dunai tragédia

2019.06.01. 11:30

Megvan az ok, hogy miért gyanúsított a Viking kapitánya

Semmilyen nyoma nincs annak, hogy a Viking Sigyn szállodahajó kapitánya megpróbált volna kapcsolatba lépni rádión a Hableánnyal, márpedig ezt meg kellett volna tennie, ha meg akarta előzni a kis turistahajót.

Budapest, 2019. május 31. Virágot dob a Dunába egy megemlékezõ a Margit hídról a hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajó közelében 2019. május 31-én. A Hableány turistahajó és a Viking Sigyn szállodahajó május 29-én éjszaka ütközött össze a Margit híd közelében, majd a turistahajó felborult és elsüllyedt fedélzetén 33 dél-koreai turistával és a kéttagú magyar személyzettel. A balesetben heten meghaltak, hét embert kimentettek, 21-en eltûntek. MTI/Balogh Zoltán

Forrás: MTI

Fotó: Balogh Zoltán

Ebben az esetben pedig egyértelműen ő a felelős a katasztrófáért, ezért gyanúsították meg és vették őrizetbe. A kapitány még a baleset után sem tett semmit, a rendőrséget sem értesítették, egyszerűen 500 méterrel feljebb kikötöttek. A rendőrséget a tragédia után 10 perccel egy turistahajó utasa hívta fel – írja az Origo a Magyar Nemzet alapján.

A Budapesti Rendőr-főkapitányság igazságügyi hajózási szakértő bevonásával folytat büntetőeljárást. A nyomozók a Viking Sigyn fedélzetén tárgyi bizonyítékokat foglaltak le, ezután vették őrizetbe a 64 éves Jurij C. odesszai lakost, a kapitányt. A VI–VII. Kerületi Ügyészség pénteken indítványozta az őrizetbe vett kapitány előzetes letartóztatását, amelyről szombat délelőtt fél tizenegykor dönt a Pesti Központi Kerületi Bíróság nyomozási bírája.

A szállodahajó kapitánya elleni gyanúsítás a lap szerint arra épül, hogy a Viking Sigyn személyzetének

a vízi KRESZ értelmében fel kellett volna vennie a rádiókapcsolatot a Hableány személyzetével, mivel a Hableány haladt előrébb.

A vízi KRESZ szerint a hátsó hajónak közölnie kell az előtte/mellette haladóval, hogy előzésére készül, és hogy melyik oldalon halad el mellette. A szállodahajó elektronikai navigációs rendszereinek adatai, a kormányállásban rögzített hangfelvétel azonban azt bizonyítja, hogy még csak kísérletet sem tettek a kapcsolatfelvételre,

sőt a Viking Sigyn hangjelzést sem adott, amivel figyelmeztethette volna a környezetében hajózókat.

Ráadásul a Viking Sigyn az ütközés után még vagy fél kilométert haladt felfelé, majd félreállt, ám a fedélzetéről senki sem értesítette a hatóságokat arról, hogy mi történt. A tragédiáról annak bekövetkezte után tíz perccel egy, a térségben hajózó turistahajó egyik utasa értesítette a hatóságokat, a mentést pedig civil hajók személyzete és utasai kezdték meg.

A szállodahajó kapitánya mindent tagad.

M. Tóth Balázs, a 64 éves ukrán kapitány ügyvédje közleményében azt írta: a nyomozóhatóság részéről a gyanúsítás idő előtti, jelenleg nem több egy elméletnél, az alapos gyanúhoz szükséges bizonyosság szerinte nem áll rendelkezésre a ténybeli információk alapján. Ilyen, az alapos gyanút megalapozó megállapítás akkor tehető, ha már megvannak a szakértői vélemények; most viszont a szakértők kirendelése még csak folyamatban van – jegyezte meg.

Borítókép: virágot dob a Dunába egy megemlékező a Margit hídról a hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajó közelében 2019. május 31-én

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában