Feladatuk a hiteles, őszinte jelenlét

2018.03.08. 14:00

Élő hitű, tetteikkel példát mutató pedagógusok dolgoznak a Vas megyei egyházi iskolákban

A keresztény életmódot hitelesen képviselve egyedi színt jelentenek a katolikus és evangélikus oktatási intézmények.

Tóth Kata

Mese Jézusról és az apostolokról - Őri Anna, Bozzay Boldizsár, Vámos Kristóf és Kevei Milán a kőszegi Árpád-házi óvodában. A háttérben Kakucs Petra intézményvezető és Pontyos Ildikó óvónő Fotó: Szendi Péter/Vas Népe

Megszaporodtak a rendszerváltás óta az egyházi óvodák, általános iskolák és gimnáziumok: Vas megyében hat településen összesen kilenc egyházi, gyülekezeti fenntartású intézményben van jelen a keresztény szellemiségű oktatás. Van, ahol a „kész” iskolát teljes egészében tulajdonosként és olyan is, ahol csak fenntartóként vette át az egyház. Több helyen megmaradt a tantestület, a diákság, és fokozatosan talált egymásra a szülők igénye és a tanárok iskoláról alkotott elképzelése, mondhatni, kialakult az intézmények profilja. Élő hitű, felkészült, tetteikkel példát mutató pedagógusok dolgoznak az iskolákban, komolyan veszik a vallási szellemben való nevelést. Nem minden szülő dönt azonban vallásos indíttatásból az egyházi iskolák mellett. Afelől érdeklődtünk, jelent-e többletet, és ha igen, miben a felekezeti oktatás, mi támogatja a vallási, erkölcsi nevelést az intézményekben.

- Szeretnénk átadni a keresztény értékrendet és elérni azt, hogy a gyerekeknek személyes Isten-kapcsolatuk alakuljon ki, amire egész életükben támaszkodhatnak – hangsúlyozza Kakucs Petra, az Árpád-házi Szent Margit Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium vezetője.

A teljes életünket, a mindennapjainkat kell átszőnie a hitnek

Már az óvodában elsősorban az adott mintával tudják ezt megtenni: a nevelők életvitelét a gyerekek önkéntelenül elkezdik utánozni. – Vannak sarokpontok: a hittanórák, a reggeli ima, a lelki napok, osztály- és évfolyammisék, zarándoklatok, amelyek ugyancsak kiemelt színterei a vallásos nevelésnek, de nem elég ezekre korlátozódni. A teljes életünket, a mindennapjainkat kell átszőnie a hitnek – jegyzi meg Petra nővér.

A celldömölki Szent Benedek Katolikus Általános Iskola Don Bosco-kápolnája egész nap nyitva áll a gyerekek és a pedagógusok előtt: bármikor betérhetnek egy rövid imádságra, elcsendesedésre. Czupor Attila igazgatótól megtudjuk: az iskola közössége minden reggel együtt kezdi a napot énekléssel, imádsággal az aulában. Aznapra való útravalót kap ilyenkor mindenki jelképes tanulságokkal. – Az iskolának evangelizációs szerepe is van. Nem minden család gyakorolja a vallását, és mi szívesen fogadjuk azokat a gyerekeket is, ahol erre nyitottak a szülők. Visszavisszük a családokat az egyházi környezetbe – mondja.

- A kereszténység lényegét iskolánk a jézusi életpélda követésében látja: a szeretettel élt életre és Jézus tanításának megismerésére való törekvésben. Pedagógiánk fő irányelve, hogy az emberi méltóságra helyezzük a hangsúlyt – Véghné Busics Hildának, a Premontrei Rendi Szent Norbert Gimnázium igazgatójának mondatai ezek. Céljuk az, hogy diákjaik a nagy múltú iskola falai között megtalálják a megfelelő kihívást a magas szintű oktatás, a személyes hit és elköteleződés, a közösség, a művészetek és a sport területein. Nevelői munkájukban azt szeretnék elérni, hogy tanulóik tudjanak dönteni, tudják a jövőjüket alakítani, és gondolkodó emberekké váljanak.

- A Szombathelyi Evangélikus Egyházközség a saját gyülekezeti életének részévé tette az iskolát, ezer szállal kapcsolódunk egymáshoz – mondja Gregersen-Labossa György lelkész, a szombathelyi Reményik Sándor Evangélikus Általános Iskola és AMI és annak bobai tagintézménye fenntartóját képviselve. – Szeretetteljes légkör van az iskolában, a gyerekek felé fordulunk, melléjük állunk. Hisszük, hogy nemcsak a tárgyi tudás a fontos, hanem legalább ennyire az, hogy a tanulók személyisége, érzelmi intelligenciája is fejlődjön.

Mese Jézusról és az apostolokról – Őri Anna, Bozzay Boldizsár, Vámos Kristóf és Kevei Milán a kőszegi Árpád-házi óvodában. A háttérben Kakucs Petra intézményvezető és Pontyos Ildikó óvónő Fotó: Szendi Péter/Vas Népe

 

Sajátos színt jelentenek az oktatási palettán, amely a keresztény örökséget és értékeket képviseli, és a 21. század nyelvén és világában szólaltatja meg azokat a modern pedagógia eszközeit használva. Főállású lelkész dolgozik az intézményben, megjelenik az egyházi ünnepek ritmusa, és hangsúlyt kap a kiegészítő tananyag, amelyet a pedagógusok beemelnek az ismeretkörbe és állandóan gazdagítanak. Sokszoros a túljelentkezés, helyszűkében vannak, és nagyon várják azt a kormányzati döntést, amely révén bővíteni tudják az iskolát.

- Lassan felnőttkorba érünk – 2001 óta a Magyarországi Evangélikus Egyház a fenntartója a Kőszegi Evangélikus Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumnak, tudjuk meg Illés Péter megbízott igazgatótól. Arról, hogy folyamatosan változnak a kereteik és a diákjaik, már Zsóri-Ments Orsolya iskolalelkész beszél. Ami állandó: minden hetet a temp-lomban kezdenek reggeli áhítattal, az lelki töltődést ad a hétre. Az idei évtől új kezdeményezésük van, a biblikus osztályrekollekció. Minden osztállyal három tanórát tölt a lelkész és a római katolikus hitoktató: a diákoknak programokat állítanak össze – legutóbb a zaklatásról, az iskolai mobbingról -, a végén keresztényi tanítással, megoldással. Mind-ehhez a hiteles, őszinte jelenlét a feladatuk. Odafigyelnek a tanulóikra és nagy hangsúlyt fektetnek a személyes lelki gondozásukra.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!