Szombathely

2012.11.20. 16:51

Építhetnek repteret a kínaiak, ha akarnak

Szombathely - Évek óta izgalomban tartja a megye közvéleményét, hogy mi lesz a Vát-Porpác reptér sorsa. Hende Csaba miniszter közelmúltbeli bejelentése a pápai repülőtér fejlesztéséről eldönteni látszott a kérdést.

Kozma Gábor

A bejelentést meglehetős médiavisszhang kísérte,  és természetesen nem maradtak el a politikai jellegű reakciók sem. Sajtónyilatkozatok röpködtek, sajtótájékoztatók, sőt politikai hirdetések is kísérték a bejelentést. Az állásfoglalások hevessége már-már egy jól bejáratott kampányidőszak kezdetét is jelenthetnék. Arra voltunk kíváncsiak, hogy valójában mi áll a döntés, illetve a bejelentés hátterében, mennyire ítéli sikeresnek a bejelentést tevő honvédelmi miniszter a döntés kommunikációját, a bejelentés helyszínét és időzítését. Természetesen az sem közömbös, hogy a pápai cargoreptér megnyitása után a kormány tagja lát-e realitást a kínai beruházásban, és annak megvalósulásában. A miniszter a vele készült interjúban utal arra, hogy valójában az észak-déli közlekedési folyosó megvalósulása a lényeg, a repülőtér csak járulékos kiegészítő elem a történetben, töb-bek között azért is, mert munkahelyeket  nem generál a térségben.



- Ön szerint hol feneklett meg a Vát-porpáci reptér ügye? Mi volt a probléma?

- A nyugat-dunántúli térség számára kulcsfontosságú az új munkahelyek létesítése és a régiek megtartása. Ehhez viszont elengedhetetlen, hogy olyan közlekedési infrastruktúrát alakítsunk ki, amelynek nagy a tőkevonzó képessége. Ezért kulcsjelentősége volt és van a 86-os főútvonal fejlesztésének, ezáltal tud bekapcsolódni térségünk az autópálya-hálózatba, de fontos a vasútkorszerűsítés is. Az észak-déli irányú közlekedési folyosó kialakításáról beszélünk. Azt a Nyugat-Pannon Járműipari és Mechanotrikai Központ elnevezésű, térségfejlesztési projekt, amelyet Szombathely, Szentgotthárd és Zalaegerszeg önkormányzatai, valamint a térség gazdasági kamarái, vállalkozói alakították ki. E törekvés lényege az, hogy Kecskemét és Győr mellett legyen egy harmadik olyan, a jármű-és gépipart, az elektronikát a fejlesztések középpontjába állító régió, amely 25 ezer új munkahelyet és legalább 1 milliárd euró új tőkebefektetést képes vonzani. A kormány egy határozatban biztosítja ezen elképzeléseket, ezen dolgozunk. Jelenleg 5 munkabizottságban 70 szakértő dolgozik ennek a projektnek az előkészítésén, további 100 szakértőt közvetve vontak be. A légi szállítás járulékos jellegű, a fenti szempontok alapján nem perdöntő. Fontos kiegészítő lehetőség. Fontos azért, mert egy befektető a meglévő közlekedési vonzatok mellett azt is megnézi, hogy van-e a térségben teherszállító repülőtér. Egy ilyen objektum nem sok embernek ad munkát, de tőkevonzó képessége legalább 100 kilométeres sugarú körre terjed ki. Ennek az északnyugati térségnek van egy olyan teherszállító reptere, amely kizárólag katonai célokat szolgál. Három C-17-es Globe Master típusú, nagy szállítórepülőgép állomásozik a 400 hektárnyi területen. A NATO részéről is van igény arra, hogy a pápai repteret tovább fejlesszük és intermodális logisztikai közlekedési csomóponttá tegyük. Katonai értelemben is fontos, hogy e térségben is legyen egy elosztó helye, bázisa a katonai szövetségnek.

- E képletbe miként illeszthetők a kínaiak? A csizma csak látszólag van az asztalon, hiszen a Vát-porpáci cargorepülőteret ők építették volna meg. Hogyan kerülnek kínaiak egy NATO reptérre?

- A pápai reptér kapacitása sokszorosan meghaladja a katonai igényeket. Ugyanakkor a fenntartása és működtetése így is, úgy is jelentkezik, ezért logikus, hogy egymással békességben megfér a civil és a katonai hasznosítás. Pápán nem kell repteret építeni, mert van és működik. Csak ki kell nyitni az ajtaját, ennyi történik. Ennek semmi összefüggése nincs azzal a külföldi befektető által hosszú ideje lebegtetett repülőtéri építési tervvel, amely Vát és Porpác térségét érinti. Ezzel kapcsolatban szeretném leszögezni, hogy a magyar kormány nem döntött arról, hogy ne Váton, hanem Pápán legyen repülőtér, mert nem is tud ebben dönteni. A váti repülőtér megépülhet, ha a kínai befektető jön és kér egy építési engedélyt, majd beruház.



