PR

2017.09.29. 16:28

Tanulni tanítanak – A LELLE projekt zárókonferenciáját tartották a Zwingerben

vaol.hu

LELLE (Let’s learn how to learn!, azaz Tanuljunk meg tanulni!), ez a neve annak az Erasmus+ projektnek, amely céljaként jelölte meg, hogy a felsőoktatási intézmények hallgatói a 21. században elvárt képességek elsajátításával lépjenek a munkaerőpiacra. Az Európai Bizottság támogatásával megvalósult 302 ezer eurós projektben öt partner alakított konzorciumot a Pannon Egyetem vezetésével; 26 hónapon át dolgoztak, hogy programjukat megvalósítsák.

A keddi, Zwingerben tartott nemzetközi projektzáró konferencián tapasztalataikat, eredményeiket összegezték, bemutatták a LELLE Kit-et (kézikönyv) és szó esett az esetleges folytatásról is: a LELLE 2. projekt előkészítéséről.
Az egyetemi hallgatóknak olyan alapvető képességeket – soft skilleket – kell elsajátítaniuk, amelyek rugalmassá és versenyképessé teszik őket a munkaerőpiacon – hosszú távú célkitűzéseként ezt határozta meg a LELLE projekt. A hallgatók hiányzó képességeit térképezték fel, és abban segítettek/segítenek nekik, hogy „megtanuljanak” tanulni, ez teheti ugyanis őket alkalmassá és rugalmassá a 21. században. Ahogy dr. Fehérvölgyi Beáta projektkoordinátor fogalmazott, abból indultak ki: ha megfelelő képzéseket nyújtanak az egyetemek és az életre készítik fel diákjaikat adott készségek, képességek fejlesztésével, abból a fiatalok és a cégek is profitálnak, összességében Magyarország és Európa versenyképessége is javulni fog.

A projekt három szakasza

A Pannon Egyetem (UP), az Európa Konzorcium Regionális Fejlesztési Nonprofit Kft. (ECN), a holland Open University of the Netherlands (OUNL), az osztrák BEST Institut für berufsbezogene Weiterbildung und Personaltraining GmbH és a lengyel Wrocław University of Economics (WUE) partnerségében létrejött projekt első szakaszában a résztvevők jó gyakorlatokat gyűjtöttek össze és elemeztek az oktatás és a munkaerőpiac egyes területeiről. Három képességet választottak ki és helyeztek előtérbe: a problémamegoldást, a kritikus gondolkodást és a saját tanulási folyamat menedzselését.
A második szakaszban kidolgozták a LELLE Oktatói Felkészítő Tréning anyagot, amelynek alapját a korábban leírt jó gyakorlatokra alapozták a projektpartnerek. Továbbá a hallgatói képességfelmérés is megtörtént.
A harmadik szakasz hozta a Lelle projekt gyakorlati megvalósítását. 2016–2017-ben két féléven keresztül a Pannon Egyetem és a Wrocław-i Közgazdaságtudományi Egyetem oktatóknak tartott képzést arról, hogyan kell integrálni a készség alapú képzési anyagot a szemináriumukba. Feladatokon és tevékenységeken keresztül sajátították el a hallgatók a három skillt. Két féléven keresztül 90–90 hallgató (összesen 360-an) vettek részt Magyarországon és Lengyelországban is a projekt oktatási szakaszában. Egyéni coaching alkalmak segítették a hallgatókat saját tanulási folyamatuk menedzselésében.

