f1

2016.08.07. 13:26

Susie Wolff: A B-tervek csak kifogásnak jók

Susie-nak imponál a budapesti építészet és kultúra

Tajthi Andrea

Susie Wolff kis híján hosszú idő óta az első nő lett, aki versenyzőként részt vehet Forma-1-es versenyen, végül azonban nem jutott el a végső célig, legalábbis nem közvetlenül. Tavaly úgy döntött, hogy felhagy a versenyzői szereppel, ám azóta sem unatkozik: szakért a brit Channel 4-nak, és fiatal lányokat segít abban, hogy megvalósíthassák motorsportos álmaikat.

A Hungaroringen kaptuk diktafon-végre Susie-t, aki bár nagy sietségben volt, készséggel válaszolt kérdéseinkre.

Tajthi Andrea: Nem vezettél a Hungaroringen, de többször jártál már nálunk. Milyen Magyarországon?

Susie Wolff: Fantasztikus. Ahogy a rajongók is, igazán különleges lehet itt versenyezni. Ez egy briliáns versenypálya, mindig nagyon jó idejönni.

TA: Forgattál is a hétvége elején Budapesten, hogy tetszik a város?

SW: Ez egy gyönyörű város. A férjem bécsi, így töltöttem már itt némi időt. Számomra az építészet, a kultúra, a történelem tekintetében ez egy nagyon kedves város. Kellemes estéket lehet eltölteni a városban. Szóval igen, nagyon kedvelem a várost.

TA: Térjünk rá a versenyzői karrieredre. Mit szólt a családod, mikor először kijelentetted, hogy versenyző akarsz lenni?

SW: Támogattak, teljes mértékben. Kicsi korom óta ilyen volt a karakterem, imádtam a sebességet, a versenyzést, nagyon versengő típus voltam, így korán jött a versenyzés. A családom pedig nagyon támogatott. A szüleim nem tettek különbséget lány és fiú gyerekük között, így nem volt okom nem hinni benne, hogy egy lány/nő is versenyezhet.

TA: Volt B-terved, ha az autósport nem jött volna össze? Van egyéb végzettséged?

SW: Elkezdtem egyetemre járni Edinburgh-ban, nemzetközi gazdálkodás szakra, de nagy híve vagyok annak, hogy nincs szükség B-tervre. Egy év után otthagytam az egyetemet, hogy a versenyzői karrieremre fókuszálhassak. Érthető, ha az embernek van B-terve, de ugyanakkor a B-terv kifogást biztosít arra, ha az ember nem dolgozik elég keményen az eredeti vágyaiért.

TA: Fizikálisan mennyire nehezebb felkészíteni magad a Forma-1-re, mint a DTM-re?

SW: Sokkal. Sokkal nagyobb G-erők hatnak, főleg a gyors kanyarokban. A színfalak mögött nagyon sok munka volt abban, hogy felkészítsem magam a Forma-1-re. Ez az, amit az emberek nem sűrűn látnak. Ezért is nehéz a helyzetük a tesztpilótáknak, hiszen nem ülhetnek autóban eleget, így a háttérben kell felkészíteniük magukat, hogy kellően fittek legyenek, különös tekintettel a nyakukra.

TA: Mégis mennyit, hogyan edzettél, mielőtt szögre akasztottad a versenyzői sisakot?

SW: Mindig ahhoz volt igazítva, hogy mikor ülhetek autóba. Ha nem teszteltem, akkor szimulátoron dolgoztam. Az igazán nehéz időszak a december, akkor a legnehezebb az edzésre koncentrálni. Tavaly karácsonykor fordult elő először, hogy tényleg pihenni tudtam, és élvezni a ünnepet.

TA: Mit gondolsz, mi az oka annak, hogy nem sikerült Forma-1-es versenyen indulnod? Miért nehéz nőként bekerülni a Forma-1-be?

SW: Nem csak a női versenyzőknek nehéz ez, hanem minden versenyzőnek. Kevés a lehetőség bekerülni. Nekem azért nem sikerült, mert rossz volt az időzítés. Lehettem volna még idén is tesztpilóta, de ezt már nem akartam; készen álltam, de nem jött a lehetőség. Ám nem gondolom, hogy ez a nemem miatt alakult így.

TA: Mi a pontos célja a Dare to be different projektednek?

SW: A célja, hogy ösztönözzük a lány tehetségeket. Az egyik része egy közösség létrehozása, mely teret enged a következő generáció számára, a másik része pedig, hogy eseményeket szervezünk az iskolás lányoknak 8-tól 12 éves korig, hogy megmutassuk nekik a versenypályák hangulatát, más aspektusba helyezzük a motorsportot.

A "Dare to be different", azaz "merj különbözni" projekt nem csupán a versenyezni vágyó lányoknak igyekszik segíteni, hanem azon lányoknak is, akik nem versenyzőként szeretnének bekerülni a motorsport világába. A program egyes eseményeire iskolák jelentkezhetnek.

A Dare to be different további nagykövetei: Claire Williams (a Williams helyettes csapatfőnöke), Rachel Brookes (a Sky Sports F1-es tudósítója), Ruth Buscombe (a Haas F1 Team versenystratégiai vezetője), és Alice Powell (versenyző).

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!