Utazó

2006.12.12. 15:30

Testi-lelki felfrissülés Tolna megye lankáin

Kihasználva az évszakhoz képest barátságos időjárást, mindenki igyekszik a szabadba, hogy kiélvezze az időjárástól ajándékba kapott őszi idő utolsó pillanatait. Jobb célpontot keresve sem lehet találni, mint Tolna megye dimbes-dombos tájain barangolni a természetben, és közben megpihenni a gyógyfürdők valamelyikében.

PLT

Érdemes az ismerkedést Tolna fővárosában, Szekszárdon a kilátónál kezdeni, ahol pazar kilátás tárul elénk a hegytetőről, nem csupán magát a több dombra épült várost, hanem egész Sárközt és Gemencet is belátni innen. A fényképezőgépet kattogtatva végigkövethetjük utunk legnagyobb részét. A kilátótól lefelé haladva térjünk be egy kellemes pincébe, hisz hosszú a nap, s a felfrissülést a remek szekszárdi borok kíséretében ajánlatos megtenni, amit nemcsak kóstolhatunk, hanem vásárolhatunk is belőle.
A várost elhagyva vegyük utunkat a méltán híres Gemenc felé, ahol felszállva a múzeumi kisvasútra, végigzötyöghetünk a gemenci erdő (máshogyan nem megközelíthető) területén, ahol ilyenkor már nem dús zöldellő erdő vesz minket körül, viszont a temérdek állatot, amely a sínek közelében bóklászik, sokkal jobban meg lehet figyelni.
Gemencet elhagyva utunkat a Sárköz felé vesszük, ahol Decs a célpontunk, amit Sárköz fővárosaként emlegetnek. Itt tekinthetjük meg a tájházat, amely mind építészetileg, mind népművészetileg, mind életmódban átfogó képet nyújt a tájegységről. Ha kifotóztuk magunkat, kihagyhatatlan programpont a világhírű Babamúzeum megtekintése, ahol Pál Bözsi néni fergeteges előadásában mindent megtudhatunk a hímzésekről és a korabeli szokásokról, öltözködésről.
Ha ezek után megint a természetbe vágyódunk, akkor két választásunk adódik: vagy felülünk  a kisvasútra, és teszünk vele egy kirándulást a gemenci erdő mélyén, vagy belevetjük magunkat a Tolnai-dombság buckás erdei közé. Mi most ez utóbbi vonalon induljunk el.
Nem is lehet kétséges, hogy utunk a gyulaji vadrezervátumba vezethet. A romantikusan kanyargó utakon haladva lépten-nyomon őzek, szarvasok, nyulak, vaddisznók kerülnek elénk a festőien szép tájból, s láthatóan kedvüket lelik a fényképezőgépek csattogásában. A területen található a volt Kádár-villa, ahol meg is szállhatunk. Az épület teraszáról megfigyelhetjük a közel merészkedő állatokat. Bár állítólag a dámszarvas előszeretettel fogyasztja a visszapillantó tükröket, igazából nem kell tartanunk tőlük.
Ha kibarangoltuk magunkat a természetben, érdemes megállni az erdő szélén található tamási gyógyfürdőben, hogy pihenhessünk egyet a gyógyvízben lubickolva.
Természetesen ezzel nem merítettük ki a lehetőségeket. Vár még ránk például a simontornyai vár, amelyet a 13. század végén alapítottak, s azóta sokszor átépítették, de igazi erődítménnyé a török hódoltság után vált. Ma szinte tökéletes állapotban látogatható. Simontornyán járva érdemes meglátogatni a nemrégen felújított és szállodává átépített Fried-kastélyt, ahol a híres mesterszakács remekeit is megkóstolhatjuk a kastély megtekintése után.
A várak kedvelőinek nem kell ennyivel beérni, hisz szintén épségben megtekinthető az ozorai vár is, amelynek szabályos négyzet alapú falait a 15. század elején építette Filippo Scolari felesége birtokán.
Ha a testünk ismét elfáradt, nem lehet más úti célunk, mint Dombóvár méltán híres fürdőtelepülése, Gunaras, amely a folyamatos felújításokat követően minden igényt kielégítő fürdővé növi ki magát. S ha még ez sem lenne elég, akkor Szekszárd felé haladva érdemes meglátogatni Hőgyészen a Gróf Aponyi-kastélyszállót a festői parkban, amely arról híres, hogy Magyarország egyetlen saját termálvízzel rendelkező kastélya.
A templomokat kedvelőknek igazi különlegesség a híres zarándokhely Grábocon, a két szerzetes nővér által (s a megye legrégebb óta) lakott kolostor. A régi romokat a török hódoltság után betelepült szerb telepes szerzetesek hozták rendbe, s azóta is görögkeleti templomként és kolostorként működik.
Igazi csemege a Mausz kápolnácska Szálka határában, amely nem csupán szépségével, hanem festői elhelyezkedésével is csábítja az utazót. Csodálatos panoráma tárul elénk, ha meglátogatjuk ezt a kis épületet. S ha már itt járunk, feltétlenül érdemes bemennünk Szálkára is, ahol egy idegenforgalmi szempontból dinamikusan fejlődő, barátságos települést találunk a tó partján, amely a környékbeliek kedvenc üdülő- és pihenőhelye.
De mi van a kulináris élvezeteket kedvelőkkel? Nos, Tolnában ők sem maradnak élmények nélkül! Abszolút első helyen kell említeni Siógrádon a Leányvár-pincefalut, ahol nem csupán a híres hímzésmúzeumot lehet megtekinteni, de felejthetetlen élményben lehet részünk, ha betérünk a Margit-pincébe Faddi Varga János királyi főszakácshoz, aki eredeti közép- kori magyar ételkülönlegességekkel várja az ínyenceket, miután végigkóstoltuk a hatféle, eredeti recept által készült pálinkakülönlegességet. De természetesen a vadételek kedvelői sem maradnak éhen, hisz a Tolnai-dombság az ország vadakban legjobban ellátott területe, amelyen a túlnépesedés elkerülése érdekében levadászásra kerülő állományból bőségesen kerül az asztalra friss hús a vendéglőkben.
Nem szabad elfelejteni, hogy az ország egyik legjobb borvidékein járunk, ezen a területen található a tolnai borvidék, amelyet a Tolnai Borút keretein belül látogathatunk végig, s a méltán világhíres szekszárdi borvidék is, amelyet nem is kell bemutatni.