KÖRKÉP

2018.06.09. 14:00

Főhet a fejünk: hőség az autóban

Nyáron nem csupán a melegfrontok, hanem a fülledtséget okozó magas páratartalom, illetve a hőháztartás zavarai okozhatnak problémát az autósoknak és utasaiknak egyaránt.

Kelemen Attila

Minél magasabb a páratartalom, annál nehezebb elviselni – különösen autóban Fotó: Shutterstock

Először nem árt tisztázni, hogy mi eredményezhet magas páratartalmat; mikor érdemes számolni vele? Minderről Pétervári Tibort, az Országos Meteorológiai Szolgálat szombathelyi észlelőjét kérdeztük.

Fülledtség, pára

- A magas páratartalom, a levegő relatív nedvességtartalma, hasonlóan a hőmérséklethez, napi ingadozásban van. Amennyiben nyugodt, csendes az időjárás éjszaka, általában magas a páratartalom. Gyakran 80, sőt 90 százalék fölött is lehet. Akkor jókora harmat képződik. Napkelte után viszont csökken, nyugodt, frontmentes időben pedig kora délután éri el a napi minimumát. Ha meleg (minimum 25 fokos) időben 60 százalékos a relatív nedvességtartalom, azt nagyon fülledtnek érezzük. Több a verejtékezés, és nehezebb elviselni a hőséget. Ilyen esetben a koncentráció is nehezebben megy, és lankad a figyelem. Az autósoknak ügyelniük kell arra, hogy több folyadékot vigyenek be a megszokottnál.

De nem csupán a folyadékot, hanem a sót is pótolni kell. Akár egy izotóniás ital formájában. Enélkül egy hosszabb út során kiszáradás is veszélyeztethet. Ennek tünetei: szédülés, szapora szívverés, hányinger, esetleg izomgörcs.

Minél magasabb a páratartalom, annál nehezebb elviselni – különösen autóban Fotó: Shutterstock

- Szombathelyen az éves átlagos relatív nedvességtartalom 70-75 százalék közötti. Gondolom, ez sokakat meglep, de így van – tudtuk meg az észlelőtől. – Télen 90 százalék körüliek a havi átlagok, nyáron nagyjából 50-60 százalék közé esnek. Ködös vagy tartósan esős időszakokban nem ritka a 90-100 százalékos páratartalom sem, de előfordult, igaz, ritkán 10 százaléknál kisebb relatív nedvesség is. A szobában ha párásítunk, akkor a 22 fok magasabb páratartalom mellett kellemesebbnek hat, mint egy száraz levegőjű helyiségben. Persze nem szabad 70-80 százalékra sem párásítani, mert az sem egészséges: kedvez az atkák és a gombák elszaporodásának. Nagyjából 60 százalék az ideális.

A klíma karbantartása

Az autónkban elsősorban a légkondicionálóval tudjuk szabályozni a légtér páratartalmát. De fontos itt megjegyezni, hogy a klímák működési elve nem a hőcserén, hanem a légcserén alapszik. Azaz könnyen légzőszervi megbetegedéseket eredményezhet a nem megfelelően karbantartott légkondicionáló használata. Ezért is fontos nyár elején egy alapos tisztításnak alávetnünk a komplett léghűtő rendszert.

Hőguta, UV-sugárzás

És ha már a hőségről esett szó: egy nem kellőképpen hűtött autóban akár hőgutát is kaphatunk. Ilyenkor a testünk által termelt hőmennyiséget a szervezet nem képes leadni, és akár a 41 Celsius-fokot is elérheti. A leggyakoribb tünet a szédülés, a hányinger, a fejfájás, és legrosszabb esetben a tudatzavar. Ne feledjük, hogy egy felnőtt szervezete többet kibír, mint egy csecsemőé, egy gyermeké, vagy éppen egy háziállaté. A szállításuk során érdemes elindulás előtt lehűteni a levegőt az utastérben. Így menet közben mellőzhetjük a magas fordulatszámon, direktben pörgetett légkondit.

- Az UV-sugárzás az autók ablakain keresztül is hat, hacsak nem valamilyen UV-szűrős csodajárgányban ülünk. A bőrünkre és a szemünkre nyilván nem olyan nagymértékben, mintha a strandon feküdnénk, de így is érezhető.

A napszemüveg használata bevett gyakorlat, ám sokan nem tudják, hogy az autóban is ajánlott a fényvédő krémek használata.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!