Nem tantárgyspecifikus készségek

A három, már említett készségről (problémamegoldás, kritikus gondolkodás és a saját tanulási folyamat menedzselése) gondolták azt, hogy használhatóak az oktatásban, hiszen egyik sem tantárgyspecifikus, hanem a teljes tanulási-képzési időszakon átívelnek. A fejlesztésük pedig fontosabb, mint egyes esetekben az ismeretalapú információ átadása, erre hívta fel a figyelmet a keddi konferencián dr. Csizmadia Tibor, a projekt szakmai vezetője. A saját tanulási út menedzselését olyan készségnek képességnek mondta, amely az élethosszig tartó tanulásban alapvető fontosságú. A globalizációhoz, a gyorsuló világhoz, a jövő most még ismeretlen foglalkozásaihoz való igazodás, a munkaerőpiacra való belépés mind azt igénylik: tanuljunk meg igazodni, alkalmazkodni, hogy ha majd szükség lesz erre a képességünkre, tudjuk azt használni, ezt is kiemelte szakmai ismertetőjében. Kollégáival együtt remélik, hogy a projekt gondolkodásbeli váltást eredményez, tovább tudnak vele lépni, az eredményeit tovább tudják gondolni és minél több hozzájuk hasonlóan kreatívan, jövőorientáltan, proaktívan gondolkodó szereplőt be tudnak majd vonni a folytatásba, ennek is hangot adott az előadó.
– Változott a kollégák attitűdje, sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnek az ismeretátadás hogyanjára. Önismeretet és önfejlődést hozott az utóbbi egy év. Partnerség alakult ki oktatók és hallgatók között, ami jóval több interaktivitást vitt az órákba – jegyezte meg a kétéves projekt kapcsán dr. Kővári Edit oktatási szakértő. Hangsúlyozta: nemcsak a munkáltatóknak neveljük a leendő munkavállalókat, hanem azt szeretnénk, ha egészséges emberek lennének, és olyan kompetenciákat sajátítanának el, amelyek az életre készítik őket. 

 

Középiskolából egyetemre

Plenáris előadásokat hallgathattak meg a konferencia résztvevői a projekt bemutatása után. Arról, hogy mi előzi meg a tényleges készségfejlesztést, milyen, a tanulást elősegítő és a középiskolából a felsőoktatásba való átmenetet megkönnyítő környezetet teremtenek intézetükben a hallgatók számára, dr. Szentgyörgyi Szilárd, a Pannon Egyetem Angol-Amerikai Intézetének egyetemi docense beszélt From high to higher – What’s new at college? című előadásában. Részletesen elemezte a középiskolai és az egyetemi élet alapvető különbségeit a tanulási környezet, a tanítás, a tanulási folyamat szempontjából is: az osztály- és csoporttársak, a szülőkhöz való viszony, az órák látogatása, az osztályozás tekintetében is teljesen mások a prioritások. Különböznek a célok a tanulás, a kommunikáció és a szociális készségek tekintetében is, és eltér a tanárok, oktatók képzése is – ezekre is kitért. Majd konkrét példákkal szemléltette, hogyan segítik hallgatóikat az egyetemi életben való eligazodásban.

Állandó kérdező módban

Bécsből érkezett a konferenciára a Pannon Egyetem vendégelőadója, dr. Candy Fresacher. Az érzelmi intelligencia, idő- és stresszmenedzsment specialista amerikai oktató a Dress for success című interaktív előadását a konkrét, általunk viselt ruhadarabokhoz asszociatív alkalmazta. Ha törődünk magunkkal és másokkal, ha örök kíváncsiak vagyunk és tanulni vágyunk – nemcsak az egyetemen, hanem az üzleti életben is –, ha pozitív az életszemléletünk és a jelenre koncentrálunk, akkor élünk jól. A kritikus gondolkodás, az állandó kérdező mód fontosságát hangsúlyozta Dr.Candy Fresacher, azt, hogy a megoldásra, a működő stratégiákra és ne folyton a problémákra koncentráljunk. A saját tanulási folyamat menedzselésével kapcsolatban a motiváció, a proaktivitás, a kitartás, a kellő rugalmasság, az erőfeszítések fontosságát emelte ki.

A LELLE Kit

A LELLE partnerek 2017 augusztusában a balatonalmádi Summer Camp-en állították össze az eredmények, tapasztalatok alapján a LELLE Kit kézikönyvet, amely többek között a projekt egyes szakaszainak anyagait és összefoglalóit, valamint a kidolgozott hallgatói készség-felmérő kérdőívet, tanulási módszertant tartalmazza. A kézikönyvet Lábodi István, az Európa Konzorcium Regionális Fejlesztési Nonprofit Kft. vezetője mutatta be . A konferencia zárásaként két helyszínen, interaktív nyílt órákon próbálhatták ki hallgatók és oktatók az addig elméletben hallottakat. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában