Gazdaság

2007.03.26. 02:29

Hibridhajtással a jövőbe

Őriszentpéter (kit) - Péntektől saját cégközpontjában, műhelyében fejlesztheti tovább az ország első hibridhajtású, egy nagyobból két kisebbre szétválasztható járművét az Antro Kht. A tervek szerint az első működő jármű a jövő év végéig készül el, 2011-re pedig a szériaérettségig is eljuthat az egyedülálló koncepció.

Kiss Tamás

Az ember - jó estben - néha azért belegondol, hogy rengeteg (sokszor felesleges) autózásával ő maga is aktívan részt vesz környezete károsításában. Igen, az ember néha elgondolkodik ezen, de aztán a többség nem tesz semmit, pontosabban ugyanazt, amit korábban: továbbhajt a száz kilométeren 8-15 liter üzemanyagot fogyasztó autójával.

Közös szerencsénkre akadnak azonban, akik letérnek erről a pazarló útról, mint tették ezt például Hegedűs Zsolt és Hivessy Géza, akik 1999 óta dolgoznak együtt az első magyar hibridhajtású, környezetbarát jármű megalkotásán. Az idő előrehaladtával egyre több szakmérnök és formatervező is csatlakozott hozzájuk, s támogatóik, továbbá az általuk megnyert régiós és uniós pályázatok száma is növekedett, 2001-ben pedig vezetésükkel megalakult az Antro Alternatív Járműveket és Erőforrásokat Fejlesztő és Gyártó Kht.

A fentieknek köszönhetően a munka gőzerővel folyt, hogy aztán számos kutatás és designfejlesztés után 2004-re elkészüljön a megvalósítandó jármű életnagyságú, fából készült modellje. Az akkor kivitelezett forma mára már a múlté, az alkotóközösség immár egy, a korábbinál jóval áramvonalasabb, Solo-Duo fantázianéven futó, a kezdetekhez képest számos más technikai paraméterében is különböző jármű megvalósításán dolgozik, s ami hatalmas előrelépés a kezdetekhez képest: múlt péntektől ezt saját kutatás-fejlesztési központjában teheti.

A Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács támogatásával 55 millió forintos beruházással felépült, pénteken felavatott őriszentpéteri létesítmény műhelyrészében zajlanak majd a tesztek és a mérések, a későbbiekben pedig a prototípusok összeszerelése. A tervek szerint a Baross Program egyik pályázatán nyert támogatásnak köszönhetően 2008-ra készül majd el az első működő Solo jármű, újabb projektek nyomán pedig a fejlesztések nemzetközi együttműködésben folytatódnak, s ezáltal várhatóan néhány éven belül a szériaérettségig is eljuthat az egyedülálló koncepció.

(A pénteki ünnepségen ehhez kívántak Hivessy Gézának és Hegedűs Zsoltnak sok sikert, és ígértek további segítő közreműködést: az MKB Euroleasing Zrt. részéről Pintye János, továbbá Győrffy Gábor, a Nyugat-dunántúli Fejlesztési Ügynökség ügyvezetője, Magyar Zsolt, az Antro Kht. menedzsere, Kabács Zoltán, a PANAC Autóipari Klaszter vezetője, Csiszár András, a Meshining Engineering Kft. ügyvezetője.)

S hogy mit tud, illetve az általunk hajtott mostani autókhoz képest miben lesz majd más a Solo-Duo jármű? E kérdésre válaszolva Hegedűs Zsolt elmondta: az egyik újdonság a jármű hármas hibridhajtása, nevezetesen, hogy egy időben háromféle enegriával, illetve ezek kombinációjával is lehet majd működtetni. Ezek egyike az elektromos hajtás, melynél az akkumulátorok nem feltétlenül csak hálózatból, hanem akár a jármű tetejét borító lapcellákból is kaphatják az energiát.

- A jármű rozsdamentes alkatrészekből készül, így a nap huszonnégy órájában a szabadban lehet, s így a napcellák által folyamatosan töltődhet az akkumulátor - informált Hegedűs Zsolt, hozzátéve: a napenergia a mostani paraméterek szerint az autó számára egy átlagos napra számolva akár húsz-huszonöt kilométeres hatótávolságot is jelenthet.

A napenergia mellett egy - növényi olajokkal, növényi alkohollal, továbbá a jövőben kifejlesztendő szintetikus, illetve mai üzemanyagokkal is működő - belső égésű motor is hajtja majd a tervek szerint maximum 2 literes fogyasztással is jól haladó járművet.

És a harmadik hajtás is kuriózum: a járműben ugyanis minden ülésnél lesz taposópedál, mozgásigényük kielégítése mellett így az autó előrejutásához is hozzájárulhatnak az utazók.

- Mai, mozgásszegény, képernyő előtt ülő világunkban nagyon fontosnak tartjuk, hogy a jármű testmozgási lehetőséget biztosítson az utazóknak - engedett bepillantást a készítők koncepciójába Hegedűs Zsolt, akitől megtudtuk: gyors haladásnál, például autópályán leginkább csak a világításhoz, a lassú városi araszolgatásnál viszont akár a haladási sebesség eléréséhez szükséges energiát is megtermelhetik a pedálozók.

A hajtás mellett ugyancsak újdonság, hogy nagymértékű flexibilitásának és variálhatóságának köszönhetően a hatszemélyesre tervezett nagy családi autó (Duo) két azonos (Solo) kisautóra választható szét, vagyis: ha úgy alakul, akár együtt, de, ha dolguk más utakra szólítja őket, külön-külön is utazhatnak a családtagok...

Nem túl futurisztikus mindez? Csodálkozásomat látva Hegedűs Zsolt megnyugtatott: egyáltalán nincs olyan messze az a jövő, amelyben a Solo-Duo jármű jelen lehet!

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!