2016.11.22. 11:35
A Suzuki zászlóshajója (x)
Egyes vélemények szerint Magyarországon akkor fogy jól a Suzuki, ha szájízünk szerint való autó születik. Az új S Cross létrejötte a történelem egy ilyen pillanata volt.
A modell ugyan csak ráncfelvarráson esett át, a gyártáshoz nem használtak más présformákat az esztergomi üzemben, a lemezeket tekintve csak a motorházfedél változott, viszont egy olyan jármű született, amely megérdemli a figyelmet és az elismerést.
Az S-Cross korábban se volt rossz autó, az új változat (amely nagyszerűségéről több napos menetpróba után mi magunk is meggyőződhettünk a Sipos Autóház jóvoltából) viszont mintha az újságírók, kritikusok véleménye alapján alakították volna át:
– A kocsi orra sikeresen megújult: sokkal markánsabba függőleges lamellákkal díszített hűtőrács és újrarajzolták a fényszórókat.
– Modern, gyors, éles grafikájú és logikus navigációt kapott, a tolatókamera képe tűéles és erős napfényben is kontrasztos.
– A kemény műszerfalat felpuhították.
– Kiváló futóművet kapott 2600 mm-es tengelytávval,
1,5 cm-rel magasabb alvázzal.
– 55 literrel nőtt a csomagtér kapacitása.
A vezetéstámogató rendszerek közül alap felszereltség az ABS, az ESP (elektronikus menetstabilizáló rendszer) és a TPMS (abroncsnyomást figyelő rendszer). A magasabb felszereltségen elérhető az adaptív tempomat(ez nem csak tartja a beállított tempót, de automatikusan fékez majd visszagyorsít, ha a helyzet megkívánja/megengedi), az ütközésfigyelmeztető és a hegymeneti elindulássegítő is (ez a hasznos „segéd” akár 2 másodpercig is megtartja a kocsit az emelkedőn, miközben mi a fékpedálról a gázra átlépünk – isten veled kéziféke elindul!.)
Az ajtók nyitásához és zárásához nem kell megkeresnünk a távirányítót, elég, ha valahol nálunk van, majd egy laza gombnyomása kilincsen, ééés... Szezám tárulj! Ha már elfoglaltuk a helyünket a vezetőülésben – aminek magassága is állítható, csakúgy, mint az anyósülésé –, a motort is egyszerűen egy gomb megnyomásával indíthatjuk be.
A műszerfal kialakítása tetszetősen klasszikus,cseppet sem hasonlít Han Solo Falconjának cockpitjára, igaz, hogy az S-Cross-ban kevesebb gombbal kell beérnünk, és hiperhajtómű-kapcsoló sincs... Van helyette viszont 7 colos érintőképernyős rendszer, ami fontos újdonság: erről vezérelhetjük az audio és videó lejátszást, a telefon kihangosítást, a csatlakoztatott okostelefon szolgáltatásait és persze a navigációt is (GLX felszereltség).
A multikormányon is találunk egy csomó kapcsolót, innen is vezérelhetjük például a rádiót, a kihangosítást, no még sok minden mást is. Az analóg sebesség és fordulatszám mutató között elhelyezett multiinformációs kijelzőről könnyen leolvashatók a fontosabb infók, például az üzemanyag-fogyasztás, a tankolásig megtehető távolság, a pontos idő, a külső hőmérséklet stb. A sebességfokozat-visszajelző segítségével pedig mindig a megfelelő pillanatban válthatunk, így tovább csökkenthető az autó fogyasztása.
Ha a Suzuki motorgyártásáról kellene egy összetett mondatot mondani az így hangzana:
árérték arányban a Suzuki – legyen szó akár motorkerékpárról, akár autókról – a motortervezés és gyártás csúcsa: kis pénzből, kevés anyagból állítanak elő százezres darabszámú remekműveket, amelyek tartósak, megbízhatóak,keveset fogyasztanak és még jól is működnek.
