Púder Nélkül

2010.09.01. 15:49

Tippek tanévkezdéshez: iskolás lett, nem pedig felnőtt

A diákok bánatára véget ért a két és fél hónapos vakáció, oda a szabadabb életmód is. A tanévkezdés kisebb zökkenőkkel járhat mind a gyerekek, mind a szülők számára.

Péter Gyöngyi

 Domonkos harmadik osztályos, öccse, Medárd most kezdte az iskolát. Testvérek, de egészen más a viszonyuk a közösséghez, a tanuláshoz.

- Domi nehezebben alkalmazkodik, megkérdőjelezi a szabályokat, ezért gyakran kerül konfliktusba mind a társaival, mind pedig a pedagógusokkal. Kiváló tanulmányi eredményei vannak, remek a rajzkészsége, de, bár nem esne nehezére, nem vállal pluszfeladatokat. Medárd már nagyon várta az iskolát, készült.  Az óvodában is jobban alkalmazkodott  - mesélte az egerszegi Szabó Mónika.

Mivel az idősebbik csemeténél már az előző tanévkezdéskor is tapasztalták a nehézségeket, idén a szülők már idejében próbálták felkészíteni Domit arra, ami szeptembertől ismét várja. A fiúk figyelmét arra hívja fel édesanyjuk, ha nem tanulnak, nem lesz választási lehetőségük.

Sokféle módon megnyilvánulhat az, ha a gyermek nem érzi jól magát az iskolában. Alvászavar, bepisilés, sírósság, visszahúzódás is jele lehet, sorolta Gaál Tímea gyermekpszichológus. Ez persze kezelhető, de nem mindegy, hogy áll a szülő, a pedagógus a problémához. Az anyuka, apuka felkészítheti a csemetét, mesélhet neki arról, mi várja az iskolában, jó, ha a kisdiák tisztában van azzal is, hány órakor ér véget a napi tanítás.

 

 Az iskolakezdés nyilván minden korosztályt megvisel  - egyébiránt a szülő számára is stresszhelyzet -, de a legnagyobb próbatétel mégis a legkisebbeknek jut, azoknak, akik az első osztályt kezdik.

- Sok szülő azt gondolja, azzal, hogy a gyermeke iskoláskorú lett, hirtelen már-már felnőtté is vált és a tanulás mellett nem fér meg a játék. Pedig csak hónapok telnek el az óvodáskor és az iskoláskor között  - hangsúlyozta Gaál Tímea. - Nem szabad elfelejteni, hogy az a fajta megterhelés, amit egy-egy iskolai tanóra, annak ritmusa jelent, sokkal nagyobb erőfeszítést kíván, mint az óvoda strukturált időtöltése, melyben nyilván sokkal több szabad játék volt.

Az sem feltétlenül jó, ha már az első osztályos lurkó esetében egyetemi tanulmányokról, egyéb komoly pozíciókról, maximális teljesítményről sző álmokat a felnőtt, és az iskolai elfoglaltság után pluszfeladatokkal látja el gyermekét. A tanévkezdés időszakában sokkal inkább szükségük van egy kis kikapcsolódásra, játékra a 8 órás erőfeszítés után.

- Egy szülő sem követ el túl nagy hibát a gyermekével szemben, ha elodázza a különórákat és az elsős kisdiákot nem viszi tanítási idő után egyéb foglalkozásokra. Ha mégis ilyesmiben gondolkodik valaki, akkor valamiféle mozgásforma legyen a választott elfoglaltság, így az egész napos ülést követően lesz hol levezetni a feszültséget, az indulatokat  - mondta végül Gaál Tímea.

ISKOLÁRA HANGOLÓ NAPIREND

Az a legjobb, ha a gyermek napirendjét igyekeznek mielőbb visszaigazítani a szülők, hiszen az, aki a vakáció idején későn kerül ágyba, szeptemberben sem tud korábban elaludni, aztán persze fáradtan érkezik az iskolába  - említette Kocsis Eszter, a megyeszékhelyi Petőfi Sándor Székhelyiskola pedagógusa, gyermek- és ifjúságvédelmi felelőse.  Egyébként, adott tippet a szakember, ha a gyermek számára természetes, hogy esténként elrakja a játékait, megszokta, hogy a szobájában is mindig rendet tart, akkor nem esik nehezére az sem, hogy elpakoljon a következő napi órarend szerint.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!