Gazdaság

2009.07.22. 02:28

Július 1-jén rajtolt az APEH telefonos ügyintézési rendszere

Győr - A közvélemény-kutatások szerint az adózók 30 százaléka telefonon (is) szeret kapcsolatba lépni az adóhatósággal. Az APEH-nél július 1-jétől vált lehetővé az adóügyek jelentősebb körű telefonos ügyintézése.

Burkon László

Az APEH a már működő általános telefonos tájékoztató rendszere mellé egy új, a telefonon keresztüli ügyintézést, az ügyfelek egyedi ügyben történő - az adótitok sérelme nélküli tájékoztatását - lehetővé tévő szolgáltatást vezetett be július 1-jétől. A telefonon keresztüli ügyintézés feltétele, hogy az ügyfél rendelkezzen azonosító számmal. Ez az APEH által véletlenszerűen képzett nyolcjegyű szám, amely a telefonos ügyféltájékoztató és ügyintéző rendszerben a telefonáló beazonosítását szolgálja. A számot az adóhatóság az ügyfél által (választása szerint) papíralapon, de az APEH honlapján elérhető, majd onnan kinyomtatott, aláírt, vagy az ügyfélkapun keresztül elektronikusan beküldött kérelmére adja meg. (A kérelemnyomtatvány elérhető az adóhatóság internetes hon-lapján.)

Az ügyfél a kérelmének feldolgozását követően (az általános közigazgatási ügyintézési határidőn belül) értesítést kap az azonosító számról és annak alkalmazhatósági időtartamáról. Az ügyfélazonosító számot úgynevezett zsebes borítékban , tehát az általánosan elfogadott módszerek legbiztonságosabbikával küldik ki ajánlott küldeményként. Mint minden azonosító kód, ez is bizalmasan kezelendő, óvni kell attól, hogy illetéktelen személy tudomására jusson. Ha ilyen eset bekövetkezne, az adóhatóság lehetőséget ad az ügy-félazonosító szám telefonon keresztül történő letiltására.

A telefonáló egyedi beazonosítása az adóazonosítójával és az ügyfélazonosító számával történik, illetve ha képviselőként, tehát más nevében jár el az illető, akkor meg kell adnia annak az adózónak az adószámát, adóazonosítóját is, akinek az ügyében el kíván járni. Meghatalmazotti eljárás abban az esetben lehetséges, amennyiben a meghatalmazott rendelkezik az ennek megfelelő jogosultsággal, amit a T180-as adatlapon jelentett be.

Az adózó telefonon intézheti például az egyedi nyilvántartással kapcsolatos ügyeit, folyószámlájával összefüggő kérdéseit, az illetékügyeket, de még a bevallásaival (szja, áfa, társasági adó, járulék, megszűnéssel, átalakulással kapcsolatos bevallások, egyéb) kapcsolatos ügye- it is. Tájékoztatást kaphat a magánnyugdíj-pénztári adatokról, az ellenőrzésekről, de meggyőződhet az EU-s adószámok érvényességéről is. A telefonos ügyintézést hétfőtől csütörtökig munkanapokon 8.30-tól 16 óráig, a pénteki munkarend szerinti munkanapokon 8.30-tól 13.30-ig lehet igénybe venni belföldről a 40/20-21-22-es kékszámon (helyi beszélgetés tarifával), külföldről a 36-1-441-9600-as számon (általános tarifával).

Az ügyintézővel folytatott telefonbeszélgetést az adóhatóság rögzíti. Minden rögzített beszélgetés automatikusan képzett iktatószámot kap, melyet az ügyfél által közölt SMS- vagy e-mail címre elküldenek, vagy a beszélgetés végén egy géphang bemondja - közölte az APEH Nyugat-dunántúli Regionális Igazgatósága.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!