Szponzorált tartalom

2018.08.02. 14:02

Futás nulláról – Így kezd el!

A szervezet rendszeres karbantartásával lelkünk is frissebb, kisimultabb lesz, mert megszabadulunk általa a stressz okozta negatív hatásoktól. Ezért érezzük azt a különös fáradtságot edzés után, ami paradox módon nagyon jól tud esni. A világ egyik legegyszerűbb, legolcsóbb mozgásformája a futás, ami egy olyan nagyszerű, egészségvédő mozgás, melyhez nem szükségesek extra felszerelések, bárhol, bármikor, bárki elkezdheti, akár egyedül, akár társaságban, űzése pedig kiválóan fejleszti az állóképességet, égeti a zsírt, miközben minden porcikát átmozgat. Teljesen kezdő futóként azonban tisztában kell lenni pár alapvető dologgal!

Mielőtt nekifogsz

A futás kétségkívül jót tesz a szervezetnek, hiszen fokozza a vérkeringést, aminek köszönhetően több oxigén kerül a sejtekbe. Vannak azonban esetek, amikor orvosi konzultáció, ill. felügyelet is szükséges lehet! Amennyiben az elmarad, veszélynek tesszük ki magunkat, s állapotromlás is bekövetkezhet. Ilyen esetek pl.: bármilyen krónikus egészségügyi probléma, cukorbetegség, szívprobléma, légző- vagy mozgásszerveket érintő gondok. Egy megelőző állapotfelmérés tehát nem árt, de aki teljesen egészséges, bátran elkezdheti a rendszeres futást, ám nem mindegy, hogyan!

Tanácsok kezdő futóknak

Akik nem csak futásban, de alapjáratban bármilyen mozgásformában teljesen kezdők és kiindulópontjuk az inaktív életmód, azok semmiképp ne vágjanak bele a futásba azonnal, mert kellő fittség híján nem csak hamar fel fogják adni, de a szervezetüket is meg fogja viselni a hirtelen jött változtatás, és sérüléseket is szenvedhetnek. Abszolút nulláról indulva először a rendszeres sétát vezessük be napi fél óra erejéig! Majd, ha már a szervezet hozzá szokott a kisebb terheléshez, s az már nem szokatlan és túlságosan fárasztó, megkezdhető a futás maga, de csak apró lépésekben, fokozatosan bevezetve. Jó alternatíva lehet a futópad is a kezdők számára.

Mindenekelőtt szükséges egy megfelelő futócipő, hogy a terheléshez nem szokott csontok, ízületek és izmok ne sérülhessenek! Egy régi, félig elhasznált torna- vagy egyszerű edzőcipő nem megfelelő e célra! Szakboltban kérjünk segítséget az alkathoz és egyéni igényekhez igazodó futócipőt érintően!

Ezt követően tisztázzuk az elérendő célt (pl. fogyás, kondíciójavítás, versenyre felkészülés), ami megalapozza, hogy kitartóak legyünk! Akár futásterv is készíthető.

Nagyon fontos a fokozatosság elve, nem szabad egyből sprintfutásba kezdeni! Elmaradhatatlan minden futás előtt a bemelegítés, az izmok és ízületek felkészítése, ami segítségével a teljesítmény is növelhető, a sérülések pedig megelőzhetők. Erre megfelelnek az egyszerű tornagyakorlatok, amik bemozgatják a testet. Majd a tényleges futást megelőzően, először jön a rövid, gyorsuló gyaloglás, s utána a laza, könnyed kocogás.

A futás rövid lépéstávokkal történjen, az elnyújtott lépések sérülésveszélyesek!

Túlzásokba sem szabad esni! Az első néhány alkalommal ne akarjunk nagy távokat végigfutni, hallgassunk inkább testünk jelzéseire, s tudni fogjuk, mikor elég. Ha rosszul, kényelmetlenül kezdjük érezni magunkat, ideje aznapra abbahagyni. A távot és futási időt hetente érdemes növelni 10%-al. Türelemmel, idővel egyre jobban fogjuk bírni a tempót és a hosszt is.

Ne maradjon ki futás végeztével a levezetés sem, amivel megkönnyíthetjük a szervezet számára, hogy visszatérjen nyugalmi helyzetébe, a pulzus és a légzés visszaálljon a normális ütembe. A bemelegítéssel szemben itt fordított a sorrend: futásból váltsunk át kocogásra, majd gyors, s egyre lassabb gyaloglásra, végül pedig egy kis lenyújtásra.

Ezen felül mindenképp szükséges heti legalább 1 pihenőnap, és a megfelelő folyadékpótlás!

Kép forrása: capetansport.hu

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában