Utazó

2012.07.25. 12:59

Szépasszonyok poharánál

Egerbe legalább két éjszakára érdemes menni, hogy a város minden ízét, színét, hangulatát legalább futólag megismerhessük. Ha jól beosztjuk az időnket, talán még arra is marad egy kevés, hogy a közeli Szilvásváradra és Bélapátfalvára is eljussunk.

Győrffy Árpád

A két estéből egyik mindenképp legyen a boré, a másik a színházé, műsoros szórakozásé vagy egy kellemes hangulatú vacsoráé meg egy esti sétáé a belvárosban.

Mi a borral, a Szépasszony-völgyi pincékkel szoktuk kezdeni. Délutáni érkezéssel a szállás elfoglalása után akár azonnal indulhatunk, hiszen egész nap nagy élet zajlik a belvárostól mintegy egy kilométerre lévő pincevárosban. Az idén már az új találmányt, a "fehér Bikavért", a rögzített szabályok alapján házasított fehérbort, az Egri Csillagot is megkóstolhattuk.

Másnap reggel a városnéző sétánkat legpraktikusabb valamilyen magas ponttal kezdeni, ahonnan madártávlatból megtervezhetjük az útvonalat. Jó lehetőséget kínál erre a vár déli, délnyugati bástyája. Ha nem félünk a szűk, "egyemberes" csigalépcsőtől, akkor a 40 méter magas minaretről is számba vehetjük a kihagyhatatlan helyeket. Választhatjuk kiindulópontnak a most felújított Líceumot is, amelynek csillagdájában különleges periszkóppal csodálhatjuk meg a várost.

Mindenképpen nézzük meg közelről is a belvárost délkeleti oldalról határoló Kossuth utca gazdagon díszített barokk épületeit, köztük is a megyeházát, amelynek bejáratánál Fazola Henrik remekbe készült kovácsoltvas díszeivel, ajtóival találkozhatunk. Térjünk be a Líceummal szemben lévő klasszicista főszékesegyházba vagy más néven bazilikába. A hatalmas templomot 180 évvel ezelőtt Hild József tervei alapján építették.

Nyüzsgő élet fogad bennünket a vár alatti Dobó téren. Ha délelőtt 11 órakor, délután 3-kor vagy este 6 órakor érkezünk, akkor meghallgathatjuk a hatalmas barokk minorita templom harangjátékát.

A modern művészeteket kedvelőknek ajánlom a nemrég megnyílt Kepes-gyűjteményt az egykori ifjúsági ház szépen felújított épületében. Érdekes kirándulást tehetünk a Város alatt névre keresztelt egykori érsekségi borospincében is. Egykor itt tárolták a Gyöngyös és Munkács közötti területen egyházi tizedként begyűjtött borokat. Érdekes, de ha választani kell, akkor inkább a várra költsük a pénzünket, hiszen a legfontosabb úti cél akkor is a vár legyen, ha már jártunk benne. Időnktől, kedvünktől függően választ- hatjuk a kedvezményes sétajegyet, ami az erődítmény bejárására ad lehetőséget, vagy egy kicsit több pénzért megnézhetjük a vár és a város történetét bemutató kiállítást és az Egri Képtár gazdag gyűjteményét.