Púder Nélkül

2011.01.14. 15:12

Humoros pasik terepjáróval: kiképzésen Kiss Ádám és Benk Dénes

Nem a pálmafás tengerpart, nagyvárosok látnivalói érdeklik azokat az utazókat, akik csatlakoznak ehhez az extrém csapathoz. Izgalomra vágynak, olyan élményre, amit egész életükben emlegetni fognak. Terepjárós expedícióra készülünk Marokkóba és a Nyugat-Szaharába.

Matolcsi Renáta

Pontosabban fogalmazva Kiss Ádám és Benk Dénes humoristák, akik a közelmúltban - egyelőre még csak - a Bakonyban tesztelték azokat a terepjárókat, melyek nemsokára Marokkóban és a Szahara sivatagjában kell, hogy helytálljanak. A fiúk hazánk dimbes-dombos tájain vidáman és jól vették az akadályokat, ám azt is bevallották, a sivatagban nem biztos, hogy olyan jókat nevetnének egy-egy elvétett manőveren, elakadáson. Bár az első túrát le kellett mondaniuk, a két dumagép mindenestre a fejébe vette, ha be tudnak iktatni munkájukba egy kis szabadidőt, részt vesznek egy afrikai expedíción.


A Showder Klub és a Dumaszínház két humoristája sokat és jól vezet, a bakonyi kiképzésen belekóstolhattak a terepjárózás rejtelmeibe, megtapasztalták mit tudnak ezek a gépjárművek. A fiúk először azon lepődtek meg, hogy jobbkormányos autót kaptak, de aztán kiderült a turpisság: a japán gyártó főleg a hazai és az angol piacra gyártott a Toyota  Hilux Surf-ből, így balkormányos csak elvétve akad belőle.

- Az első pillanatban mindkettőnk kissé megrémült ettől, de néhány percnyi vezetés után minden kétely elmúlt, sőt, 80-100 kilométer után mondhatni rutinszerű jobbkormányos pilótákká váltunk, igaz, a váltót néha még az ablakon kívül kerestük – mondja Ádám.

- Ahhoz, hogy könnyen hozzászoktunk a jobboldali vezetéshez talán az is hozzájárult, hogy ezek a terepjárók automaták és szervokormányosak, ami megkönnyítette a vezetést – tette hozzá Dénes.

 


Ádám elmondta, míg Németországban élt, viszonylag sokat vezetett hasonló járműveket, de terepen nem igazán próbálták ki az autók teljesítményét, inkább csak a városban közlekedtek vele. Az igazi terepjárós életérzést most, a próbaút során élte át.

- Számomra viszont teljesen új dolog volt a terepjárózás. Bevallom, az első hegyoldalaknál erősen fogtam a majrévasat és riadtan sikoltoztam. Na jó, aztán belejöttem a vezetésbe, és a navigálásba is, ekkor már igazi élmény volt az utazás –  így Dénes.

- Természetesen, mint minden autósportban, itt is akadnak problémák – folytatta Ádám. - A legnagyobb ilyen talán az, ha éles helyzetben megadják magukat a „lovak” – ahogy nagyapám mondaná a „jepp” – és ott ragadsz a sárban vagy éppen a homokban. A próbaúton nem csalódtunk, mert ezek a járgányok alaposan fel vannak készítve a hosszabb utakra is, és tökéletesen bírják az extrém terepviszonyokat. A kihívás inkább az volt, hogy mikor rakjuk összkerékbe, mikor megy a felező, mikor nyomunk padlógázt és mikor pumpáljuk óvatosabban a gázpedált. Persze ez csak elsőre hangzik bonyolultnak, néhány kilométer után ez is könnyedén megy.

Dénes megint a viccesebb oldaláról közelítette meg a témát:

- A legnagyobb problémát számomra a vadállatok és a vadállatok elleni védekezés jelenthetik, különösképpen a tevék. Ennek érdekében Ádámmal kidolgoztunk és a próbaút során leteszteltünk egy működőképes stratégiát, amit bátran ajánlunk: ez pedig az 5 másodperces „kocsitetejéremenekülés” módszere, ahonnan a tevepofozgatás gyerekjáték.

S, hogy mit vinnének magukkal mindenképp egy afrikai túrára?

- Engem édesanyám minimum 48 kilogramm töltött káposztával és 654 rántott hússal engedne csak el otthonról, de amit még efelett is biztosan vinnék, az két karton jegestea lenne, ha már egyszer a sivatagról van szó – mondja Ádám.

- Én tutira elvinném magammal Kiss Ádámot és persze a nemzetközi tánctudásomat, amellyel a világ bármely pontján, bármely nyelvén, bármit el tudok táncolni. Például, hogy kérek két kólát jég nélkül és egy burgert kis krumplival. Így azt hiszem, semmilyen probléma nem adódhat. Én egyébként már letöltöttem a netről az „afrika kresz 2.0-t”, igaz, mondták, hogy nyílt terepen fogunk utazni, nem forgalomban.

A The Overlanders túrák során 5-6 teljesen felszerelt és felkészített Toyota Hilux terepjáró konvojban szeli át Marokkó tájait egy asszisztencia autó kíséretében. A terepjárók 10-15 évesek, elsősorban azért nem vadonatújak, mert azokhoz egész egyszerűen nem kapnának alkatrészt Marokkóban, vagy ha esetleg mégis, akkor azt csak túl sok idő és pénz ellenében. A The Overlanders alapítója, Balázsik Péter – aki többek között már terepjáróval bejárta Ázsia, Ausztrália és Afrika legvadabb tájait is – a túra legfontosabb jellemzőjének azt tartja, hogy itt a résztvevők maguk vezethetik a terepjárókat, s ez nem egy verseny, sokkal inkább egy felfedező út. Innen ered a csapat szlogenje: „Nálunk Te vezetsz!” és olyan tájakon haladnak, ahová egy átlag turista soha sem jut el.

Szerző: Matolcsi Renáta

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!