Belföld

2011.01.14. 12:39

Fújhatjuk: a rendőrségi ellenőrzések része lesz a szondáztatás

A rendőri rutinellenőrzés szerves része lesz a gépjárművezetők véralkoholszintjének vizsgálata, az idén kiemelten ellenőrzik a kerékpárosokat is - közölte Óberling József rendőr ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) közlekedésrendészeti főosztályának vezetője pénteken Budapesten.

Ambrózai Zsuzsanna-Pum András

A közúti ellenőrzést végző rendőrök ebben az évben négyszáz újonnan beszerzett elektromos, alkoholszintet mérő berendezést kapnak munkájukhoz. A kerékpárral közlekedők esetében főként a világító és fényvisszaverő eszközök, a láthatósági mellények meglétét vizsgálják - hívta fel a figyelmet Óberling József a sajtótájékoztatón.

A főosztályvezető kitért arra, hogy a kerékpárosok is számíthatnak alkoholszondás ellenőrzésekre, miután az ittas vezetés a kerékpárosok által okozott sérüléses közúti balesetek legalább 25 százalékában kimutatható. Közlése szerint a közeljövőben kétszáz új sebességmérőt is rendszerbe állítanak, így összesen négyszáz sebességmérő pásztázza majd az utakat. A lakott területekre bevezető főútvonalakon fix és mobil sebességmérőket is használnak majd.

Óberling József kérdésre válaszolva elmondta, a sebességkorlátozó előírások betartatásában a lebukás veszélye a legnagyobb visszatartó erő, ezért a bírság 300 ezer forintos maximális összegét nem tervezik emelni.

A főosztályvezető beszámolt arról, hogy a tehergépjárművekre vonatkozóan január 1-től megváltozott a KRESZ szabálya. Eszerint a 7,5 tonna összsúlyt meghaladó tehergépkocsival tilos előzni 6 és 22 óra között az azonos irányú forgalom számára csak két forgalmi sávos autópályán és autóúton. Ezen időszakban és az említett úttípuson e teherjárműveknek legalább 70 méteres követési távolságot kell tartaniuk.

A szabályt megszegőknek január utolsó hetétől kell büntetést fizetniük, addig csak figyelmeztetik őket az új rendelkezésre - tette hozzá. Az ezredes az elmúlt évi közúti baleseti adatokat ismertetve elmondta: tavaly 734-en haltak meg közlekedési balesetben, 88-cal kevesebben, mint 2009-ben. Szólt arról is, hogy az elmúlt három évben a balesetek száma csökkent, és szeretnék, ha ez a tendencia folytatódna. Tíz év alatt összesen 41 százalékkal (1239-ről 734-re) csökkent a közúti balesetben elhunytak száma - jegyezte meg.

Óberling József utalt arra, hogy 1990-ben jóval többen, 2432-en haltak meg közlekedési balesetben, utoljára pedig 1961-ben volt olyan kevés halálos baleset, mint tavaly. Az ittas baleseteknek az összes közlekedési baleseten belüli aránya is kedvezően alakult tavaly a megelőző évhez képest: 12,73 százalékról 11,05 százalékra csökkent.

A közúti balesetek okai között a főosztályvezető első helyen a gyorshajtást, a másodikon az elsőbbségi jog figyelmen kívül hagyását, harmadik helyen pedig a kanyarodás szabályainak megszegését említette. A legtöbb sérüléses balesetet (62 százalék) személygépkocsi-vezetők okozzák, második helyen a kerékpárosok (11 százalék), a harmadikon (9 százalék) a teherjárművek vezetői szerepelnek.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!