2023.01.07. 11:00

Nagyobb eséllyel kaphatnak agyvérzést azok, akik ebbe a vércsoportba tartoznak

Egyértelmű kapcsolatot tártak fel az A1 alcsoport génje és a korán kialakuló stroke között a legújabb genomikai kutatások.

Illusztráció

Forrás: Shutterstock

Egy új tanulmány szerint az A vércsoportúak nagyobb eséllyel kapnak agyvérzést 60 éves koruk előtt, mint a többi vércsoportba tartozók – írja a Science Alert.

A vércsoportrendszerek az emberi vért a vörösvérsejtek felszínén megtalálható molekulák alapján kategorizálják. Több vércsoportrendszer is létezik, közülük a két legfontosabb és legismertebb az AB0 és az RH rendszer – derül ki az Origo cikkéből.

A legújabb genomikai kutatások egyértelmű kapcsolatot tártak fel az A1 alcsoport génje és a korán kialakuló stroke között.

A kutatók 48 genetikai tanulmány adatait állították össze, amelyekben nagyjából 17 000 stroke-on átesett ember és csaknem 600 000 nem stroke-on átesett kontrollszemély vett részt. Minden résztvevő 18 és 59 év közötti volt.

Az A1 vércsoportúaknál 16 százalékkal nagyobb valószínűséggel fog bekövetkezni stroke a 60. életkor betöltése előtt.

Velük ellentétben a 01 vércsoportba tartozók nagyobb biztonságban vannak, esetükben a korai stroke kockázata 12 százalékkal volt alacsonyabb.

„Még mindig nem értjük, hogy az A vércsoport miért jelent nagyobb kockázatot. De valószínűleg köze van a véralvadási faktorokhoz, például a vérlemezkékhez és az ereket kibélelő sejtekhez, valamint más keringő fehérjékhez, amelyek mind szerepet játszanak a vérrögök kialakulásában”

– mondta a kutatás vezető szerzője, Steven Kittner, a Marylandi Egyetem érsebész-neurológusa.