Olimpia

2009.11.13. 09:38

Tanácsok téli autóvezetéshez: hóban is biztonságban

A tél beköszöntével minden évben megszaporodnak a közúti balesetek. Ezt az időszakot leginkább a koccanások jellemzik. Hogy a bajt megelőzzük, érdemes már ősszel felkészülni a téli közlekedésre.

Ambrózai Zsuzsanna-Pum András

Az emberek többségének a téli közlekedésre való átállás egyet jelent a gumiabroncsok cseréjével, pedig ennél jóval körültekintőbben kellene eljárnunk, érdemes átvizsgálni a jármű egészét  figyelmeztet László Péter rendőr százados, a Vas Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának megbízott vezetője. Elengedhetetlen az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenőrzése, érdemes megvizsgálni az ablaktörlő működését, s kelléktárunkban jól jöhet a jégkaparó, a jégoldó spray, a megfelelő ablakmosó folyadék vagy a páramentesítő. 

- Mivel az őszi-téli időszakban a látási viszonyok gyakran rosszak, korán sötétedik, hosszabb ideig kell használni a gépjármű világítóberendezéseit, ezért nagyon fontos, hogy azok megfelelően működjenek. A fényszórókat és a többi lámpát ilyenkor gyakrabban tisztítsuk meg -  javasolja a szakember.

- Elengedhetetlen, hogy az őszi-téli időszakban még akkor is téli abroncsokkal induljunk útnak, ha éppen nincs hó. A nyári guminak már plusz hét Celsiusfok alatt csökken a tapadása, ilyenkor annak használata veszélyes. A téli gumit ezzel szemben úgy fejlesztették ki, hogy alacsony hőmérsékleten is megőrzi a jó tapadási értékét. Ezek az abroncsok speciális mintázattal és bordázattal készülnek, és alacsony hőmérséklet esetén is rugalmasak maradnak, használatukkal lerövidül a fékút is. Ám ha a téli gumiabroncs bordázatának a mélysége négy milliméter alatti, akkor már nagymértékben veszített a jó tulajdonságából, mivel a jó tapadást biztosító réteg lekopott. 

- Heves hóesés vagy fagyott hótakaró esetén jó szolgálatot tehet a hólánc. Tudni kell, hogy ha a hólánc használata kötelező táblával találkozunk, az adott úton  a hólánc használata kötelező vége tábláig  csak olyan járművek közlekedhetnek, amelyek legalább egy hajtott tengelyén a gumiabroncsokra hóláncot szereltek. Amennyiben e korlátozó jelzőtáblát közúti határátkelőhelyen helyezték el, csak azok a járművek léphetnek be az adott ország területére, amelyeken készenlétben fellelhető a hólánc. Ám a technikai felszereltség önmagában nem elég -  hangsúlyozza László Péter. 

-  Fontos, hogy az autósok alkalmazkodjanak az időjárási, látási és útviszonyokhoz, nagyobb követési távolságot tartsanak. Így kisebb a balesetek bekövetkeztének kockázata, rossz manőverezés esetén pedig a hibák könnyebben korrigálhatók. A gyakorlott sofőrök már jól tudják, síkos utakon való fékezés teljes összpontosítást kíván. Ha a kocsiban nincs blokkolásgátló (ABS), akkor a kerekek gyorsan leblokkolnak, a jármű kormányozhatatlanná válhat, kicsúszhat. Ilyenkor lábunkat vegyük le a fékről, hozzuk egyenesbe az autót, és csak akkor fékezzünk, amikor az autó már újra a kívánt irányban áll  - mondja, majd hozzáteszi: aki teheti, próbálja ki a téli tanpályás vezetési gyakorlatot, amely sok új ismeretet nyújthat, és a gépkocsivezető éles helyzetben is tudni fogja, mit kell tennie, ha a jármű megcsúszik, kifarol.

 

KEVESEBB A BALESET, MINT TAVALY

Az idei esztendő első kilenc hónapjában mintegy 16 százalékkal csökkent a közúti balesetek száma, és  14 százalékkal kevesebben sérültek meg Vas  megye útjain, mint az előző esztendő azonos időszakában.  2009. január és szeptember között összesen 369 közlekedési baleset történt a megyében, melyek során 20-an veszítették életüket, s 541 sérültet láttak el. A legtöbb baleset idén is abból adódott, hogy az autóvezetők nem megfelelően választották meg a sebességet.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!