- A kormány támogatna egy ilyen szándékot?

- A kormány örül minden befektetésnek. Gondoljon csak arra, hogy ez a kormány a keleti nyitás politikáját hirdette meg. Éppenséggel mi vagyunk azok, akik azt mondjuk, hogy Kína és a keleti világ felé nyitni kell. Nem ez a probléma. Hanem az, hogy a kínai befektető és nem a hazai közvetítő cég, amely egy 3 millió forintos törzstőkéjű társaság , akinek 100 milliárd forintot kellene beruháznia egy új reptérbe, 2009 óta egyetlen érdemi lépést sem tett az ügy előre vitele érdekében. Vagyis nem kért építési engedélyt és nem épített repteret. Lehetne még várnunk rá, s remélhetjük továbbra is, hogy egyszer majd elindul egy hasonló beruházás, ám mi most Pápán megteremtjük a légi teherszállítás feltételeit. Amúgy a kínaiaknak is lehet közük Pápához, amennyiben lesz polgári hasznosítása. Bármelyik kínai cég igénybe veheti, ha fizet érte. Pápán nem harci, hanem szállítógépek vannak és ezek a nemzetközi légi forgalomban nem számítanak katonai típusnak. A polgári hasznosítás érintheti a meglévő győri repülőteret és a dunai kikötőt. Ezért az úthálózatot, a 83-as utat a 86-ossal párhuzamosan korszerűsíteni kell. Hetvenhat kilométerre vagyunk Pápától, ez bőven belefér a vonzáskörzetbe.

- Többen felvetették, hogy miért pont Szombathelyen és miért nem mondjuk Pápán hangzott el az ön bejelentése a teherszállító repülőtér helyszínével kapcsolatban?

- Meg vagyok döbbenve a kérdésen magán. De ennél jobban csak azon a lejárató kampányon vagyok megdöbbenve, amely többek között a Vas Népe közreműködésével ebben az ügyben kibontakozott. Természetesen az a döntés, hogy lesz teherszállító repülőtér, egy óriási jó hír az egész térségnek, így Szombathelynek is. Értsük már meg: nem a kormány döntésétől függ, hogy Váton lesz, vagy sem repülőtér! Ez a befektető döntésétől függ. Önmagában egy reptér nem teremt tömegesen munkahelyeket, csupán néhány tucat embert foglalkoztat. Az a lehetőség teremthet munkahelyeket, miszerint a cégek tudják, hogy a vízi, közúti, vasúti mellett légi úton is szállíthatnak. Fontos ez a tény, de nem egy városhoz kötődik. Szóval ez egy nagyon jó hír, örömmel jelentettem be. Visszatérve még a kínaiakra: bár jönnének, semmi akadálya nincs, hogy repteret építsenek! Mi ettől függetlenül megnyitjuk a pápait, tudván, hogy egy reptérnél jobb a kettő, de a nullánál egy, a pápai sokkal többet jelent ennek a térségnek.

- A vasi Fidesz végig kiállt a kínai vonal mellett. A megyei közgyűlés elnöke, Kovács Ferenc például többször is elutazott Kínába tárgyalni a váti reptér ügyében. Ez markáns fideszes képviseletnek nevezhető. Miként látja a mostani helyzetet?

- Ma is támogatja a Fidesz ezt a vonalat, magam is aláírtam azt a gazdasági miniszterhez intézett levelet, amelyben ezt megerősítettük. Egy évvel ezelőtt felhívtam a Sia-Port Kft.-nek (a Vát-Porpácra tervezett kínai repülőtér hazai üzleti képviselete - a szerző) az ügyvezetőjét, Barta Balázs urat. Kell-e valamiben segíteni, mondtam, mégiscsak a kormány tagja vagyok... De kitérő választ adott és azóta sem keresett. Sohasem találkoztunk személyesen. Barta úr és a másik két ügyvezető, akik ebben a 3 millió forintos törzstőkéjű kft-ben vannak, biztosan nem építenek repülőteret. Hiszen összesen 3 milliójuk van a történetre. Ha a kormánytól bármit vártak volna, akkor felteszem, hogy az elmúlt 2,5 évben eljutottak volna addig, hogy megfogalmazzanak egy támogatási igényt. Ez nem történt meg. Újra csak azt mondhatom: adja be a kínai befektető az építési engedélyt, segítek neki elintézni, tessék.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!