Belföld

2009.11.04. 13:02

A politikusok örülnének a GYSEV terjeszkedésének

A teljes nyugat-dunántúli régióban átvenné a vasútvonalak üzemeltetését a GYSEV. A tárgyalások elkezdődtek, a gyors megállapodás esélye kicsi, de van remény a változásra.

Angyal László

Nyilvánosságra került a közlekedési kormánybiztos egy levele, amelyben utasítja a MÁV Zrt. vezetését, hogy haladéktalanul adják ki a GYSEV terjeszkedésének tervezési munkáit segítő adatokat. Kisebbfajta bombaként robbant a hír az állami vasúttársaság vezetői körében, hiszen a szóban forgó vasúti vonalak közül eddig egyedül a Zalalövő-Körmend szakasz átvétele volt napirenden. A napvilágot látott információk szerint nem csak a fenti 22 kilométerről, hanem további 585 kilométernyi vonalszakasz átvételének előkészítése zajlik a GYSEV-nél.

Nem csinál titkot ebből a GYSEV vezetése, hiszen éppen Szombathelyen, egy szeptemberi szakmai konferencia szünetében nyilatkozott erről a dr. Székely Csaba vezérigazgató.

- Hatszáz kilométernyi vasútvonal üzemeltetését veheti át a jövőben a GYSEV a Nyugat-dunántúli régióban, köztük a bezárásra ítélt Körmend-Zalalövő közötti szakaszt is. A szóban forgó vonalak esetleges átvételéről folynak ugyan a tárgyalások, megállapodás azonban még nem született, és egyelőre az átvétel időpontjáról sem tudok bővebbet mondani.

Akkor Székely Csaba úgy fogalmazott, a GYSEV fejlesztési terveibe beilleszthető a Körmend-Zalalövő közötti vonalszakasz üzemeltetésének átvétele is, bár azzal tisztában vannak, hogy a vonalra, ahol már megszűnt a vasúti teherfuvarozás és a személyszállítás is veszteséges, nagyon sokat kellene költeni.

A vezérigazgató elképzeléseikről is beszélt: a GYSEV üzemeltethetné a jövőben a Zalaegerszeg-Hodos, Zalegerszeg-Lenti, valamint a Szombathely-Zalaszentiván-Gyékényes-Murakeresztúr vonalakat is.

Érdeklődtünk a GYSEV kommunikációs munkatársánál, ám Stöcker Dávid leszögezte: bár a levélváltásnak az osztrák-magyar vasúttársaság az érintettje, de az ügyet addig nem kívánják kommentálni, amíg hivatalos értesítést nem kapnak a fejleményekről.
 
Ennél valamivel többet árultak el a közlekedési minisztériumban, amikor a Világgazdaság megkereste őket.
 
- A tárca a közösségi közlekedés átalakítása után kiszámítható finanszírozási pályára kívánja állítani az ágazatot. Ezért több évre szóló üzleti tervek készülnek, ennek érintettje a GYSEV is. Ehhez szükséges, hogy a vasúttársaságok birtokában legyenek a fejlesztési irányok megvalósításához szükséges adatok.
 
A dodonai megfogalmazások után a konkrétumokról. A GYSEV 617 kilométernyi MÁV vonalról kért információkat. Ezek között vannak leamortizált szárnyvonalak (a kőszegi, a zalalövői, a rédicsi, Pápa-Csorna), jó állapotú, de a személyszállításban kihasználatlan (Rajka-Csorna) és fejlesztésre várók (Győr-Celldömölk, Szombathely-Nagykanizsa) és egy kakukktojás is: az átépítés, villamosítás alatt álló Boba-Hodos szakasz.
 
Egyesek szerint a pályahálózat átvétele akár a jövő évben megtörténhet, amit erősíthet, hogy míg a Sopron-Szombathely vonal átvételének előkészítése egy évig eltartott, ám a szentgotthárdi szakaszra elegendő volt bő fél év.

Egyetértés a politikusok között
 
A vasi politikusok optimistán várják a jövőt.

Kovács Ferenc (Fidesz) megyei közgyűlés elnöke szerint a GYSEV segítségével visszaszerezhetné a vasút az elveszett utasait és a teherfuvar megrendelőit.

- A GYSEV-ben többségi tulajdonos a MÁV Zrt., de teljesen más üzletpolitikát folytat, mint a tisztán állami kézben lévő cég. Az eredmény közismert: tiszta, pontos vonatok, precíz áruszállítás. Nem csoda, hogy rendkívül örülnénk a váltásnak.

Dr. Ipkovich György (MSZP), Szombathely polgármestere ugyanígy vélekedik. 

- A zalalövői vonal átvétele és fejlesztése stratégiai kérdés a régió számára. Az már a GYSEV ügye, ha több vonalat szeretne üzemeltetni. A mi dolgunk annyi, hogy próbálunk normális politikai légkört teremteni a tárgyalásokhoz.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!