Szombathely

2009.01.16. 03:28

Ki fizeti a hiányt? Egyeztetett álláspont

<b>Szombathely <b> - Nincs esély arra, hogy rendkívüli közgyűlést hívjanak össze a távhőszolgáltatás díjának emelése miatt, így várhatóan csak februártól drágul a szolgáltatás, ami mintegy 70 milliós veszteséget okoz a cégnek.

Angyal László

A cég már akkor jelezte, hogy a rendkívüli áremelésnek az előterjesztett javaslatnál kisebb mértékben történő elfogadása a 2009. évi ármegállapítás kalkulációja során érvényesítésre kerül, azzal, hogy a világpiaci folyamatok monitoringozásának eredményét a közgyűlés elé tárja az árváltozás indokolásában.

A decemberi közgyűlésen ismét napirendre került az áremelés, azzal a kiegészítéssel, hogy a drágulásról szóló önkormányzati rendelet kihirdetésére az illetékes miniszter támogató véleménye birtokában kerülhet sor.

Egyébként a 2009. évi javaslat a lakossági alapdíj 8,2 százalékos, a teljesítménydíjas lakossági fogyasztói alapdíj 8,4 százalékos növelésére és a lakossági hődíj 20,7 százalékos növelését jelenti. Az előterjesztés továbbá a melegvíz-szolgáltatás díjának köbméterenként 17,6 százalékos, illetve a hideg vízzel együtt számlázott szolgáltatási díjnak a 16,5 százalékos növekedését tartalmazza 2009. január 1. napjától. A távhődíj emelkedésének hatására a lakossági fogyasztói terhek az átlagos méretű, átlagos fogyasztású lakás esetén 17,3 százalékkal nőnek, ami 2861 forint költségnövekedést jelent havonta. Az említett miniszteri vélemény azonban nem volt támogató jellegű, így az áremelésről szóló önkormányzati rendelet nem léphetett hatályba.

Soós József, a Szombathelyi Távhőszolgáltató Kft. felügyelőbizottságának (FEB) elnöke így értékel:

- A közgyűlésnek tavaly decemberben nem kellett arról dönteni, hogy kikéri a minisztérium véleményét, hiszen ezt törvény írja elő. Fontos megjegyezni azt, hogy az energiaügyekért felelős minisztérium véleményének a kikérése kötelező, de az önkormányzat árhatósági szerepkörben eljárva, a véleménytől függetlenül hozhat döntést, tehát nem kell egyetértő állásfoglalás. Egyébként a minisztériumi levél 2008 végén érkezett, így a megerősítő döntés meghozatalára a közgyűlést akár január ötödikére össze lehetett volna hívni, ha valaki komolyan veszi a napi 3-5 millió forintot kitevő árbevétel-kiesést, ami havi szinten mintegy 70 millió forintot jelenthet. Határozottan állítom, hogy a veszteséget egy rendkívüli közgyűlés összehívásával elkerülhető. Azt gondolom, hogy a 2009. évi költségvetés kondícióit tekintve senkinek nincs joga ahhoz, hogy ilyen károkat okozzon. A felügyelőbizottság nem a városvezetéstől, hanem a közgyűléstől várja a megoldást, hiszen ha a városvezetés az ügyben tenni akart volna valamit, akkor azt a FEB felhívása nélkül is megtehette volna. A FEB egyébként csak azt tette, amit ilyen esetben köteles megtenni. Ennek az ügynek vajmi kevés köze van a 2008 szeptemberében meghozott döntéssel, amely a távhőszolgáltatás díjának emeléséről, pontosabban annak mértékéről szólt. Akkor a jobboldali többség úgy vélte, hogy nem támogatja az egyszeri, drasztikus áremelkedést, ennek következményeként került decemberben ismét a testület elé a díjemelés, vagyis két lépcsőben történt meg az áremelés. A jobboldali többség úgy vélte, hogy drasztikus emelés helyett két lépcsőben drágít

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!