Olvasó

2013.02.11. 13:13

Adathalászok hálójában

Az adathalászok egy pillanatra sem pihennek, mostanság is erősen dolgoznak azon, hogy a szükséges információk megszerzésével megcsapolják bankszámláinkat.

Kiss Tamás

Egyik olvasónk Olaszországban járt pórul: kevéssel azután, hogy a számlájáról pénzt vett fel egy bankautomatánál, egy másik, szintén római berendezésnél ismeretlenek tették meg ugyanezt. A bűnelkövetők minden bizonnyal egy régi, bevált trükköt dobtak be, nevezetesen a kártya használatakor az automatába épített adatszerző berendezéssel lophatták el az adatokat, és klónozhattak aztán egy másik, a számla megcsapolására ugyanúgy alkalmas kártyát. Az ilyen és ehhez hasonló esetekkel kapcsolatban a szakemberek nem győzik hangsúlyozni az alacsony összegű, napi pénzfelvételi limit beállításának fontosságát, illetve azt, hogy sms-üzenetet kapjunk a tranzakciókról. Ha pedig bárki olyan pénzmozgásról kap értesítést, amelyet nem ő kezdeményezett, azonnal hívja fel a bankját!

Ezek után pedig egy másik, méghozzá új adathalászati módszerről, amely a Magyar Bankszövetség közlése szerint egyre inkább terjed Európában. A módszer szerint a számítógépes bűnözők a nem megfelelő védelemmel rendelkező ügyfelek számítógépe, tablet PC-je vagy okostelefonja felett egy kémprogram segítségével átveszik a teljes felügyeletet, miután az ügyfél interneten bejelentkezik az internetbankjába. Ezt követően az adott bank logójával ellátott, adategyeztetésre hivatkozó és az ügyfél türelmét kérő üzenetet jelenítenek meg a számítógép képernyőjén. Mialatt az ügyfél várakozik, a háttérben jogosulatlan pénzátutalásokat kezdeményeznek az ügyfél számlájának terhére.

A visszaélések odafigyeléssel és az internetbanki műveletekre alkalmazott számítógépek megfelelő védelmével (jogtiszta és biztonsági szempontból folyamatosan frissített operációs rendszer, naprakész vírus és kémprogram védelmi megoldás, tűzfal használata) megakadályozhatóak! A Magyar Bankszövetség arra hívja fel az ügyfelek figyelmét, hogy amennyiben az internetbanki szolgáltatás használata során a szokásostól eltérő működést (adatkérést, a magyartól eltérő nyelvezetű üzenetet, a szokásostól eltérő sms-kommunikációt) tapasztalnak, hagyják el a weboldalt.

Fontos, hogy a bankok adategyeztetésre hivatkozó üzenetet nem jelenítenek meg honlapjukon, internet banki rendszerükben. Az ilyen kérés szinte bizonyosan csalárd próbálkozás.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!