Filmtörténet

2020.10.25. 07:00

Ikonikus autók a vászonról – A forgatásokon nem kímélték a kocsikat

Vajon melyek a filmtörténelem legikonikusabb autói? Bizony hosszasan lehetne sorolni a jelölteket, s még akkor sem biztos, hogy teljes lenne a lista. Arra nem vállalkozunk, hogy sorrendet állítsunk fel, de felvillantunk néhányat a legjobbnak, legkarakteresebbnek ítélt csodajárgányok közül.

Zalai Hírlap

DeLorean DMC–12, az időgépFotók: ZH Archívum

Amióta filmipar létezik, azóta a mozinak fontos szereplői az autók. Az évtizedek során százával készültek olyan alkotások, amelyek a száguldásról szóltak, de az akciófilmeknek is szinte kihagyhatatlan eleme az autós üldözés. Készültek filmek a szervezett versenyekről és az éjszakai illegális gyorsulások világáról is. És persze voltak egész sorozatok is, amelyek konkrétan egy bizonyos autóról szóltak.

A Vissza a jövőbe DeLorean DMC–12-je

Az időgép, amire titkon mindannyian vágyunk, tulajdonképpen egy autó, a DeLorean DMC–12. Noha az autó messze elmaradt az akkori kor elvárásaitól, a filmnek köszönhetően mégis egy igazi legendává vált. Hivatalos gyártása 1981-ben kezdődött el és viszonylag hamar, 1982-ben be is fejeződött. Összesen 9 ezer darab gördült le a gyártósorról, mégis az egyik legismertebb járművé nőtte ki magát. Bukását vélhetően a magas gyártási költségek okozták, mivel a DeLorean rozsdamentes anyagai nagyon sokba kerültek. 150 lóerős teljesítményével hivatalosan 8,8 másodperc alatt érte el a 60 mérföldes – nagyjából 96 km/h – sebességet, bár későbbi mérések alapján ténylegesen ez az érték csak 10,5 másodperc volt. Noha eredetileg sport­autónak készült a DeLorean, mégis inkább időgépként maradt a köztudatban. A filmben látott sportautó számtalan módosításon esett át, és összesen hármat készítettek belőle. Ebből kettő jelenleg a Universal Studió tulajdonában van, egy pedig magángyűjtőnél pihen.

DeLorean DMC–12, az időgépFotók: ZH Archívum

1974 Ford Falcon XB – Interceptor (Mad Max)

Mel Gibson fekete Pursuitja egy limitált kiadású GT351-es verziója a Falcon XB-nek. A filmben látható kocsi valójában egy leselejtezett rendőrautó volt. Nem kis számú átalakítás után született meg a filmben látható csoda, melyet matt fekete színe és brutális kinézete tökéletes „üldöző autóvá” tett. Érdekesség, hogy az autó filmben hallható hangja valójában nem a kocsié volt, mivel a kompresszort nem bírta a motor. Az alap gyári motor 300 lóerős, 5,7 literes, V8-as, 32 szelepes.

A Knight Rider fekete démonja, K.I.T.T.

A legmagasabb intelligenciával rendelkező filmes autó, K.I.T.T. a ’80-as évek igazi sztárja volt. Nem csupán beszélt, de szinte bármilyen helyzetben képes volt megvédeni tulajdonosát. A sorozatban látható 1982-es Pontiac Trans Am nem csupán külső, hanem számos belső módosításon esett át, mielőtt megjelent volna a televízió képernyőjén. Külső megjelenésén a legfeltűnőbb változtatás az autó orrának meghosszabbítása volt, amire azért volt szükség, mert K.I.T.T. központi érzékelője elöl helyezkedett el. További módosítás volt az eredetihez képest a hátsó féklámpák áthelyezése, valamint az elöl jobbra-balra pásztázó piros fénysugár. A belső műszerfal szinte teljes egészében új megjelenést kapott, hiszen a sorozatban a szuperjárgány rengeteg technológiával volt felszerelve. Ilyen volt többek között a TurboBoost funkció, amely segítségével bármikor ugratni tudott a jármű. További extra volt még a turbó funkció is, amellyel 480 km/órás sebességre is képes volt a fekete csoda. A valóságban azonban nem bírt ilyen extrákkal a Pontiac. A 238 lóerős autó csupán 225 km/órás végsebességre képes, és 10 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára.

1982-es Pontiac Trans Am, azaz K.I.T.T.

James Bond és a ’64-es Aston Martin DB5

James Bond ikonikussá vált járműve először a Goldfingerben, a James Bond széria harmadik részében bukkant fel. A filmbéli autó számtalan módosításon esett át, a Bond által vezetett járműben volt például telefon, televízió, katapultülés, radar, füstgenerátor, fedélzeti géppuska, olajpermetező, golyóálló pajzs és még számos más, titkos ügynöknek kijáró eszköz. De nem csupán felszereltségével tűnt ki autóstársai közül. A 286 lóerős, hathengeres autó 7,1 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet, amivel élenjáró teljesítményt vívott ki magának. Az álom­autót csupán 3 évig gyártották, és megközelítőleg ezer darabot adtak el belőle.

Shelby GT500 (1967, Eleanor): Tolvajtempó

Nem hiszem, hogy meglepetést okozna az autófanatikusok számára, hogy eme gyönyörűség is bekerült a listába. A Tolvajtempó 2000-es feldolgozása után szó szerint meghatványozódott (Amerikában) ennek az autónak az építése, másolása. Hihetetlenül eltalálták a formákat, idomokat, beömlőket, festést, dekorcsíkot, felnit, egyszóval mindent. A filmbeli szépséget 427 köbhüvelykes (7000 köbcenti), V8-as motor hajtja meg, a teljesítménye pedig nem kevesebb, mint 650 lóerő (nitróval kereken 1000). Ezzel a teljesítménnyel a Shelby GT500 a mai napig helyet követelhet magának a sportautók táborában.

1967-es Shelby GT500, azaz Eleanor

A Halálos iramban sorozat autói

Felsorolni is nehéz, hogy a sorozat eddigi részeiben mennyi tuningolt autót és lélegzetelállító kaszkadőrmutatványt láthatott a közönség. Ki ne emlékezne az első részből a Dodge Chargerre, a második részből a Nissan Skyline GT-R-re, a hatodik részből a Dodge Daytonára vagy éppen a Tokiói hajszából a Mazda RX–7-re…

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!