit szolgáló, az Autós Nagykoalíció és az MGE által előkészített és kezdeményezett közhiteles, ingyenes gép­járműadat-lekérdező.

Erdélyi Péter kedvező tendenciának nevezte, hogy megkezdődött a visszatérés a márkaszervizekhez és a legális javítókhoz. Felhívta a figyelmet arra is, hogy a gépjárműimportőrök egyesülete elindította munkaerő-közvetítő oldalát, amelynek célja a munkaerőigények és -kínálat összehozása.

Dér Péter, az MGE elnökségi tagja elmondta: csaknem hét százalékkal nőtt tavaly a forgalomba helyezett új nagyhaszonjárművek száma, ami jó eredmény, különösen annak fényében, hogy a legtöbb fuvarozócég visszafejleszti flottája méretét. A szakember egyre komolyabb problémának nevezte a gépkocsivezetők hiányát.

A buszpiacon tavaly kisebb, 2,8 százalékos volt a bővülés, ebben a kategóriá­ban azonban erőteljes növekedést vár az MGE az állami és önkormányzati programok miatt.

Somogyi Gábor, az egyesület elnökségi tagja jelezte: a forgalomba helyezett új közúti nehézpótkocsik száma csökkent tavaly az előző évhez képest, és idén még jelentősebb csökkenésre számítanak. A beruházások elmaradásának főbb oka továbbra is a gépkocsivezetők hiánya, a munkabérek jelentős növekedése, valamint az emelkedő, illetve 2019-ben megjelenő nemzetközi adók, szabályozók. Emiatt a vállalkozások profitabilitása rendkívül lecsökkent, a kisebb cégek nagy számban hagyják abba tevékenységüket, és a fuvardíjak emelése nélkül további nehézségek várhatók – mondta.

Zámbó Balázs elnökségi tag felhívta a figyelmet arra, hogy az MGE kezdeményezésére a kisebb, 500 köbcenti alatti motorkerékpároknál csökkent a regisztrációs adó 2019-ben. Az elektromos és hibrid motorok után nem kell regisztrációs adót fizetni.

Tavaly 31 százalékkal több új motorkerékpárt helyeztek forgalomba, mint egy évvel korábban, ami komoly növekedés, de még mindig nem sikerült a 2009-es szintet sem elérni – jelezte.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!