Púder Nélkül

2010.11.11. 07:38

Fejlesztés lovas terápiával

Nem tartja csodaszernek, viszont azt kihangsúlyozta, nagyon szép eredményeket lehet elérni sérült gyermekeknél a lovas terápiával. Szathmári Mária konduktor-tanító, lovasterapeuta tizenkét év minden tapasztalatával mondta, csakis tervszerű és tudatos, a gyerekhez minden ízében alkalmazkodó felkészüléssel, foglalkozással lehet ezt csinálni.

B. Virág Rita

Borongós, esős időben érkeztünk a felsőörsi birtokra, ahol Szathmári Mária, vagy ahogy a tanítványok is ismerik, Marica legelőször is összeismertet a lovakkal, a foglalkozások főszereplőivel. A szürkés Emír - arab telivér származása miatt kapta ezt a nevet - rendkívül barátságos, azonnal odadugta a pofiját, kedvesen megbökte kezünket jelezvén, szívesen vesz egy kis simogatást, netán egy-két finom falatot. Emír mellett Ciprussal is találkoztunk, aki már nyugdíjba vonult, de korábban évekig vele lovagolhattak a gyerkőcök.

- Gyermekkorom óta érintett vagyok, hiszen a családomban két sérült gyerek is volt. Mindig is jól éreztem magam a társaságukban, tudtam velük bánni, hozzájuk alkalmazkodni, ezért egyértelmű volt, hogy a debreceni középiskola után Budapesten a Pető intézetben folytattam tanulmányaimat  kezdte Marica, aki jelenleg Veszprémben a Bárczi iskolában konduktor-tanítóként foglalkozik sérült gyermekekkel. A kétgyermekes édesanya elárulta, a hobbija és a hivatása a lovas terápiában talált egymásra. 1998-ban saját lovaival kezdte el a terápiás foglalkozásokat.

- Szerettem volna többet tudni a lovas terápiáról, ezért a TF-en elvégeztem a Laurencz Eszter-féle képzést, majd a Kaposvári Egyetem Állattudományi Karán szereztem diplomát. Úgy éreztem, ha ezt az igen komoly módszert alkalmazom, akkor minden téren alaposan el kell mélyítenem a tudásom.

Mint megtudtam, a terápiának három ága van. A hipoterápiát a mozgássérülteknél alkalmazzák például izomtónus oldására. A gyógypedagógiai módszer nemcsak a lovaglás fiziológiai jótékony hatásait használja, hanem a pszichéset is. A gyerekek megtanulnak bánni is az állatokkal, ápolják, gondozzák őket, megismerkednek többek között a szerszámokkal, a takarmányokkal. A sportlovaglás pedig értelemszerűen a sérült embe-reknek kínál sportolási lehetőséget.

- Az animalterápia, ebbe beletartozik a lovas is, mindig tervszerű és tudatos foglalkozást jelent. Komoly anamnézist készítek valamennyi gyermekről. Úgy vélem, azért tudunk elérni szép eredményeket a sérült fiataloknál, mert nem direktbe mennek a dolgok és mindig a gyerekhez alkalmazkodunk - hangsúlyozta a szakember.

A terápia alatt Marica igyekszik a lovak természetét kihasználni: beszélteti az állatot, de a pacik melegségét, a puhaságát is nagyon szeretik a kicsik, a velük való foglalkozás a gyerekek minden érzékét igénybe veszi. Szívesen alkalmaz lóháton végzett játékos feladatokat is, könnyű tornagyakorlatokat, miközben rendszeresen dalolnak, mondókáznak is a csemetékkel.

Szathmári Mária kifejtette, az iskolában végzett fejlesztésekkel csak annyiban lehet párhuzamot vonni, hogy mindkettő terápiás célt szolgál. A lovas módszer azonban kizökkenti a gyerekeket a monoton hétköznapokból és feloldja a sérült gyerekeknél gyakori, úgynevezett terápiás fáradtságot is.


A lovaglás az egészséges, nem sérült gyermekeknek is sokat segít - Kattintson ide!


Terápiás kutya egy zalaegerszegi iskolában  Részletek itt!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!