Utazó

2012.01.04. 09:26

A vikingek nyomában

Valahol ezt olvastam: "A világ egy könyv, és aki nem utazik, az csak egyetlen lapját olvassa el." Régi utazóként magam is így gondolom. Akkor hát "lapozzunk". Három földrész 32 országában jártam, ám érdekes módon Észak-Európa eddig kimaradt a kalandozásból. A bepótolt körutazás csodálatos volt a legendák misztikus világában.

Paksa Tibor

Dániában, Helsingörben találunk egy kastélyt, ahol a legenda szerint egy véres királyi dráma zajlott. Ennek állított örök emléket Shakespeare Hamlet című drámájával. A monumentális Kronborg erődítmény évszázadokig az egyik királyi rezidencia volt. Az elsőt Pomerániai Erik emeltette 142 táján.
Koppenhágában megnéztük a Parlament épületét, Amelienborg palotáit, a romantikus Nyhavn negyed kikötőjéből körbehajóztuk a fővárost és a tengerről megpillantottuk Dánia jelképét, a kis hableány szobrát. Sportemberként eszembe jutott, hogy ebben a városban ért véget az aranylabdás labdarúgó, Albert Flórián karrierje, itt szerzett sérülése miatt. Svédországban, Malmőben a belvárosban megnéztük a Szt. Péter-templomot, a városházát. Göteborgi rövid városnézés és a kikötő megtekintése után irány Norvégia!

Az északi tájakon jellemző gyönyörű fenyőerdők, smaragdzöld rétek között máris Oslóba érkeztünk. Norvégia fővárosa bőséges látnivalóival fogadja a kíváncsi utazót. A királyi park, az egyetem, a Parlament, a Vigeland szoborpark, a viking hajók múzeumának megtekintése kötelező turistaprogram. Oslót ajánlatos felfedezni hajóval is. A várost övező számtalan szigeten találkozhatunk a tipikus északi vidékre jellemző színes faházakkal, nyaralókkal.

Az ultramodern Operaház látogatása után irány tovább északra! A fjordok kapujának és fővárosának nevezett Bergen csodálatos fekvésével mintha azt mondaná: vándor, gyere fel a fogaskerekűvel a Flien-hegyre, ahonnét teljes panorámát kapunk a városról. Idegenvezetőnk szerint nagy szerencsénk volt, hiszen a napi esőt hozó felhők ottlétünk alatt elkerülték a várost, ahol sétáltunk, a világörökség részét képező, Hanza-időkből ittmaradt, fából készült házak között.

A Bergenhaus-erőd, a kikötő és halpiac sokadszor is elcsábít. Életemben 12 tengerparton bámultam a tenger élővilágát, de itt adtak először ingyenes kóstolót. Helyette a számtalan, jégen "várakozó" tengeri herkentyűk fotózásáról maradtam le.

Bergentől elköszöntünk, hiszen várt ránk a fjordok misztikus világa, amely gyerekkorom óta érdekel. A holdbéli tájra jellemző kopár fennsíkon, a Hardangeren folytatjuk utunkat. Közben megállunk a leghíresebb Vöringloss-vízesésnél. A Mabödal-kanyonon keresztül a Hardanger-fjordhoz érkeztünk. Hajón indultunk tovább és érkeztünk a Sogne-fjord irányába a káprázatos Stalheim-kanyonon keresztül. Ezt a fjordot hívják a fjordok királynőjének, nem véletlenül. A haragoszöld, fekete, kékeszöld színű tengervízen hajózva a fjord oldalából szinte méterenként zúduló vízesések látványa, a hihetetlen formájú sziklacsipkék, hófödte hegyormok életre szóló élménnyel látnak el. Minden utazásank van egy fénypontja, nekem a fjordi hajóút jelentette a csodát.

Programunk zsúfolt, ezért másnap indultunk tovább a kies Haling-völgyön és Hünefosson át Torpóba. Életemben itt jártam először 13. századi árboctemplomban. Szép látvány volt, hiszen éppen egy keresztelőre érkeztünk, ahol mindenki népviseletben jelent meg.

Visszamentünk a Varner-tó partján fekvő Karlstadba, majd a svéd tóvidéken keresztül - a prospektusok szerint - Európa egyik legszebb fővárosába érkeztünk. A város 14 szigetre épült, víz veszi körül, szerintem ez adja a szépségét. Stockholmban nagy örömömre láthattam a királyi palota előtti katonai díszegység őrségváltását. A Parlament, a nagytemplom építészeti szépségeinek megtekintése után irány a városháza! Az impozáns épület kívül-belül bőséges látnivalót kínál. Engem az Aranyterem fogott meg, a falakat sok millió aranylapocska díszíti. Itt tartják a Nobel-díjasok éves díjátadásának ünnepi bálját, díszvacsoráját.