Gazdaság

2009.10.20. 02:29

Lépések a válság idején

Mit tegyünk, tehetünk válság idején? A válasz: több megoldás is kínálkozik, ami viszont biztos, hogy nem követ el nagy hibát (sőt!), aki a különböző lépések megtétele előtt megbeszéli a dolgokat, s egyeztet a dolgozóival.

Kiss Tamás

Mint arról már beszámoltunk, az Alpokalja kistérség a Savaria Agentura Kft.-vel karöltve sikeresen pályázott a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztériumhoz a Versenyképes Vállalkozói Tudás című projekt támogatására. A program keretében már több rendezvényre sor került, múlt héten például a lövői Szolgáltató és Kulturális Központban a tudatos kríziskezelésről hallhattak a megjelentek.

Akiknek mindent összevetve érdemes volt ellátogatniuk Lövőre, a helyi polgármester (egyben kistérségi elnök), Balics János felvezető szavai után ugyanis a múltban már három csődközeli cég talpra állításán is dolgozó Brumbauer József, a BPW Hungária Kft. ügyvezető igazgatója adott egyrészt áttekintő elemzést a pénzügyiből globálissá lett gazdasági válságról, illetve a megtett intézkedésekről. Utóbbiakról szólva elmondta: a drasztikus mértékben csökkenő megrendelésállomány és a dolgozói létszám harmonizálása okán a BPW Hungária Kft.-nél megnézték a nyugdíjazásban rejlő lehetőségeket, a lejáró szerződésű dolgozókkal pedig nem hosszabbítottak.

Bevezették a rugalmas munkaidőkeretet, a juttatásokat, a prémiumokat pedig eltörölték. A vállalat közben pályázott, s nyert is az OFA munkahelymegtartást célzó kiírásán. A menedzsment persze a forráshiány orvoslásán is gőzerővel dolgozott, s bizony a tulajdonosok is zsebbe nyúltak. Hosszasan lehetne még sorolni, hogy a válságkezelés okán mi minden történt még a vállalatnál, itt és most azonban még annyit: a cég vezetése az értelmes kompromisszumok megkötése érdekében folyamatosan tárgyalt az érdekképviselettel, és a korábbinál is nyitottabbá vált az előrevivő dolgozói ötletek megvalósítására.

Mint azt a folytatásban Kiss Katalin, a MAM Hungária-Bamed AG ügyvezetője elárulta: a vaskeresztesi cégnél alapból ez a helyzet. A bébi szájápolási termékek piacán világelső, a bébitermékek globális összevetésében pedig a második helyen álló vállalat már évekkel ezelőtt elindult a közösségformálás rögös útján, s törekszik azóta is (közös kirándulásokkal, kibeszélős fórumokkal) egyrészt a dolgozói lojalitás növelésére, másrészt, hogy minden munkatárs jobban kivegye a részét a felmerülő problémák megoldásából.

A cégnél külső tanácsadó segítségével - a japán Kaizen menedzsment rendszerre alapozva - úgynevezett minőségi köröket hoztak létre, hogy a napi rutinmunkájuk elvégzése mellett a dolgozók érdemben belefolyjanak az innovatív fejlesztőmunkába, hogy önálló, kreatív ötletekkel állhassanak elő. Mint megtudtuk, az első körben életre hívott négy minőségi kör mindegyike kitett magáért, azok tagjai olyan újításokkal szolgáltak, amelyek nyomán milliókat tudott megspórolni a vállalat.

- Beszélgessenek sokat az emberekkel, és megállás nélkül javítsák a cégüknél zajló folyamatokat - fogalmazott Kiss Katalin, s ezek után talán már nem is olyan meglepő, hogy következő előadóként a Raiffeisen Bank soproni fiókját vezető Bálintné Varga Ágnes is az eddiginél nagyobb együttműködés szükségességéről szólt a válságkezelés kapcsán. A krízis okait és következményeit is bemutató, átfogó szakmai elemzése, és az erre alapozott útmutatása szerint a kilábaláshoz a pénzügyi piac összes szereplőjének nagyobb együttműködésre van szüksége, hiszen a kockázatoktól egyáltalán nem mentes pénzügyi területen a bizalmi légkör újbóli kialakítása több mint elengedhetetlen.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!