35 éve

2021.02.14. 07:00

Kétméteres hófalak Vas megyében

Pár hete egy öszszefoglaló cikkünkben Vas megye leghidegebb teleit gyűjtöttük össze. Az 1986- os február közepi időjárást ha extrém hidegnek nem is lehetett nevezni, de csapadékosnak annál inkább. A 4-5 napig tartó hófúvás meglehetősen megnehezítette a vasiak életét.

Vas Népe

Fotó: VN-archív

Kritikus helyzet alakult ki 1986. február 10-ére, hétfőre virradóra a Nyugat-Dunántúlon. A két napja szüntelen tomboló hóvihar rendkívül lelas sította, helyenként megbénította a közlekedést. A havazás mellett a széllökések elérték a 60–70 kilométeres óránkénti sebességet.

A Közúti Igazgatóság stábja teljes készültségben volt Szombathelyen: 340 embert és 90 gépet irányítottak az utakra, köztük 500 lóerős hómarókat. Ezek megállás nélkül dolgoztak, a vezetői váltották egymást. Nemcsak az elakadt járművek nehezítették a munkálatokat, hanem a rendkívül erős szél is, hiszen pillanatok alatt visszahordta a havat a megtisztított utakra. A közutasok a téeszek közreműködését is kérték: erőgépekkel, markolókkal tolták el a havat. Ebben kimagaslott a kőszegszerdahelyi, majd a következő napokban az egyházasrádóci, szarvaskendi és az uraiújfalui szövetkezet.

Simaság, Hegyfalu és Bük környékén, Kőszeg vonzáskörzetében, illetve az Őrségben volt a legkritikusabb a helyzet. Itt több száz méter hosszan 1,5–2 méteres hótorlaszokat is emelt a szél.

Számos helyen megszervezték az ellátást, traktorok vitték a falvakba a kenyeret, tejet, gyógyszert.

Másnap, kedden újabb 15–20 centiméternyi hó hullott. És ugyan egész éjszaka folytatták a hóeltakarítást, erősítésre volt szükség. Az ország keleti részéből érkezett segítség: 32 nagy teljesítményű hóeke és hómaró birkózott a hófúvással. A főbb közlekedési útvonalakat járhatóvá tették, 26 összekötő út viszont továbbra is járhatatlan volt.

A Volán autóbuszai a menetrend figyelmen kívül hagyásával ingajáratban szállították az utasokat, megállón kívül is felvették az utazni szándékozókat. A MÁV szombathelyi igazgatóságának területén 670 vasutas és 70 katona dolgozott folyamatosan az állomási berendezések megtisztításában. Átlagosan 40 percet késtek a vonatok. A 100–180 centiméteres hófúvások helyenként több száz méter hoszszan temették be a vasúti pályákat. A mentők az alkalmi és nem sürgős szállításokat lemondták, hogy az igazán fontos esetekben ki tudjanak vonulni.

Február 12-én, szerda délelőtt, átmeneti enyhülés után, ismét kedvezőtlenre fordult az időjárás megyénkben. Ezúttal a megye déli része vált kritikussá: Sorkifalud, Szentgotthárd és Bajánsenye környékén tombolt a szél havazás közepette. De Acsád térségében is újra munkába kellett állniuk a hómaróknak. Lukácsháza és Bozsok között is be kellett vetni a Tátra hóekéket.

A munkagépek éjt nappallá téve dolgoztak, az üzemanyag- ellátás miatt nem kellett aggódniuk: a vépi Áfor-telepen 1600 tonnát tároltak, a készlet 8 napra is elegendő volt.

Amint elcsitult a többnapos szél, normalizálódott a helyzet, fellélegezhetett a megye lakossága.

Kiemelt képünkön: Embermagasságú hófal Bozsoknál – Tátra hóekével tisztították az utat Lukácsházánál

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!