2021.02.18. 07:00
Megkezdődött az idei Forma–1-es autók bemutatója, leleplezése
Elsőként a McLaren leplezte le az idei versenyautóját. A brit Forma–1-es istálló az MCL35M kódjellel látta el a tavalyihoz hasonló színekben pompázó autóját. Ugyan a festés nem sokat változott, a borítás alatt új szív dobog: idén már a Mercedes erőforrása hajtja a betontorpedót. A cél nem lehet más, mint a konstruktőri harmadik hely megvédése. A bemutatók sorát holnap az Alpha Tauri folytatja.
Fotó: McLaren
Az elmúlt évekkel ellentétben idén nem január közepén kezdték el leleplezni új versenyautóikat a Formula–1-es gyorsasági autós-világbajnokság alakulatai. Egészen február idusáig kellett várni az első képekre, amelyeken már 2021-es versenyautó látható.
A késlekedésnek több oka is van. Egyrészt a tavalyi szezon egészen december közepéig kitolódott, így a konstruktőröknek kellett némi idő, hogy teljes mértékben az új autóikra fókuszálhassanak. Másrészt a március közepére, szezonnyitónak tervezett Ausztrál Nagydíjat elhalasztották őszre, így az évad csak március végén, Bahreinben veszi kezdetét. Azaz kaptak a csapatok plusz két hetet az autóik tökéletesítésére.
Rá is fér az alapos munka a csapatokra, hiszen az idei évre az autók hátsó részének egyszerűsítését írták elő. Történetesen a padlólemezt kell megváltoztatniuk a tavalyi koncepciójukhoz képest. Mindezt azért, hogy csökkentsék a lemez felhasználható felületét, és ezáltal az autók leszorítóerejét a gyors kanyarokban. A szabályok szerint a padlólemezek ezután V alakban fognak hátrafelé keskenyedni, másrészt tilos lesz rajtuk a teljesen körülzárt lyukak használata, amelyek fokozták az aszfalthoz szorító erőt. Kétségtelen, hogy a csapatoknak az okozta a fejtörést az idei autók tervezése során, hogy az ily módon elvesztett leszorítóerőt (vagy annak egy részét) más módon visszanyerjék.
Erre törekedett a McLaren is az MCL35M kódjelű versenygépével, amely első ránézésre ugyan erősen hajaz a tavalyi autóra, ám némi eltérés így is tapasztalható. Az autó alapját a szabályok miatt a 2020-as modell kell, hogy adja, ám mivel a brit alakulat a Renault helyett már a Mercedes erőforrását használja, jelentősen változtatni kellett rajta: módosítani kellett a motorteret, a váltóteret és a hűtőrendszert is. Mindamellett, hogy a padlólemez-szabály miatt az autó több részét is újragondolták, megpróbálták a 2020-as autó gyenge pontjait is kijavítani. Azaz következetesebb, kiszámíthatóbb, a lassú kanyarokat is tökéletesen abszolváló autó gyártására törekedtek.
A McLaren új autója kedden már át is esett a tűzkeresztségen, mivel egy silverstone-i filmes napon már pályára is gurult Lando Norrisszal és Daniel Ricciardóval a volán mögött. A versenyzőpáros vállára komoly teher nehezedik, hiszen a tavaly megszerzett konstruktőri harmadik helyet úgy kellene megvédeniük, hogy az amúgy tavaly is sűrű középmezőny idén még inkább összerázódhat.
Az autóbemutatók sorát pénteken az Alpha Tauri folytatja.
Az előszezoni teszt március 12–14. között lesz Szahírban.
Az F1 csapatok 2021-es autóinak bemutatása:
Február 19.: az olasz Alpha Tauri prezentációja
Február 22.: az Alfa Romeo bemutatója Varsóból
Február 26.: a Ferrari csapat online bemutatója
Március 2.: a világbajnoki címvédő Mercedes online prezentációja
Március 2.: a Renault/Alpine online bemutatója
Március 3.: az Aston Martin (Racing Point) bemutatója
Március 5.: a Williams autójának leleplezése
Március 10.: a Ferrari autójának online bemutatója
A Haas csapat már korábban jelezte, hogy az autója bejáratását az előszezoni tesztek előtt nem tudja elvégezni, így vélhetőleg az autójuk bemutatására a bahreini tesztekig várni kell.
A Red Bull–Honda még nem hozta nyilvánosságra, mikor tervezi leleplezni az idei autóját.
Kiemelt képünkön: A McLaren festésén idén is papajasárga és a kék szín harmonikus kombinációja fedezhető fel