hirdetés

2018.07.26. 11:52

Robogj két keréken munkádba!

Ugyan a KRESZ rá vonatkozó egységeit megtanuljuk, ám a túlnyomó többség nemhogy vásárolni, sok esetben a segédmotoros kerékpárok vezetéséig sem jutnak el, holott 50 cm3 alatti űrtartalom mellett ezeknek a kétkerekű motorizált csodáknak a használatával is megannyi megtakarítást érhetünk el. Egy személyautó mind a munkába járás, mind a bevásárlások, illetve a kirándulások terén egyaránt jó szolgálatot tehet, mindazonáltal robogót vezetve több, szintén lényeges privilégiumot is megtapasztalhatunk.

 

Hogy előzetes félelmeinket leküzdjük a nyeregben, tekintsük át, melyek a legalapvetőbb eltérések a személygépjárművekhez képest. Példa ugyan már a fedett pilótafülkékre is van, ám az esetek túlnyomó többségében még mindig a fedetlen ülések dominálnak. Hogy az hideg idő adta viszontagságokkal könnyűszerrel megbírózhassunk, úgy javasolt többrétegű, protektoros dzsekiket, kabátokat, vagy melegebb évszakokban egyszerű hosszú ujjúkat viselnünk. Ennek figyelembevétele is elsősorban rajtunk múlik, ugyanis a védőruházat használata nem jogszabályban előírt követelmény, szemben a bukósisak viselésével. Több motoros, biciklis üzletben relatíve kedvező áron hozzájuthatunk a szükséges felszerelések mindegyikéhez, így a bukósisakok is széleskörű választéka is hozzáférhetőek. Áruk a minőség függvényében változó, így, ha célgépeink árának csak az ötödét teszik ki, jószerivel éveken keresztül használni is tudjuk.

Mivel az időjárási, valamint a közlekedés többi résztvevői által fennálló szennyező tényezőknek a robogónk is ki van téve, úgy a motorburkolatot is legalább hetente tisztítsuk meg, hiszen így közlekedőtársaink még idejekorán észlelni tudják közeledésünk. Észlelhetőségünket tovább növeli, hogy motorindítást követően azonnal kapcsolnunk kell a tompított fényszórókat, ám újabb típusoknál már a fényszóró automatizált működésbe léptetése segíti az indulásunkat. Tekintve, hogy a kor robogói már elektromos szivattyúval juttatják el az üzemanyagot a porlasztóig, onnan pedig karburátor, esetleg befecskendező rendszer segíti az optimális adagolást, úgy bár nem jellemző, mégis előfordulhat a karburátorok beszennyeződése. Manapság kevésbé jellemző, de a kezdeti belsőégésű robogók benzinellátása még gravitációsan volt megoldva egy csőrendszeren keresztül. Ezt neveztük ejtő tankos megoldásnak. A csőrendszer végén elhelyezkedő benzincsap négy állása egyben utalt az aktuálisan leadott nyomatékra, így adagolás nélkül állapotban zárt, üzemközben nyitott, vagy ha már pusztán 0,5-1 l volt a tankban, úgy tartalékállásra kapcsolhattuk. Mielőtt robogóvételre szánnánk el magunk, érdemes a közlekedésben érvényes jogszabályok ismereteit kiegészítenünk további hasznos műszaki ismeretekkel, praktikus módszerekkel, így műszaki hiba esetén sem rögtön szervizműhelyektől várjuk a megoldást, hanem lássuk a rendszer minél több elemének a pontos működését, azok terhelhetőségét. Például, ha már a kulcs elforgatásakor nem indul a mopedünk, úgy a következő rendellenességekkel számolhatunk:

 

Lemerülhetett az akkumulátor. Figyeljünk oda, hogy világító és fényjelző berendezésekhez elengedhetetlen a szükséges áramforrás. Korrigálásként ne feledjük, az akkumulátort csakis egyenárammal tölthetjük, ugyanakkor a töltőáram mennyisége nem haladhatja meg az akku kapacitásának az 1/10-ét, így 20Ah-ás kapacitásút maximum 2A áramerőséggel tölthetjük. Lemerülhet természetesen a régebbi, savas akkunk is, melyet mi magunk utántölthetünk ioncserélt, vagy desztillált vízzel, a cellák lemezeivel egyvonalban. Ha valamelyik izzó kiégését tapasztaljuk (villogási periódusok gyorsulása, eleve nem bocsát ki fényt), úgy érdemes magunknál tartani néhány tartalék biztosítékot, hogy azonnal kicserélhessük a táblán zárlatot szenvedettet.

Munkába járásunkat több téren is megkönnyítheti, elég, ha csak az üzemanyag fogyasztásra, a tank űrtartalmára gondolnunk, hiszen alig 3 liternyi tankjával jelentős menettávot tehetünk meg, így bár a megfelelően rögzített hátizsákunkon kívül szerényebb csomagterhelhetőségre van lehetőségünk, üzemanyagköltségeinken viszont annál többet takaríthatunk meg. A forgalmas kereszteződéseket megközelíthetjük a személygépjárművel elhaladásával együttesen, így egy „zöldhullámot” kifogva bárlegfeljebb 45 km/h-val haladhatunk, (lakott területen belül egyébként sem minősül ez az 5 km/h jelentős eltérésnek), de relatíve folyamatosan haladhatunk a nagyváros közlekedési forgatagában. Hogy még többet spórolhassunk a fogyasztáson, kerüljük a hegymenetet és a gázmarkolat intenzív meghúzását.

Gondos, rendszeres karbantartást a kissé zajos motor ellenére kamatostul meghálálja, kedvező útitársunk lehet a némileg hosszabb városon belüli távok leküzdésében, így például kirándulások lebonyolításában, vagy közeledve a nyár felé akár egy olyan állásinterjúra is ki tudunk robogni a fővárosból, ahol hasonlóan fejlett az infrastruktúra és idő közben meg tudunk állni pihenni is. Természetesen az autópályákra csak 60 km/h felett haladni képes járművek hajthatnak fel, de Vácra például szűk egy óra alatt eljuthatunk robogónkkal. Mielőtt belefognánk a kellemes és hasznos menetbe, érdemes a helyi munkaerő-piaci igényeket is felmérni az alábbi hivatkozáson, így Vác kiterjedt térségbeli munkakínálatai közül. Tekintve, hogy felhozott példánk egyben Pest-megye 5. legnagyobb lélekszámú települése, szakmunkás, vagy a szellemi munkaköröket képviselő adminisztrátori pozíciók között is kedvünk szerint válogathatunk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában