f1

2015.09.02. 16:41

A Motorsport Csatorna álomcsapatai

Te kiket válogatnál be az álomcsapatodba?

Motorsport Csatorna

Fotó: McLaren

Az f1.com nem régiben több versenyzőt, és a Forma-1-ben érintett személyt megkért, hogy állítsák össze álomcsapatukat (két versenyző, csapatfőnök, autó), érától függetlenül. S ha már ők, és azóta mindenki előadta saját elképzelését, íme a Motorsport Csatorna véleménye.

Kelemen Attila – KeLta

Versenyzők:
Nigel Mansell, Lewis Hamilton
Nigel Mansell soha nem adta fel világbajnoki álmait. Nyakcsigolyatörés ide, csapatfőnöki viták oda, ő volt az a versenyző számomra, aki a tökéletes pilóta képét testesítette meg. Az eredményei pedig önmagukért beszélnek. Nem csoda, hogy az F1 legparádésabb előzései közé nem egy manővere került be.
Lewis Hamilton: Nem csupán azért, mert brit, de első pillanattól kezdve Mansell reinkarnációját látni benne. Szintén a tökéletességre törekszik, kegyetlenül gyors. És szintén látványosan előz. Még olyan helyeken is, ahol más pilóták csupán az alsónadrágjuk felkötésével bajlódnak.

Csapatfőnök:
Ken Tyrrell
Az általa alapított csapat 1958-tól előbb alacsonyabb osztályokban szerepeltek, majd 1968-tól 1998-ig a Formula–1-ben vett részt. Remek érzéke volt a fiatal tehetségek felkutatásában: Stewart, Cevert, Peterson, Pironi, Alboreto, Alesi... Sosem a sztárságra, és a méregdrága mérnökök felvásárlására törekedett, hanem a kemény munkával elért eredményekre. A három egyéni és egy konstruktőri világbajnoki cím őt igazolja. Az már más kérdés, hogy az egykori csapatából előbb Brawn GP-ként, majd Mercedesként korunk legsikeresebb alakulata nőtt ki.
Autó: Williams FW14B
Patrick Head főtervezésében, Adrian Newey aerodinamikai megformálásában, Paddy Lowe által fejlesztett kifinomult aktív felfüggesztéssel és az Renault újgenerációs, pneumatikus szelepvezérléssel ellátott, 3.5 literes V10-es motorjával ez a konstrukció nálam mindent visz. Legfőképp azért, mivel a géniusznak kikiáltott, akkor egyeduralkodó Ayrton Sennát verte ezzel a versenygéppel Nigel Mansell.

Vámosi Péter

Versenyzők:
Ayrton Senna, Jim Clark
Ayrton Senna gyermek és tinédzserkorom hőse, és háromszoros világbajnok legenda. A pályán verhetetlen volt és a leggyorsabb, a sárga sisak elől menekültek az ellenfelek is. Jim Clark pedig, mára már köztudottan, Ayrton példaképe volt, így én sem állok ellent a derék skót farmer "alkalmazásának". Mindkettőjükben bőven maradtak még világbajnoki címek...
Csapatfőnök:
Colin Chapman a legjobb, nem is kérdés. Az, aki pár egyszerű aero és egyéb trükkel hülyére veri a nagyszájú Ferrarit, meg mindenkit aki tévúton járt akkoriban az akkori versenyautók fejlesztésében mindenképp alkalmaznám. Ha ő nincs, lehet még ma is virsligumis szivarok kergetőzését láthatnánk.
Autó:
Lotus 98T
Lotus rajongóként csakis valamit a Chapman hagyatékból választhattam. Erős játékos volt a 49, a 72 is amin alig kellett faragni, de gyakorlatilag hat évig egyeduralkodó volt a Forma-1-ben. Gondoltam arra is, hogy legyen a sosem versenyzett ikerkasznis 88-as, amit azért tiltottak ki a pályáról, mert túl jól sikerült, és balesetveszélyes is volt. Végül mégis csak a 98T mellett döntöttem, mert nekem az a kombináció Sennával a volánnál hozta meg a kedvemet a Forma-1-hez.

Tajthi Andrea

Versenyzők: Mika Häkkinen, Graham Hill
Häkkinen fénykorában váltam rendszeres Forma-1 nézővé, ő volt az első, akinek szurkoltam, és máig ő az, akit leginkább kedvencemként említek, ha rákérdeznek. Továbbá rendkívül szimpatizálok „sok beszédnek sok az alja” stílusával, ami egyébként egészen kifinomult, angolos humorral párosul.
Graham Hill az igazi, stílusos gentleman, páratlan humorral. Úgy vélem versenyzői kvalitását nem kell ecsetelni annak, aki kétszeres F1-es világbajnok, ezen kívül Le Mans és Indy 500 győztes.
Csapatfőnök: Colin Chapman
Colin Chapman maga az elme, a józan logika, a tervező, aki mert forradalmi ötleteket megvalósítani. Ő megszemélyesíti mindazt, ami a Forma-1 valójában szól, vagy amiről szólnia kellene.
Autó:
McLaren MP4-4
Megjelenését tekintve szerintem az igazi versenyautó, az a „fajta”, melyet azonnal elképzel egy kisgyerek, ha versenyautóról van szó; nem beszélve arról, hogy bajnok autóról van szó.

Gyimesi Brigitta

Versenyzők:
Sebastian Vettel, Ayrton Senna
Ösztönös tehetség, aki nem csak időmérőn gyors, de a versenyeken is rendre megmutatja intelligenciáját és vezetési képességeit. Nem elhanyagolható szempont, hogy (a jelenlegi mezőnyből talán egyetlenként) minden pillanatban az autója fejlesztésén töri a fejét, akár éjjel tizenegyig is bent marad a mérnökökkel diskurálni, csak hogy másnap pár tizeddel többet tudjon kifacsarni az autóból - rendszerint sikerrel is jár. Zárójelben jegyzem meg, hogy a német humorérzékével sincsen semmi probléma:)
A második pilóta esetében sokat vacilláltam Wolfgang von Trips és Ayrton Senna között. Amellett, hogy von Trips (sajnos) egy örök ígéret maradt, bevallom, a konvenciók elleni lázadás is csábított. Végül azonban behódoltam a racionalitás előtt, és Senna mellett tettem le a voksom. Szerintem ezt a döntés nem kell megindokolni, a brazil pilótával nem lehet melléfogni.

Csapatfőnök:
Colin Chapman
Nagyon kevés mérnöki szaktudással rendelkező jó csapatfőnök van, ám Colin Chapman ezek közül is kiemelkedik - számtalan radikális, a modern F1 számára viszont nélkülözhetetlen innováció fűződik a nevéhez, amellett, hogy a tehetséges pilóták kiszúrásához is volt érzéke.
Autó: McLaren
MP4-20
Autónak mindenki világbajnok autót mond. Az RB7-es vonzó opció volt, ám az igazi, beteljesítetlen potenciált az Adrian Newey tervezte McLaren MP4-20-asban látom. Törékeny konstrukcióról van ugyan szó, de emellett piszokgyors.

Komenda Vivien

Versenyzők:
Ayrton Senna, Fernando Alonso
A háromszoros F1 világbajnok, Ayrton Senna a sportág kiemelkedő tehetsége volt, rendkívül összeszedett és elszánt. Nem véletlenül fűződik több rekord is a nevéhez a mai napig. Akárcsak Fernando Alonsoéhoz, aki több évig a legfiatalabb világbajnok volt. 19 évesen debütált, és azóta folyamatosan bizonyította elszántságát, tehetségét és kitartását.
Csapatfőnök:
Frank Williams
Sir Frank Williamsnek rengeteget köszönhet a Formula 1, hiszen a mai napig sikeresen szerepelnek a sportban, munkásságát pedig már több díjjal is elismerték. Csapata egyik legkiemelkedőbb alkotása, az 1991-ben bemutatkozó Williams FW14B a kezdeti nehézségek után, 1992-ben már a legdominánsabb autó volt, ami nem is csoda, hiszen Adrian Newey és Patrick Head tervezésében született. Emellett a Renault V10-ese dübörgött benne, így tökéletessé téve és a világbajnoki címig repítve az autót.
Autó: Williams FW14B

Kovács Noémi

Versenyzők:
Fernando Alonso, Ayrton Senna
Senna és Alonso párosa nem szorul sok magyarázatra, számomra ők testesítik meg a vérbeli versenyzők típusát: ha lecsukják a sisakrostélyt, akár egyetlen pontért is a kihajtják az alattuk lévő gép lelkét, ha kell bevállalják a merész manővereket, máskor meg inkább okosan, higgadt fejjel versenyeznek, szerintem a versenyzés pont erről a szenvedélyről és kettősségről szól. Ki ne emlékezne a '84-es monacói futamra, a '93-as Brit és Európai Nagydíjra vagy Alonso esetében a 2005-ös imolai versenyre, a kieséssel végződő, de addig is eseménydús 2006-os Magyar Nagydíjra vagy épp a 2007-es Német Nagydíjra?
Csapatfőnök:
Bernie Ecclestone
Ecclestone csapatfőnökként is annyira zsarnoki illetve keménykezű lehetne - ismét - mint az utóbbi évtizedekben a FOM élén, de talán ezzel a stílussal lehet a legtöbbet elérni a többi "cápa" között.
Autó:
McLaren MP4-6
Sosem drukkoltam csapat szinten a McLarennek, de ez az autó annyira szexi, hogy már nem lehet elmenni mellette szó nélkül...

