2018.07.26. 11:52
Robogj két keréken munkádba!
Ugyan a KRESZ rá vonatkozó egységeit megtanuljuk, ám a túlnyomó többség nemhogy vásárolni, sok esetben a segédmotoros kerékpárok vezetéséig sem jutnak el, holott 50 cm3 alatti űrtartalom mellett ezeknek a kétkerekű motorizált csodáknak a használatával is megannyi megtakarítást érhetünk el. Egy személyautó mind a munkába járás, mind a bevásárlások, illetve a kirándulások terén egyaránt jó szolgálatot tehet, mindazonáltal robogót vezetve több, szintén lényeges privilégiumot is megtapasztalhatunk.
Mivel az időjárási, valamint a közlekedés többi résztvevői által fennálló szennyező tényezőknek a robogónk is ki van téve, úgy a motorburkolatot is legalább hetente tisztítsuk meg, hiszen így közlekedőtársaink még idejekorán észlelni tudják közeledésünk. Észlelhetőségünket tovább növeli, hogy motorindítást követően azonnal kapcsolnunk kell a tompított fényszórókat, ám újabb típusoknál már a fényszóró automatizált működésbe léptetése segíti az indulásunkat. Tekintve, hogy a kor robogói már elektromos szivattyúval juttatják el az üzemanyagot a porlasztóig, onnan pedig karburátor, esetleg befecskendező rendszer segíti az optimális adagolást, úgy bár nem jellemző, mégis előfordulhat a karburátorok beszennyeződése. Manapság kevésbé jellemző, de a kezdeti belsőégésű robogók benzinellátása még gravitációsan volt megoldva egy csőrendszeren keresztül. Ezt neveztük ejtő tankos megoldásnak. A csőrendszer végén elhelyezkedő benzincsap négy állása egyben utalt az aktuálisan leadott nyomatékra, így adagolás nélkül állapotban zárt, üzemközben nyitott, vagy ha már pusztán 0,5-1 l volt a tankban, úgy tartalékállásra kapcsolhattuk. Mielőtt robogóvételre szánnánk el magunk, érdemes a közlekedésben érvényes jogszabályok ismereteit kiegészítenünk további hasznos műszaki ismeretekkel, praktikus módszerekkel, így műszaki hiba esetén sem rögtön szervizműhelyektől várjuk a megoldást, hanem lássuk a rendszer minél több elemének a pontos működését, azok terhelhetőségét. Például, ha már a kulcs elforgatásakor nem indul a mopedünk, úgy a következő rendellenességekkel számolhatunk:
Lemerülhetett az akkumulátor. Figyeljünk oda, hogy világító és fényjelző berendezésekhez elengedhetetlen a szükséges áramforrás. Korrigálásként ne feledjük, az akkumulátort csakis egyenárammal tölthetjük, ugyanakkor a töltőáram mennyisége nem haladhatja meg az akku kapacitásának az 1/10-ét, így 20Ah-ás kapacitásút maximum 2A áramerőséggel tölthetjük. Lemerülhet természetesen a régebbi, savas akkunk is, melyet mi magunk utántölthetünk ioncserélt, vagy desztillált vízzel, a cellák lemezeivel egyvonalban. Ha valamelyik izzó kiégését tapasztaljuk (villogási periódusok gyorsulása, eleve nem bocsát ki fényt), úgy érdemes magunknál tartani néhány tartalék biztosítékot, hogy azonnal kicserélhessük a táblán zárlatot szenvedettet.
Munkába járásunkat több téren is megkönnyítheti, elég, ha csak az üzemanyag fogyasztásra, a tank űrtartalmára gondolnunk, hiszen alig 3 liternyi tankjával jelentős menettávot tehetünk meg, így bár a megfelelően rögzített hátizsákunkon kívül szerényebb csomagterhelhetőségre van lehetőségünk, üzemanyagköltségeinken viszont annál többet takaríthatunk meg. A forgalmas kereszteződéseket megközelíthetjük a személygépjárművel elhaladásával együttesen, így egy „zöldhullámot” kifogva bárlegfeljebb 45 km/h-val haladhatunk, (lakott területen belül egyébként sem minősül ez az 5 km/h jelentős eltérésnek), de relatíve folyamatosan haladhatunk a nagyváros közlekedési forgatagában. Hogy még többet spórolhassunk a fogyasztáson, kerüljük a hegymenetet és a gázmarkolat intenzív meghúzását.
Gondos, rendszeres karbantartást a kissé zajos motor ellenére kamatostul meghálálja, kedvező útitársunk lehet a némileg hosszabb városon belüli távok leküzdésében, így például kirándulások lebonyolításában, vagy közeledve a nyár felé akár egy olyan állásinterjúra is ki tudunk robogni a fővárosból, ahol hasonlóan fejlett az infrastruktúra és idő közben meg tudunk állni pihenni is. Természetesen az autópályákra csak 60 km/h felett haladni képes járművek hajthatnak fel, de Vácra például szűk egy óra alatt eljuthatunk robogónkkal. Mielőtt belefognánk a kellemes és hasznos menetbe, érdemes a helyi munkaerő-piaci igényeket is felmérni az alábbi hivatkozáson, így Vác kiterjedt térségbeli munkakínálatai közül. Tekintve, hogy felhozott példánk egyben Pest-megye 5. legnagyobb lélekszámú települése, szakmunkás, vagy a szellemi munkaköröket képviselő adminisztrátori pozíciók között is kedvünk szerint válogathatunk.