TIT Hölgyklub

2018.01.29. 11:05

Konfliktusok voltak, vannak és lesznek – ám kezelhetők, feloldhatók

Horváthné dr. Szöllősy Ilona pszichológus volt a TIT Hölgyklub legutóbbi rendezvényének vendége: a konfliktus (nézeteltérés, összetűzés, érdekellentét, véleménykülönbség) kialakulásáról, a konfliktuskezelés formáiról, megoldásának lehetőségeiről, módjairól tartott nagyon érdekes előadást.

Civil Tudósítónktól

Nincs, nem létezik konfliktus nélküli élet, társadalom – szögezte le elöljáróban a pszichológus az örök igazságot. Minden korban, kultúrában, emberi kapcsolatban felfedezhető: konfliktusok voltak, vannak és lesznek. A vita, a feszültség, az egyet nem értés bárhol felbukkanhat, családban vagy csoportok között, „ott vibrál a levegőben” és, hogy az élet önmagunk számára is élhetőbb legyen, fel kell ismerni a problémát, meg kell tanulni, hogyan viszonyuljunk hozzá és legfőképp, hogyan kezeljük. A „vélt konfliktus” a veszélyesebb, sok esetben nem valósak az ütközési alapok: az egyenes, őszinte beszéd megszüntetheti a hibás kommunikációból adódó félreértéseket anélkül, hogy a másikat vádolnánk, elítélnénk.

Az országosan ismert pszichológus asszony, nyugalmazott főiskolai tanárnő felhívta közönsége figyelmét a konfliktuskezelés hibás formáira is, a többi közt arra, hogy nem cselekszünk, amikor kellene, nem akarunk szembenézni a nehézségekkel, vagy nem a megfelelő szinten cselekszünk, „elbeszélünk egymás mellett”, és a legtöbb problémát bizony az idő sem oldja meg, sőt tovább mérgesedik és mélyül.

 

Horváthné dr. Szöllősy Ilona. Fotó: Tátrainé Kulcsár Irén

A konfliktuskezelésnek öt módja ismeretes: versengő, elkerülő, kompromisszumkereső, problémamegoldó és alkalmazkodó. Közöttük nincs jó és rossz megoldás, az adott helyzet dönti el, hogy melyik módot célszerű választani. Vannak, akik mind az öt módot jól használják, de személyiségünk is befolyásolja, hogy melyiket választjuk.

Mi lehet még a helyes módszer a konfliktusok megoldására?

A válasz egyszerű, olyan eljárás alkalmazása, amelynek következtében a felek közötti párbeszéd és kapcsolat minősége javul, a konfliktus megoldására vonatkozó döntés után mindenki elégedett, ezt biztosítja a mediáció. Lényege, hogy egy semleges harmadik fél, a közvetítő (mediátor) segít tisztázni a konfliktust és olyan megoldást találni a problémára, amely az érintettek számára elfogadható, tehát mindenki nyertesnek érezheti magát. A döntés joga végig a felek kezében van, a megegyezés csakis rajtuk múlik, a mediátor csak a megegyezésre vezető párbeszédet segíti.

Fotó: Tátrainé Kulcsár Irén

Horváthné dr. Szöllősy Ilona remek és a ma emberéhez szóló nagyon aktuális előadását Popper Péter pszichológus szavaival fejezte be:

„Nem a konfliktusnélküliség, hanem az azzal való méltó, megfelelő megküzdés az, amire törekednünk érdemes.”

Tátrainé Kulcsár Irén

Címkék#civil

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!