Bakay Botond

Versenyzők:
Jean-Louis Schlesser, Michael Schumacher
Csapatfőnök: Peter Sauber
Autó:
Williams FW14B
Jean-Louis Schlesser, egyben a főmérnökként ül be megtervezett autójába. Mivel a Dakaron eljátszotta kétszer, hogy a nagymenők orra alá dörgölt (végülis az F1-ben is, de az más tészta) kis privátként, Ross Brawn-módra megtervezi...
...az 1992-es Williams FW14b-t. Mivel az F1-ben williamsesként tűnt föl, a Dakaron meg Renault motorral lett sikeres, biztos a harmónia, és ha nincs belviszály egy csapaton belül, akkor az csak jó. Bónuszként a sóderágyból is ki tudja magát ásni bármikor, meg legfőképp gyorsan.
A harmónia megtartása végett legkedvesebb Le Mans-i csapatfőnökével, Peter Sauberrel dolgozna együtt. 
Már csak egy szintén stabil, gyors, és jó - ha nem is mérnöki szinten - fejlesztőversenyző kell. Miért ne lehetne egykori váltótársa (akivel még az "ős-WEC-ben" közösen futamot is nyertek), a Sauber fiatal protezsáltja, a sikerre éhes ifjú Michael Schumacher?

Szabó Bence

Versenyzők:
James Hunt, Sebastian Vettel
Vettel: A világbajnoki címek száma is bizonyítja, de úgy gondolom, hogy az elmúlt évek legtehetségesebb versenyzője, emellett saját tapasztalatból mondhatom, hogy ennek ellenére nagyon közvetlen, és emberi tudott maradni. Bár lenne mire, de nincs elszállva magától, kifinomult, precíz, de ha a helyzet megkívánja, kellően őrült is a pályán, igazi sportember. Számos apróság is hozzájárult, hogy a legszimpatikusabb pilóta címet elnyerje nálam, pl. gumifüstölés a célegyenesben, olaszul beszél a Ferrarisokkal, nem teregeti ki magánéletét.
Hunt: Az F1 történelmének legikonikusabb alakja, olyan karakter, amilyen minden bizonnyal többé nem lesz a modern Forma1-ben. Sokszor hasonlítják hozzá Räikkönent, de a nyomába sem érhet, mert Hunt zsigereiből árad a lazaság, csibészség, tökösség, míg Kimi úgy vélem többször csak rájátszik erre, mégis talán ő áll hozzá legközelebb a jelenlegi mezőnyből. Huntnak egy célja volt, bebizonyítani, hogy világbajnok tud lenni, és az álmaiéért mindent megtett. Ez a szenvedély, tűz mára szerintem kikopott.
Csapatfőnök: Christian Horner igazi zseni, és szerintem jól koordinálná a vettel-hunt pilótapárost. Életkorából fakadóan remek hangulat, de mégis rend és fegyelem lenne a boxban.
Autó:
McLaren MP4-4
Gyakorlatilag tönkreverték a mezőnyt ezzel az autóval. A McLaren-Honda első, és a turbós korszak sokáig utolsó éve. az idényt még élvezetesebbé tette Senna és Prost kezdődő rivalizációja is. Nagyon jót tenne az F1-nek ha a két márka jelenlegi kooperációja csak egy kicsit is hasonlítana 1988-ra. Emellett nem elhanyagolható a tény, hogy gyönyörű.

Dobos Zoli

Versenyzők:
Gilles Villeneuve, Niki Lauda
Villeneuve azért, mert a vérében volt a versenyzés, bármire, bármibe ült gyors volt vele (hószánnal törött lábbal nyert bajnokságot egyszer :D ). Lauda, mert szerintem az egyik, ha nem a legbátrabb pilóta, illetve tetszik a nyers stílusa.
Csapatfőnök: Ron Dennis, mert ő is egy igazi nyers állat (Hill autóját akarta egy vadászaton szétlőni? :D )
Autó: Arrows A23 - Ebben az időszakban kezdtem el komolyabban F1-et nézni, és ez megragadt bennem.

Serbán Richárd

Versenyzők:
Alain Prost, Jackie Stewart
Prost a valaha élt legnagyobb versenyző, agyas, versenytempóra kihegyezett stílusának előfutára és a hatvanas-hetvenes évek gondolkodó szélvésze pedig a skót volt.
Csapatfőnök:
Ken Tyrrell
Ken Tyrrell a legemberibb csapatfőnök volt az egész sportban, hozzá egy igazi brit úriember, aki az adott szavát, vagy egy kézrázást sem szegett meg soha.
Autó:
McLaren MP4-2C
Az MP4/2C pedig egy csodálatosan szép autó volt, az alulkormányzottsága tökéletes kombinációt adott Prost stílusával (és ennek megfelelően feküdt volna Stewartnak is), és a sport egyik legnagyobb világbajnoki győzelmét aratta vele a francia az évet egyébként domináló, első erő FW11-ek felett.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!