Miért fontos a jó gumiabroncs?

2018.10.22. 07:00

Szakemberek tanácsait közvetítjük: mire figyeljünk az autó téli felkészítésekor

Időjárástól függően október közepén, végén érdemes gumiabroncsot váltani. Mire ügyeljünk a kiválasztásáál és a cserénél? Írásunkban a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) szakembereinek javaslatait közvetítjük.

Vas Népe

Vásárláskor érdemes kikérni a gumiabroncsszervizes munkatárs véleményét. Vegyük figyelembe az autó típusát, az autógyártó cég méretre vonatkozó ajánlását! Illusztráció: Shutterstock

Az abroncscsere az egyik, ha nem a legfontosabb része az autónk téli felkészítésének. A nyári abroncs egyszerűen nem alkalmas a téli közlekedésre. Ha a télire is fent hagyott nyári abroncs miatt okozunk balesetet, a kár már egyetlen karoszszériaelem sérülése esetén is nagyobb lesz, mintha vettünk volna négy téli abroncsot. Nem érdemes bizonytalan, kétes eredetű, például ismeretlen, távol-keleti importból származó abroncsokat vásárolni. Ne vegyünk használtat sem, még akkor se, ha szemmel láthatóan jó állapotúak. Az ilyeneknél olyan belső, szemmel nem látható rejtett hibák lehetnek, amelyek akár életveszélyes helyzetet is eredményezhetnek.

Miért fontos a jó gumi?

A járművek kerekenként megközelítőleg egyetlen tenyérnyi felületen érintkeznek a talajjal, így ezen a kis felületen kell kialakítani az irányítás és a sebességváltozás minden szükséges erőhatásának a legideálisabb feltételeit. Vásárláskor érdemes kikérni a gumiabroncsszervizes munkatárs véleményét. Vegyük fi gyelembe az autó típusát, az autógyártó cég méretre vonatkozó ajánlását, a közlekedési szokásokat és azt, hogy milyen körülmények között, mennyit autózunk a téli időszakban.

Ne kombináljuk a télit a nyárival!

A téli abroncsszettből – és persze a nyáriból is – minden kerékre azonos típusú és mintázatú gumit kell felhelyezni. Ha elkopott vagy sérült valamelyik abroncs, a vele azonos tengelyen forgó másikat is ki kell cserélni. Ami pedig végképp tilos: semmiképpen se kombináljuk a téli abroncsot a nyárival, a fizikát ugyanis nem lehet becsapni. Új választásánál segít a néhány éve kötelező matrica, amiről néhány nagyon fontos paraméter rögtön leolvasható. Amennyiben valamiért csak az egyik tengelyre kerülnek új abroncsok, akkor a nagyobb profilmélységgel rendelkező gumiabroncsokat mindig a hátsó kerekekre kell felszerelni, függetlenül attól, hogy első- vagy hátsókerék-hajtású autóról van-e szó. A legjobb megoldás az, ha mind a négy abroncsot egyszerre cseréljük le. Annak érdekében, hogy nagyjából egyszerre kopjanak „csereérettre”, 7–10 ezer kilométerenként érdemes új pozíciót választani az egyes abroncsoknak – erre kiváló alkalom a szezonális csere. Forgásirányos abroncsok esetében a forgásirány megtartására ilyenkor is nagyon figyelni kell.

Vásárláskor érdemes kikérni a gumiabroncsszervizes munkatárs véleményét. Vegyük figyelembe az autó
típusát, az autógyártó cég méretre vonatkozó ajánlását! Illusztráció: Shutterstock

A gumi futófelülete

A hatósági előírások szerint a gumi futófelületének minimálisan 1,6 milliméternek kell lennie, ennél kopottabbal közlekedni szabálytalan és életveszélyes. Szakértők szerint azonban az igazán biztonságos érték téli abroncs esetében a minimum három milliméter, nyárinál pedig a négy milliméter. Minden felszerelés előtt alaposan nézessük át szakemberrel az abroncsainkat a lehetséges sérülések miatt. A leszerelteket is nézzük át; ha újakat kell venni, van rá fél évünk, hogy kiválasszuk a megfelelőt.

Az abroncsok tárolása

A leszerelt nyári abroncsok tárolására a hűvös, száraz és fénytől védett hely a legalkalmasabb, mivel a hő, a nedvesség és a közvetlen napfény meggyorsíthatja az abroncsok öregedését. Amennyiben kerékre szerelve tesszük el a téli abroncsokat, akkor egymásra fektetve tároljuk őket, ellenkező esetben állítva, két-három hetente egy negyed fordulatot fordítva raktározzuk a gumikat. Az abroncsok nyomását érdemes legalább 2–3 hetente, elinduláskor – amikor még hidegek – ellenőrizni, beleértve a pótkerékét is. Az alacsonyabb, vagyis a nem megfelelő gumiabroncsnyomás miatt romlik a tapadás, így egyrészt hamarabb kopnak el a gumiabroncsok, másrészt pedig megemelkedik a hajtóanyag-fogyasztás – és ami a legfontosabb, hogy az autó irányíthatósága és stabilitása is jelentősen lecsökken.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!