Gazdaság

2007.09.19. 02:29

Újabb lehetőségek kikötője

Rijeka (kit) - A rijekai kamara és a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara együttműködésének köszönhetően megyénkbeli szakemberek a helyszínen ismerkedhettek a Horvátország legnagyobb kikötője által nyújtott szolgáltatásokkal.

Kiss Tamás

Erre alapozza jövőjét a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara küldöttsége által meglátogatott rijekai (fiumei) kikötő is, amelyről azért mindenképpen érdemes megjegyezni, hogy a történelme jóval fényesebb volt, mint a jelene. Rijeka és kikötője valódi fontosságát 1719 elején nyerte el, amikor is VI. Károly császár szabad kikötőnek nyilvánította. A kikötőhöz történelmi szálak fűzik hazánkat: száz éve magyarok építették és használták is nagy előszeretettel. A kikötő mélyrepülését a délszláv válság kirobbanásakor, 1990-ben kezdte, a korábbi 6,5 millió tonnáról kilenc év alatt 2,6 millió tonnára esett vissza az áruforgalom. (Rijeka siralmas állapota miatt a magyar teherhajók is inkább Kopert választották.)

A kikötő megmentésére azonban széles körű hadjáratot indított a horvát kabinet, amely több ország befektetőit is megpróbálta és próbálja mostanság is bevonni a fejlesztésekbe. Pár éve egy horvát-magyar vegyesvállalat például 30 millió dollárt fektetett a rijekai kikötő felújításába, a közelmúltban pedig a dél-koreaiak is megjelentek: nemzeti alapjuk és különböző cégeik huszonöt éven át 34,5 millió dollárral segítik a kikötő felújítását. Ugyanígy érdeklődést mutatnak Rijeka iránt cseh és bajor vállalatok is, a kikötő így fejlődésnek indult, tavalyi áruforgalma már elérte a 11 millió tonnát. A kamarai küldöttség emellett azt is megtudhatta, hogy az összforgalom 14 százaléka fűződik magyar cégekhez, melyek főként acélipari termékeket és gabonát forgalmaznak Rijekán át, de a konténeres áruk és a faanyagok mennyisége is egyre dinamikusabban növekszik.

Ahhoz azonban, hogy Rijeka ismét a régi fényében csillogjon, további beruházásokra - például a különböző közlekedési alágazatok kapcsolatát megteremtő kombinált forgalmi terminálok fejlesztésére - van szükség, a legsürgetőbb feladat pedig a közlekedési infrastruktúra fejlesztése a térségen áthaladó páneurópai közlekedési főfolyo- sók mentén. Ennek szellemében Rijeka környékén az elmúlt időszakban jelentős beruházások indultak, a tervek szerint például 270 kilométer autópálya épül a kikö- tő jobb megközelíthetősége okán. A kikötő szempontjából ugyancsak előremutató a Rijeka és a szlovéniai Koper között tervezett együttműködés. Minderről a Zágrábi Őszi Nemzetközi Vásáron esett szó, ahol is a két ország szakemberei a Közép-Európában működő autógyárak megfogása okán sürgették az összefogást. Az elképzelések szerint tíz éven belül zágrábi, koperi vagy rijekai székhellyel közös logisztikai holdingot hoznának létre, amely a szolgáltatások lehető legszélesebb skáláját kínálná a szállítmányozók számára.

A fentiek tükrében nehéz lenne nem észrevenni, hogy Rijeka rendesen begyújtotta úgymond a rakétákat, s amint az a vasi kamara szakemberei számára tartott fórumon elhangzott, a kikötő fejlesztéséhez várják a közreműködő partnereket, a lehetőség tehát mindenki számára adott, aki lát fantáziát a térség logisztikai kiszolgálásában.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!