Múltidéző

2020.10.11. 07:00

A kőszegi vasútvonal születése – Amikor még Szombathelyről 46 percig tartott az utazás

A vasi kisváros vezetősége már kezdetek óta szerette volna, ha a települést rákapcsolják a vasúti hálózatra. Eleinte a Bécset Fiuméval összekötő vasút haladt volna át Kőszegen, ám az 1830-as tervek meghiúsultak.

Kelemen Attila

A kőszegi vasútállomás a XX. század elején

Fotó: VN-archív

Majd a kiegyezés után a Győr–Szombathely közötti szakaszra csatlakoztatták volna. De volt olyan elképzelés is, hogy a Kőszegről induló szárnyvonalat több osztrák falun keresztül kötötték volna össze a Győr–Szombathely–Graz vonallal. Végül a grazi összeköttetés Körmenden keresztül valósult meg, míg a Győr–Szombathely vonal kiépítésének hatására lekerült a Szombathellyel való összeköttetés lehetősége is a napirendről.

Végül egy 1880-as törvény hozta vissza a reményt a kőszegieknek, hogy végre-valahára lehet vasútvonaluk. A helyiérdekű vasutak építéséről szóló törvény szentesítése másnapján Kőszeg jelezte igényét a kormány felé. A város az építéshez szükséges részvények felének megvásárlásával bizonyította szándéka komolyságát. 1882 januárjában meg is jött az engedély, áprilisban pedig megalakult a Kőszeg–Szombathely Vasút Részvénytársaság.

A kőszegi vasútállomás a XX. század elején
Fotó: VN-archív

A sínek lefektetését 1883 tavaszán kezdhették meg, nyáron pedig már kavicsot szállító kocsikkal gördültek Kőszegig. Végül az ünnepélyes átadás 1883. augusztus 15-én volt. Dunántúl első helyi érdekű vasútjának átadása szenzációnak számított. A fellobogózott vonatot minden állomáson ünnepség fogadta, Kőszegen ágyút is elsütöttek a tiszteletére.

Másnap már meg is kezdődhetett a menetrendszerű forgalom. A két város közti távot 46 perc alatt tették meg a vonatok, és eleinte csak Németgencsnél és Lukácsházánál volt megállóhely.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!