lóerő

2021.01.31. 07:00

Új gyártókkal bővítene az F1

A Honda 2022-es kivonulásával az a csúfság fordulhat elő a Formula–1-gyel, amire csak nagy ritkán volt példa a 70 éves történelme során: három motorgyártó lesz jelen a sorozatban. Már van recept a helyzet javítására, a kérdés az, hogy sikerül-e azt megvalósítani, és mikor?

Kelemen Attila

Forma1 Magyar nagydj

Fotó: MW-archívum

Az már évtizedek óta megszokott, hogy 10-12 konstruktőr szerepel az autósportok királykategóriájában, ami már önmagában színessé teszi a versenysorozatot. Ha pedig minden egyes csapathoz más-más motorgyártó társult, az volt a változatosság netovábbja. Ez utóbbi az elmúlt évek tükrében szinte elképzelhetetlennek tűnik, hiszen a jelenlegi motorformula 2014-es bevezetésével háromra csökkent a motorgyártók száma.

A helyzetet némileg szépítette, hogy a Honda – hat év távollét után – 2015-ben visszatért az F1-be. Ám a japán cég tavaly újfent bejelentette, hogy 2022-től ismét búcsút int.

Mondhatni, hogy a Forma–1 és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) lábon lőtte magát 2014-ben. Amellett, hogy a V6-os turbómotorok túlságosan költségesek lettek, ráadásul a meghirdetett keretrendszer is elriasztotta az érdeklődőket. Pedig épp az ellenkezője volt a cél: olyan új technológiával előrukkolni, amivel meg lehet győzni az autógyártókat a csatlakozásra.

De nem volt mindig ennyire elkeserítő a helyzet. Vegyük csak példának a húsz évvel ezelőtti világbajnokságot, amelyre 11 csapat nevezett be, és a motorszállítók – hasonlóan hosszú – listája így festett: Ferrari, Mercedes, BMW, Honda, Mugen-Honda, Ford Cosworth, Fondmetal, Peugeot. A Renault-tól örökölt motorokat a Benetton Play­life, az Arrows Supertec néven használta, a Sauber pedig a Ferrari-erőforrásokat a Petronasszal fejlesztette. Azaz minden csapat neve mellett rendre más motorgyártó szerepelt. Hozzá kell tenni, hogy a húsz évvel ezelőtt használt háromliteres, V10-es motorok előállítása sokkal olcsóbb volt. Még úgy is, hogy akkoriban minden futamon új erőforrást kaptak a versenyzők; nem úgy, mint ma, amikor egy egész szezont csak hárommal lehet teljesíteni büntetés nélkül.

Igaz, hogy a 2000-es években voltak távozó gyártók, de jöttek is helyettük mások: csatlakozott a Toyota, visszatért a Renault.

Hogy javuljon a helyzet, a résztvevők már felvetették, hogy a 2026-ra tervezett új motorformulát előbbre kellene hozni 2025-re. Ugyanaz a forgatókönyv, mint 2014-ben: megfizethető és a gyártók számára is vonzó erőforrások bevezetése. Ugyanezt vallja, és ezért dolgozik a száguldó cirkusz januárban hivatalba lépő új elnöke, Stefano Domenicali is. Ha valaki, akkor ő biztosan tudja, hogy milyen alaposan megfontolják az autógyártók az F1-es projektet; elvégre korábban éppen olyan cégek (Volkswagen, Lamborghini) alkalmazásában állt, amelyek már gondolkodóba estek egy esetleges csatlakozáson, ám végül mégis lemondtak arról.

Domenicali elárulta, hogy jelenleg is több márkával egyeztetnek, ám azok egyelőre csak a háttérből figyelik az éppen zajló folyamatokat. Szerinte az autógyártók próbálnak fiatalabbá válni, mintegy platformként akarják használni az F1-et, amivel felfrissíthetik az imázsukat. A lényeg: az autóipar számára is átmenetet jelent a következő pár év, amikor alkalmazkodniuk kell a környezetvédelmi előírásokhoz.

Az olasz szakember hozzátette, hogy nemcsak a technológia miatt érdeklődik pár komoly cég, hanem arra is kíváncsiak, hogy mit képes hozzátenni az autóiparhoz az F1.

Az F1 az első lépéseket már megtette azzal, hogy bevezette a költségvetési plafont és az új pénzelosztási rendszert. Valamint az is érzékelhető, hogy a sorozat igenis vonzó az autó­gyártóknak: az Alfa Romeo és az Aston Martin is csatlakozott, igaz egyelőre csak a nevüket adják a projekthez.

Szó, ami szó, a Formula–1 és az autóipar is keresi az utat a jövő felé. És ha minden az elképzelések szerint megy, akkor a törekvések ezúttal nem keresztezik egymást, hanem egy irányba mutatnak.

Kiemelt képünkön: Még 2009-ben is színesebb volt a mezőny a motorgyártásban, mint manapság

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!