Ilyenek az új S-Crossba került ezres és ezernégyes Boosterjet motorok is. A GL+ felszereltségű próbaautónkban az egyliteres, 110 lóerős, 170 Nm nyomatékú erőmű dolgozott.
Ez egyébként bőven elég az 1,1 tonnás kaszni mozgatásához. Csak 1100 kg? – kapja fel a fejét a kedves olvasó. Igen, a nagy szilárdságú acélelemek hatékony alkalmazásának köszönhetően a karosszéria rendkívül merev, mégis könnyű – így az autó kiválóan irányítható és még keveset is fogyaszt! Akkor most lássuk a medvét! – hangzott el az önfelszólítás, és mire hármat számoltunk, már az országúton robogtunk. Mondhatom, meggyőzően teljesít a kis háromhengeres ezres!
Gyorsításkor alig érezni a turbó lyuknak nevezett késedelmet, már alacsony fordulatról jól húz, és a hangja sem fáj. Pedig nem sportolásra találták ki az S-Crosst, az biztos. Futóművén a frissítésnél még lágyítottak is, így suv-hoz képest egészen kellemesen rugózik. Tisztességesen elboldogul a kátyúkkal, nem üt fel, nem pattog el, csak dübög. Meglepően stabil tempósabb váltott kanyarokban is.
A motort szinte nem is hallani benne, rezgéseit mesterien elfojtották, a szélzaj sem vészes.
Ha már lendületben van, szépen viszi az autót, országúton, autópályán, városban bátran el lehet vállalni minden ésszerű forgalmi szituációt – előzést, besorolást, vagy egy mellékutcából sietős becsatlakozást a forgalomba. Mit is jelent ez számokban? Házi tesztünkön
12 másodperc kellett a 100 km/órás sebesség eléréséhez és további 20 másodperc a 160- as tempóhoz (gyári adat szerint 180 a vége), mindezt 5 fokozatú váltóval. 90-ről 110-re gyorsításkor 3. fokozatban 4,5 másodpercet mértünk, ez 4-esben 6, 5-ösben 8 másodpercre hízott. Szóval érdemes visszakapcsolni, ha egy kicsit „keménykedni” akarunk, de kényelmesen „átugorhatjuk” az előttünk haladót kapcsolgatás nélkül is.
Bátran kijelenthető, hogy ennek a motornak is a legjobb ezres turbósok között van a helye, egyrészt mert szépen keni el a turbólyukát, másrészt döbbenetesen keveset eszik: nyugodt országúti tempónál 5,5 liter, nagy átlagban is 6 körül lehet tartani.
Összességében sokkal fogyaszthatóbb autót csináltak az S-Crossból. Ezt a változatot vélhetően mind a magánzók,mind a cégek jobban kedvelik majd. Aki nem hiszi, próbálja ki!
Suzuki SX4 S-Cross 1.0 GL+ BoosterJet
Lökettérfogat: 998 cm3
Hengerek/szelepek száma: 3/12
Max. teljesítmény: 81 kW (110 LE) 5500/perc
Max. forgatónyomaték: 160 Nm 1800–4000/perc
Saját tömeg/max.tömeg: 1090/1730 kg
Csomagtér: 430/875 l
Üzemanyagtank: 47 l
Max. sebesség: 180 km/h
Fogyasztás: 5,7/4,6/5,0 l/100 km (város/országút/ vegyes)
Tesztfogyasztás: 6,0 l/100 km
CO2-kibocsátás: 113 g/km
A tesztelt modell megvásárolható a Sipos Autóház Kft.-nél, Szombathely, Zanati út 48.
Tel.: 94/512-770, www.suzukisipos.hu.
A GL+ felszereltségű S-Cross listaára 5 310 000 Ft, akciós ára 4 370 000 Ft.
A tesztmodell felszereltsége: tetősín, automata világításvezérlés, automata ablaktörlő, elektromosan behajtható tükrök, nyomógombos
motorindítás, kétzónás automata klíma, smartphone érintőképernyő és tolatókamera, első ülésfűtések, kartámasz elől és hátul, DRL
led nappali menetfény.