2021.05.03. 13:35
Időpontfoglalás nélkül intézhetők a védettségi igazolvánnyal kapcsolatos ügyek
Több mint 4,2 millió védettségi igazolványt gyártottak le a mai napig, a beoltottak és koronavírus-fertőzésen igazoltan átesettek számára automatikusan kézbesítik az okmányokat.
Nyíregyháza, 2021. május 1. Védettségi igazolványukat bemutatva egy házaspár jegyet vált a Nyíregyházi Állatpark pénztárában 2021. május 1-jén. Ezen a napon a koronavírus-járvány miatt bezárt intézmény újra megnyílt a védettségi igazolvánnyal rendelkezõk, illetve a 18 éven aluliak számára. MTI/Balázs Attila
Forrás: MTI
Fotó: Balázs Attila
Amennyiben az igazolvány nem érkezik meg, vagy az azon szereplő adatok pontosítása szükséges, elektronikusan a magyarorszag.hu oldalon, személyesen pedig a kormányablakokban lehet bejelentést tenni, utóbbiak május 3-a óta már előzetes időpontfoglalás nélkül is felkereshetők a védettségi igazolvánnyal kapcsolatosan ügyintézés céljából – írja a koronavirus.gov.hu.
A védettségi igazolványok kiállítása és postázása az oltási programhoz hasonlóan példátlanul összetett logisztikai feladat, eddig 3,6 millió okmányt állítottak ki a beoltottak, több mint 660 ezret pedig a fertőzésen átesettek számára, ezeket a lakcímkártyán szereplő tartózkodási helyre, ennek hiányában az állandó lakcímre kézbesítik. Amennyiben a védettségi igazolvány nem érkezik meg az arra jogosult részére, elektronikus úton a www.magyarorszag.hu Egészségügy menüponjtát kiválasztva tehetnek bejelentést az ügyfélkapuval rendelkező állampolgárok. Az okmány pótlását vagy cseréjét szintén ezen az oldalon, illetve személyesen is lehet kezdeményezni.
A kormányhivatal minden esetben kivizsgálja, miért nem érkezett meg a védettségi igazolvány, akár az elektronikus bejelentést, akár a személyes ügyintézést választotta az ügyfél. A hivatal leellenőrzi, hogy elkészült-e az oltási igazolvány, azt hová kézbesítették, illetőleg pótlás esetén intézkedik a kártya legyártásáról, de fontos tudni, hogy
kártyakiállítás nem történik a kormányablakokban, a kézbesítés minden esetben postai úton történik.
A beoltottak maguk is leellenőrizhetik, hogy a védőoltás beadásának tényét az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térében (EESZT) rögzítették-e, ami azért fontos, mert az igazolvány gyártása csakis azon adatok alapján történhet, amiket az oltóponton rögzítettek. Ez az EESZT lakossági portálján keresztül, a https://www.eeszt.gov.hu/ oldalon lehetséges.
Amennyiben az oltás beadásának ténye még napok később sem jelenik meg a rendszerben, úgy az oltott személy kérheti az oltóponttól, háziorvostól, hogy rögzítse az adatokat.
Védettségi igazolványra mindenki jogosult, aki megkapta legalább az első védőoltását, vagy igazoltan átesett a koronavírus-fertőzésen, és az ingyenes okmányt automatikusan postázzák.
Az oltottak esetében a kártyának nincs lejárati határideje, míg a fertőzésből való felgyógyulással megszerzett védettségi igazolvány érvényessége a gyógyulást követő 6 hónap. Az igazolvány kiállítására azok esetében is lehetőség van, akik tudtukon kívül esetek át a fertőzésen. Ők az okmányt személyesen vagy a www.magyarorszag.hu oldalon keresztül kérelmezhetik 3000 forint ellenében, valamint egy olyan, akkreditált labor által kiállított lelet bemutatásával, amely igazolja, hogy az érintett szervezetében jelen van a koronavírus elleni védőanyag. A kártya érvényességi ideje ez esetben az ellenanyag jelenlétét kimutató vizsgálat dátumát követő négy hónap.
Borítókép: Védettségi igazolványukat bemutatva egy házaspár jegyet vált a Nyíregyházi Állatpark pénztárában 2021. május 1-jén
Járvány
- Magyarországon is azonosították a koronavírus új variánsát
- Megszűnik a heti adatszolgáltatás
- 6 millió 422 ezer a beoltottak száma, 42 az új fertőzötteké
- 6 millió 422 ezer a beoltott, 47 az új fertőzött és elhunyt 2 beteg
- 6 millió 422 ezer a beoltott, 92 az új fertőzött és elhunyt öt beteg