Fekete Péntek

2017.11.20. 09:00

Vásárlási láz

Hivatalosan csak egy pénteken, gyakorlatilag már elkezdődtek a nagy leárazások. A Black Friday hazánkban is egyre népszerűbb.

Budai Dávid

Egy hét múlva Black Friday. Boros Georgina leárazott gyűrűkből mutat néhányat. Fotó: Nagy Jácint

A Black Friday azaz a Fekete Péntek, a vásárlók ünnepe, amikor rengeteg akciót hirdetnek a boltok. A kezdeményezés természetesen az USA-ból indult évtizedekkel ezelőtt, de 2013 óta hazánkban is befeketedik az amerikai hálaadás utáni nap, azaz november negyedik csütörtöke utáni péntek. Idén ez a dátum november 24-ére esik. A Black Friday azaz a Fekete Péntek, a vásárlók ünnepe, amikor rengeteg akciót hirdetnek a boltok. A kezdeményezés természetesen az USA-ból indult évtizedekkel ezelőtt, de 2013 óta hazánkban is befeketedik az amerikai hálaadás utáni nap, azaz november negyedik csütörtöke utáni péntek. Idén ez a dátum november 24-ére esik. Igaz, a hivatalos dátumot manapság már elég lazán értelmezik a kereskedők. Van, ahol már múlt pénteken nagy leárazások voltak, máshol csak ezen a héten indulnak az akciók.

Egy hét múlva Black Friday. Boros Georgina leárazott gyűrűkből mutat néhányat. Fotó: Nagy Jácint

Van olyan bolt, ahol egész hétvégén, sőt egész héten lehet számítani komoly árengedményekre. Ugyan Magyarországon még meglehetősen ritka látvány, de Amerikában ilyenkor minden hírműsor boltban verekedő, egymást taposó vásárlókkal kezdődik. A karácsonyi bevásárlást indító kezdeményezés ugyanis sokszor valóban elképesztő akciókat kínál.

- Idén harmadik éve, hogy csatlakozunk a Black Friday-hez november 24-én. A vásárlók ilyenkor már számítanak az akciókra, sőt évről évre népszerűbbnek bizonyul a kezdeményezés, ezért várhatóan szombaton is akciós napot tartunk majd – ezt már Balogh Zoltán mondta, akinek Szombathelyen több üzlete is van. – Mi nem követjük azt a tisztességtelen kereskedői gyakorlatot, hogy túlárazott termékekre adunk kedvezményt. Nálunk a gyártók által megadott ajánlott fogyasztói árból érvényesíthető az árengedmény, ami akár a boltban, akár az interneten könnyen visszaellenőrizhető. Mint megtudtuk, a vásárlók már most érdeklődnek a Black Friday-es kedvezmények iránt, és többen jelezték, megvárják, míg leárazzák a kiválasztott terméket. A Fekete Péntekre megerősített csapattal és hosszított nyitvatartással készülnek. Ilyenkor a forgalomnövekedéssel ellensúlyozzák a szűkített árrés során elszenvedett veszteséget, de a Black Friday tulajdonképpen egy gesztus a vásárlónak, aminek a célja, hogy beindítsa a karácsonyi vásárlást – fogalmazott a tulajdonos.

A Black Friday igazi nyertesei, legalábbis ami a forgalmat jelenti, a hazai webáruházak. Állítólag van olyan, amelyik idén 94 százalékos engedményt is kínál a vásárlóknak, és akad olyan honlap, amelyik már tegnap elkezdte tíz napig tartó leárazási akcióját. Az online piacot most leginkább a hármas szám jellemzi. Míg korábban az éves netes forgalom ötöde, addig tavaly már közel a harmada bonyolódik az év utolsó két hónapjában. A GK Digital piackutató felmérése szerint tavaly hazánkban 30 millió rendelést adtak le a világhálón és ezzel több mint 300 milliárd forintot költöttek el internetes árukra. 2017 végére az online vásárlók száma elérheti a 3 milliót, ez pedig majdnem olyan, mintha minden harmadik ember a neten vásárolna.

Közéjük tartozik Kiss Piroska és Németh Csilla is, akikkel a város Fő terén beszélgettünk. Ugyan a Fekete Péntek akcióit nem igazán követik figyelemmel, de a világhálón nagyon sokat vásárolnak ők is és gyermekeik is. A karácsonyi ajándékok beszerzéséből azonban nem csinálnak nagy ügyet, az rendszerint december 23-án délelőttre marad, és minden jel arra mutat, hogy ez idén sem lesz másként – mesélték.

Nem árt azonban körültekintőnek lenni a netes vásárlásokkal. Tegnap az egyik webáruházat büntette meg a Gazdasági Versenyhivatal 20 millió forintra, mert a két évvel ezelőtti Black Friday akciójukban azt ígérték, hogy többszáz termék várja a vásárlókat akár 70 százalék kedvezménnyel. Ezzel szemben a kedvezmény kizárólag olyan termékekre volt elérhető, amelyek sem átlagáruk, sem pedig a jellegük alapján nem tekinthetők tipikusnak, emellett a kínált termékek mindössze kevesebb, mint egy százaléka volt elérhető 70 százalékos árengedménnyel.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában