Gazdaság

2011.03.25. 03:28

Dél felé: 86-os vagy/és M9-es?

Készül a gyorsforgalmi és főúthálózat hosszú távú fejlesztési programja. A Vas megyét érintő vonatkozásokról Ajtay Szilárd szakmai főtanácsadó tartott előadást a vasi konferencián.

Erős D. Zoltán

2001-ben született meg az kormányprogram, amelyik 2015-ig határozta meg a magyar közúti fejlesztéseket. Most egy újabb program van a döntéshozók asztalán, amely tartalmaz egy azonnal indítandó csomagot, egy középtávú és egy hosszabb távú programot. A befejezés várható határideje 2027. A szakember szerint nagyon fontos a költségek reális számba vétele. Ha 800-900 milliárd forint áll rendelkezésre, akkor arra nem lehet 2 ezer milliárdnyi projektet tervezni. Ezt most nem szeretnék így csinálni, mert nem kívánságlistára van szükség, hanem valóban megvalósítható programra. Ez ugyanis csak így adhat valódi információt a gazdaság szereplőinek. Számukra ugyanis fontos, hogy hol lesznek új utak, elkerülők, csomópontok, miután az útfejlesztés a gazdaságirányítás fontos eszköze.

Vas megye térségi kapcsolatai többirányúak, állapította meg a szakmai főtanácsadó. Az egyik vonal Bécs, amely nem csak az osztrák főváros, hanem az Európai Unió magzónájának is az irányát jelenti az S31-esen keresztül. Gyakorlatilag itt lehetne a legkisebb fejlesztéssel gyors eredményt elérni. Hasonló irány Sopron is, ahol nagyobb távlatban, de az M9-es autóút szerepel a programban. Szombathely térségének a legfontosabb az M86-os, ott is az északi kapcsolat Csorna-Győr felé. Ez prioritást élvez és szerepel is az első programciklusban. Szombathelytől dél felé a legnagyobb problémát az jelenti, hogy a 86-os út nem kerüli el Balogunyom térségét, s rossz az út állapota is. Ráadásul Zalaegerszeg irányába egy párhuzamos kapcsolati igény is jelentkezett. Fontos tranzitvonal, ezért napirenden van a 8-as út fejlesztése. Elsőként Körmend és az országhatár között. Itt sok település szenved az elkerülők hiánya miatt.

Szombathely számára két nagy távolabbi potenciál van: Bécs és Budapest. Tény, hogy ezek hatástartományának a határán van Vas megye, ám ennek ellenére mindkét kapcsolat nagyon fontos a térség számára. Szombathely jelentős közeli potenciáljai közé tartozik Zalaegerszeg mellett Nagykanizsa és Sopron is. Sárvár irányában már majdnem rendben voltak a dolgok, ám a kivitelező becsődölése miatt azonban leállt az útépítés. Ajtay Szilárd ezzel kapcsolatban azonban nem tudott jó híreket mondani, nem lehet a csődeljárást gyorsítani, mivel amíg ez le nem zárul, nem lehet új szerződéseket kötni.

A minisztériumi szakember elmondta, hogy a készülő kormányelőterjesztésben nem szerepel Szombathely és Körmend között a 86-os út fejlesztése, hanem helyette az M9-essel számolnak, de ezzel is csak a második programciklusban. Ekkor Szombathely és Rábahidvég között, Rábahidvég és Körmend között épülne meg az új gyorsforgalmi út. Ez a Ajtay Szilárd szerint megoldja azt az észak-déli kapcsolatot, amely most olyan gondokat okoz Vas megyében. Az M9 egyben Zalaegerszeg számára is biztosít egy Bécs irányú összeköttetést. A második programciklusban épülhet meg a 2x2 sávos M8-as Körmend és az országhatár között. Aharmadik programciklusba tervezik a 87-es utat Kőszeg irányába. Az utolsó, a negyedik programciklusban épülhetne tovább az M8-as Vasvár-Ajka között.

Ajtay Szilárd szerint a 86-os út Szombathely-Körmend szakaszának fejlesztésével szemben M9-es út megépítése alkalmasabb a felmerülő igények kielégítésére. Nem igazán jobb az egyiknek, vagy a másiknak az előkészítettsége, s hasonló nagyságrendű költséget igényel a megvalósításuk. Ettől függetlenül a 86-os projektjének az előkészítését sem állítják le addig, amíg a környezetvédelmi engedélyek rendelkezésre nem állnak.

2001-ben született meg az kormányprogram, amelyik 2015-ig határozta meg a magyar közúti fejlesztéseket. Most egy újabb program van a döntéshozók asztalán, amely tartalmaz egy azonnal indítandó csomagot, egy középtávú és egy hosszabb távú programot. A befejezés várható határideje 2027. A szakember szerint nagyon fontos a költségek reális számba vétele. Ha 800-900 milliárd forint áll rendelkezésre, akkor arra nem lehet 2 ezer milliárdnyi projektet tervezni. Ezt most nem szeretnék így csinálni, mert nem kívánságlistára van szükség, hanem valóban megvalósítható programra. Ez ugyanis csak így adhat valódi információt a gazdaság szereplőinek. Számukra ugyanis fontos, hogy hol lesznek új utak, elkerülők, csomópontok, miután az útfejlesztés a gazdaságirányítás fontos eszköze.

Vas megye térségi kapcsolatai többirányúak, állapította meg a szakmai főtanácsadó. Az egyik vonal Bécs, amely nem csak az osztrák főváros, hanem az Európai Unió magzónájának is az irányát jelenti az S31-esen keresztül. Gyakorlatilag itt lehetne a legkisebb fejlesztéssel gyors eredményt elérni. Hasonló irány Sopron is, ahol nagyobb távlatban, de az M9-es autóút szerepel a programban. Szombathely térségének a legfontosabb az M86-os, ott is az északi kapcsolat Csorna-Győr felé. Ez prioritást élvez és szerepel is az első programciklusban. Szombathelytől dél felé a legnagyobb problémát az jelenti, hogy a 86-os út nem kerüli el Balogunyom térségét, s rossz az út állapota is. Ráadásul Zalaegerszeg irányába egy párhuzamos kapcsolati igény is jelentkezett. Fontos tranzitvonal, ezért napirenden van a 8-as út fejlesztése. Elsőként Körmend és az országhatár között. Itt sok település szenved az elkerülők hiánya miatt.

Szombathely számára két nagy távolabbi potenciál van: Bécs és Budapest. Tény, hogy ezek hatástartományának a határán van Vas megye, ám ennek ellenére mindkét kapcsolat nagyon fontos a térség számára. Szombathely jelentős közeli potenciáljai közé tartozik Zalaegerszeg mellett Nagykanizsa és Sopron is. Sárvár irányában már majdnem rendben voltak a dolgok, ám a kivitelező becsődölése miatt azonban leállt az útépítés. Ajtay Szilárd ezzel kapcsolatban azonban nem tudott jó híreket mondani, nem lehet a csődeljárást gyorsítani, mivel amíg ez le nem zárul, nem lehet új szerződéseket kötni.

A minisztériumi szakember elmondta, hogy a készülő kormányelőterjesztésben nem szerepel Szombathely és Körmend között a 86-os út fejlesztése, hanem helyette az M9-essel számolnak, de ezzel is csak a második programciklusban. Ekkor Szombathely és Rábahidvég között, Rábahidvég és Körmend között épülne meg az új gyorsforgalmi út. Ez a Ajtay Szilárd szerint megoldja azt az észak-déli kapcsolatot, amely most olyan gondokat okoz Vas megyében. Az M9 egyben Zalaegerszeg számára is biztosít egy Bécs irányú összeköttetést. A második programciklusban épülhet meg a 2x2 sávos M8-as Körmend és az országhatár között. Aharmadik programciklusba tervezik a 87-es utat Kőszeg irányába. Az utolsó, a negyedik programciklusban épülhetne tovább az M8-as Vasvár-Ajka között.

Ajtay Szilárd szerint a 86-os út Szombathely-Körmend szakaszának fejlesztésével szemben M9-es út megépítése alkalmasabb a felmerülő igények kielégítésére. Nem igazán jobb az egyiknek, vagy a másiknak az előkészítettsége, s hasonló nagyságrendű költséget igényel a megvalósításuk. Ettől függetlenül a 86-os projektjének az előkészítését sem állítják le addig, amíg a környezetvédelmi engedélyek rendelkezésre nem állnak.

Vas megye térségi kapcsolatai többirányúak, állapította meg a szakmai főtanácsadó. Az egyik vonal Bécs, amely nem csak az osztrák főváros, hanem az Európai Unió magzónájának is az irányát jelenti az S31-esen keresztül. Gyakorlatilag itt lehetne a legkisebb fejlesztéssel gyors eredményt elérni. Hasonló irány Sopron is, ahol nagyobb távlatban, de az M9-es autóút szerepel a programban. Szombathely térségének a legfontosabb az M86-os, ott is az északi kapcsolat Csorna-Győr felé. Ez prioritást élvez és szerepel is az első programciklusban. Szombathelytől dél felé a legnagyobb problémát az jelenti, hogy a 86-os út nem kerüli el Balogunyom térségét, s rossz az út állapota is. Ráadásul Zalaegerszeg irányába egy párhuzamos kapcsolati igény is jelentkezett. Fontos tranzitvonal, ezért napirenden van a 8-as út fejlesztése. Elsőként Körmend és az országhatár között. Itt sok település szenved az elkerülők hiánya miatt.

Szombathely számára két nagy távolabbi potenciál van: Bécs és Budapest. Tény, hogy ezek hatástartományának a határán van Vas megye, ám ennek ellenére mindkét kapcsolat nagyon fontos a térség számára. Szombathely jelentős közeli potenciáljai közé tartozik Zalaegerszeg mellett Nagykanizsa és Sopron is. Sárvár irányában már majdnem rendben voltak a dolgok, ám a kivitelező becsődölése miatt azonban leállt az útépítés. Ajtay Szilárd ezzel kapcsolatban azonban nem tudott jó híreket mondani, nem lehet a csődeljárást gyorsítani, mivel amíg ez le nem zárul, nem lehet új szerződéseket kötni.

A minisztériumi szakember elmondta, hogy a készülő kormányelőterjesztésben nem szerepel Szombathely és Körmend között a 86-os út fejlesztése, hanem helyette az M9-essel számolnak, de ezzel is csak a második programciklusban. Ekkor Szombathely és Rábahidvég között, Rábahidvég és Körmend között épülne meg az új gyorsforgalmi út. Ez a Ajtay Szilárd szerint megoldja azt az észak-déli kapcsolatot, amely most olyan gondokat okoz Vas megyében. Az M9 egyben Zalaegerszeg számára is biztosít egy Bécs irányú összeköttetést. A második programciklusban épülhet meg a 2x2 sávos M8-as Körmend és az országhatár között. Aharmadik programciklusba tervezik a 87-es utat Kőszeg irányába. Az utolsó, a negyedik programciklusban épülhetne tovább az M8-as Vasvár-Ajka között.

Ajtay Szilárd szerint a 86-os út Szombathely-Körmend szakaszának fejlesztésével szemben M9-es út megépítése alkalmasabb a felmerülő igények kielégítésére. Nem igazán jobb az egyiknek, vagy a másiknak az előkészítettsége, s hasonló nagyságrendű költséget igényel a megvalósításuk. Ettől függetlenül a 86-os projektjének az előkészítését sem állítják le addig, amíg a környezetvédelmi engedélyek rendelkezésre nem állnak.

Vas megye térségi kapcsolatai többirányúak, állapította meg a szakmai főtanácsadó. Az egyik vonal Bécs, amely nem csak az osztrák főváros, hanem az Európai Unió magzónájának is az irányát jelenti az S31-esen keresztül. Gyakorlatilag itt lehetne a legkisebb fejlesztéssel gyors eredményt elérni. Hasonló irány Sopron is, ahol nagyobb távlatban, de az M9-es autóút szerepel a programban. Szombathely térségének a legfontosabb az M86-os, ott is az északi kapcsolat Csorna-Győr felé. Ez prioritást élvez és szerepel is az első programciklusban. Szombathelytől dél felé a legnagyobb problémát az jelenti, hogy a 86-os út nem kerüli el Balogunyom térségét, s rossz az út állapota is. Ráadásul Zalaegerszeg irányába egy párhuzamos kapcsolati igény is jelentkezett. Fontos tranzitvonal, ezért napirenden van a 8-as út fejlesztése. Elsőként Körmend és az országhatár között. Itt sok település szenved az elkerülők hiánya miatt.

Szombathely számára két nagy távolabbi potenciál van: Bécs és Budapest. Tény, hogy ezek hatástartományának a határán van Vas megye, ám ennek ellenére mindkét kapcsolat nagyon fontos a térség számára. Szombathely jelentős közeli potenciáljai közé tartozik Zalaegerszeg mellett Nagykanizsa és Sopron is. Sárvár irányában már majdnem rendben voltak a dolgok, ám a kivitelező becsődölése miatt azonban leállt az útépítés. Ajtay Szilárd ezzel kapcsolatban azonban nem tudott jó híreket mondani, nem lehet a csődeljárást gyorsítani, mivel amíg ez le nem zárul, nem lehet új szerződéseket kötni.

A minisztériumi szakember elmondta, hogy a készülő kormányelőterjesztésben nem szerepel Szombathely és Körmend között a 86-os út fejlesztése, hanem helyette az M9-essel számolnak, de ezzel is csak a második programciklusban. Ekkor Szombathely és Rábahidvég között, Rábahidvég és Körmend között épülne meg az új gyorsforgalmi út. Ez a Ajtay Szilárd szerint megoldja azt az észak-déli kapcsolatot, amely most olyan gondokat okoz Vas megyében. Az M9 egyben Zalaegerszeg számára is biztosít egy Bécs irányú összeköttetést. A második programciklusban épülhet meg a 2x2 sávos M8-as Körmend és az országhatár között. Aharmadik programciklusba tervezik a 87-es utat Kőszeg irányába. Az utolsó, a negyedik programciklusban épülhetne tovább az M8-as Vasvár-Ajka között.

Ajtay Szilárd szerint a 86-os út Szombathely-Körmend szakaszának fejlesztésével szemben M9-es út megépítése alkalmasabb a felmerülő igények kielégítésére. Nem igazán jobb az egyiknek, vagy a másiknak az előkészítettsége, s hasonló nagyságrendű költséget igényel a megvalósításuk. Ettől függetlenül a 86-os projektjének az előkészítését sem állítják le addig, amíg a környezetvédelmi engedélyek rendelkezésre nem állnak.

Szombathely számára két nagy távolabbi potenciál van: Bécs és Budapest. Tény, hogy ezek hatástartományának a határán van Vas megye, ám ennek ellenére mindkét kapcsolat nagyon fontos a térség számára. Szombathely jelentős közeli potenciáljai közé tartozik Zalaegerszeg mellett Nagykanizsa és Sopron is. Sárvár irányában már majdnem rendben voltak a dolgok, ám a kivitelező becsődölése miatt azonban leállt az útépítés. Ajtay Szilárd ezzel kapcsolatban azonban nem tudott jó híreket mondani, nem lehet a csődeljárást gyorsítani, mivel amíg ez le nem zárul, nem lehet új szerződéseket kötni.

A minisztériumi szakember elmondta, hogy a készülő kormányelőterjesztésben nem szerepel Szombathely és Körmend között a 86-os út fejlesztése, hanem helyette az M9-essel számolnak, de ezzel is csak a második programciklusban. Ekkor Szombathely és Rábahidvég között, Rábahidvég és Körmend között épülne meg az új gyorsforgalmi út. Ez a Ajtay Szilárd szerint megoldja azt az észak-déli kapcsolatot, amely most olyan gondokat okoz Vas megyében. Az M9 egyben Zalaegerszeg számára is biztosít egy Bécs irányú összeköttetést. A második programciklusban épülhet meg a 2x2 sávos M8-as Körmend és az országhatár között. Aharmadik programciklusba tervezik a 87-es utat Kőszeg irányába. Az utolsó, a negyedik programciklusban épülhetne tovább az M8-as Vasvár-Ajka között.

Ajtay Szilárd szerint a 86-os út Szombathely-Körmend szakaszának fejlesztésével szemben M9-es út megépítése alkalmasabb a felmerülő igények kielégítésére. Nem igazán jobb az egyiknek, vagy a másiknak az előkészítettsége, s hasonló nagyságrendű költséget igényel a megvalósításuk. Ettől függetlenül a 86-os projektjének az előkészítését sem állítják le addig, amíg a környezetvédelmi engedélyek rendelkezésre nem állnak.

Szombathely számára két nagy távolabbi potenciál van: Bécs és Budapest. Tény, hogy ezek hatástartományának a határán van Vas megye, ám ennek ellenére mindkét kapcsolat nagyon fontos a térség számára. Szombathely jelentős közeli potenciáljai közé tartozik Zalaegerszeg mellett Nagykanizsa és Sopron is. Sárvár irányában már majdnem rendben voltak a dolgok, ám a kivitelező becsődölése miatt azonban leállt az útépítés. Ajtay Szilárd ezzel kapcsolatban azonban nem tudott jó híreket mondani, nem lehet a csődeljárást gyorsítani, mivel amíg ez le nem zárul, nem lehet új szerződéseket kötni.

A minisztériumi szakember elmondta, hogy a készülő kormányelőterjesztésben nem szerepel Szombathely és Körmend között a 86-os út fejlesztése, hanem helyette az M9-essel számolnak, de ezzel is csak a második programciklusban. Ekkor Szombathely és Rábahidvég között, Rábahidvég és Körmend között épülne meg az új gyorsforgalmi út. Ez a Ajtay Szilárd szerint megoldja azt az észak-déli kapcsolatot, amely most olyan gondokat okoz Vas megyében. Az M9 egyben Zalaegerszeg számára is biztosít egy Bécs irányú összeköttetést. A második programciklusban épülhet meg a 2x2 sávos M8-as Körmend és az országhatár között. Aharmadik programciklusba tervezik a 87-es utat Kőszeg irányába. Az utolsó, a negyedik programciklusban épülhetne tovább az M8-as Vasvár-Ajka között.

Ajtay Szilárd szerint a 86-os út Szombathely-Körmend szakaszának fejlesztésével szemben M9-es út megépítése alkalmasabb a felmerülő igények kielégítésére. Nem igazán jobb az egyiknek, vagy a másiknak az előkészítettsége, s hasonló nagyságrendű költséget igényel a megvalósításuk. Ettől függetlenül a 86-os projektjének az előkészítését sem állítják le addig, amíg a környezetvédelmi engedélyek rendelkezésre nem állnak.

A minisztériumi szakember elmondta, hogy a készülő kormányelőterjesztésben nem szerepel Szombathely és Körmend között a 86-os út fejlesztése, hanem helyette az M9-essel számolnak, de ezzel is csak a második programciklusban. Ekkor Szombathely és Rábahidvég között, Rábahidvég és Körmend között épülne meg az új gyorsforgalmi út. Ez a Ajtay Szilárd szerint megoldja azt az észak-déli kapcsolatot, amely most olyan gondokat okoz Vas megyében. Az M9 egyben Zalaegerszeg számára is biztosít egy Bécs irányú összeköttetést. A második programciklusban épülhet meg a 2x2 sávos M8-as Körmend és az országhatár között. Aharmadik programciklusba tervezik a 87-es utat Kőszeg irányába. Az utolsó, a negyedik programciklusban épülhetne tovább az M8-as Vasvár-Ajka között.

Ajtay Szilárd szerint a 86-os út Szombathely-Körmend szakaszának fejlesztésével szemben M9-es út megépítése alkalmasabb a felmerülő igények kielégítésére. Nem igazán jobb az egyiknek, vagy a másiknak az előkészítettsége, s hasonló nagyságrendű költséget igényel a megvalósításuk. Ettől függetlenül a 86-os projektjének az előkészítését sem állítják le addig, amíg a környezetvédelmi engedélyek rendelkezésre nem állnak.

A minisztériumi szakember elmondta, hogy a készülő kormányelőterjesztésben nem szerepel Szombathely és Körmend között a 86-os út fejlesztése, hanem helyette az M9-essel számolnak, de ezzel is csak a második programciklusban. Ekkor Szombathely és Rábahidvég között, Rábahidvég és Körmend között épülne meg az új gyorsforgalmi út. Ez a Ajtay Szilárd szerint megoldja azt az észak-déli kapcsolatot, amely most olyan gondokat okoz Vas megyében. Az M9 egyben Zalaegerszeg számára is biztosít egy Bécs irányú összeköttetést. A második programciklusban épülhet meg a 2x2 sávos M8-as Körmend és az országhatár között. Aharmadik programciklusba tervezik a 87-es utat Kőszeg irányába. Az utolsó, a negyedik programciklusban épülhetne tovább az M8-as Vasvár-Ajka között.

Ajtay Szilárd szerint a 86-os út Szombathely-Körmend szakaszának fejlesztésével szemben M9-es út megépítése alkalmasabb a felmerülő igények kielégítésére. Nem igazán jobb az egyiknek, vagy a másiknak az előkészítettsége, s hasonló nagyságrendű költséget igényel a megvalósításuk. Ettől függetlenül a 86-os projektjének az előkészítését sem állítják le addig, amíg a környezetvédelmi engedélyek rendelkezésre nem állnak.

Ajtay Szilárd szerint a 86-os út Szombathely-Körmend szakaszának fejlesztésével szemben M9-es út megépítése alkalmasabb a felmerülő igények kielégítésére. Nem igazán jobb az egyiknek, vagy a másiknak az előkészítettsége, s hasonló nagyságrendű költséget igényel a megvalósításuk. Ettől függetlenül a 86-os projektjének az előkészítését sem állítják le addig, amíg a környezetvédelmi engedélyek rendelkezésre nem állnak.

Ajtay Szilárd szerint a 86-os út Szombathely-Körmend szakaszának fejlesztésével szemben M9-es út megépítése alkalmasabb a felmerülő igények kielégítésére. Nem igazán jobb az egyiknek, vagy a másiknak az előkészítettsége, s hasonló nagyságrendű költséget igényel a megvalósításuk. Ettől függetlenül a 86-os projektjének az előkészítését sem állítják le addig, amíg a környezetvédelmi engedélyek rendelkezésre nem állnak.

Ezek is érdekelhetik