Hétvége

2011.04.02. 09:06

A magyar borászatnak nincs átfogó stratégiája

A magyar borászatnak jelenleg nincs a teljes vertikumra kiterjedő stratégiája, tudtuk meg Zilai Zoltántól, a Magyar Bor Akadémia főtitkárától, a Magyar Szőlő- és Borkultúra Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatójától.

Erős D. Zoltán

Három évvel ezelőtt ugyan készült egy országos marketing stratégia, ám ez manapság már kevésbé tekinthető érvényesnek, állítja Zilai Zoltán. A közösségi marketing alap működtetése egyébként is sok sebből vérzik. Nem megnyugtató ebben a helyzetben a pénzek felhasználása. Manapság ennek kapcsán gyakran kerül szóba a fesztiválok helyzete.

A támogatások durva megvonása egyik napról a másikra, ami a nehezen kialakult borfogyasztási kultúra rovására mehet, illetve megfizethetetlenné teszi a rendezvények költségeit. A lehetetlen törvények, szabályok megalkotása jelentősen megnehezítik a fesztiválok megszervezését, s mindennapos küzdelmek jellemzik a borászok életét. Az újonnan alakult bormarketing bizottságnak sajnos nincs sok érdemi lehetősége új stratégiai irányok kialakítására. Sürgető feladat lenne a teljes vertikumot átfogó stratégia kidolgozása, valamint a hatékony bormarketing feltételeinek megteremtése.

A kialakult helyzet azért problémás, mert a borfesztiválok rendkívül fontos eszközei a magyar bormarketingnek. A bor egy bizalmi termék. Itt a kiválasztásnál kiemelt jelentősége van a személyes tapasztalatoknak, csakúgy a baráti ajánlásoknak. Nem beszélve arról az élményről, amit a borbarátok és a borászok személyes találkozásának lehetősége jelent.

A kialakult helyzet azért problémás, mert a borfesztiválok rendkívül fontos eszközei a magyar bormarketingnek. A bor egy bizalmi termék. Itt a kiválasztásnál kiemelt jelentősége van a személyes tapasztalatoknak, csakúgy a baráti ajánlásoknak. Nem beszélve arról az élményről, amit a borbarátok és a borászok személyes találkozásának lehetősége jelent.

A belföldi piac erősítésének fontos eszközeit jelentik a borfesztiválok, amelyek a látogatók részéről nagy népszerűségnek örvendenek. Ami azonban még nagyon fontos: a jó borok, a borászok és a fogyasztók mellett fontos kellékei a borfesztiváloknak a kulturális programok. Ez tovább növeli az esemény színvonalát. Amennyiben ennek nem része a kultúra, akkor legfeljebb borbemutatókról beszélünk. Ezeknek is megvan a szerepe, még ha rendszerint nem is vonzanak akkora közönséget, mint a borfesztiválok.

A borfesztiválok megrendezésére nincs meghatározva külön követelményrendszer. Az elmúlt években azonban a fesztiválok országa lettünk, rendezvényenként jelentősen eltérő színvonallal. Ezen a helyzeten kíván változtatni az a fesztiválminősítő rendszer, amely meghatározott szempontok szerint sorolja kategóriába az egyes eseményeket. Nincs akadálya ily módon a borfesztiválok minősítésének sem. Zilai Zoltán elmondta, hogy az általuk megrendezett Budavári Borfesztivál kiváló minősítést kapott. Büszkék arra is, hogy a Külügyminisztérium felvette a VinAgora Borgálát az EU soros elnöksége kísérőprogramjai közé.

A Magyar Bor Akadémia főtitkára beszélt arról is, hogy a borok széles körben történő megismertetésének fontos eszközei a borversenyek is. Véleménye szerint ezekből nincs sok, s ha az információk eljutnak a fogyasztókhoz, akkor az eredmények megfelelően informálják a borbarátokat is. Esetenként azonban nehézségbe ütközik az eredmények publikálása. Külön kategóriát jelentenek a nemzetközi versenyek, amelyek nem csak a hazai, hanem a nemzetközi piacnak is szólnak. Más a szerepe az országos és más a helyi borversenyeknek. Ez utóbbi egyfajta társadalmi eseménynek is számít, hiszen a borászok mellett rendszerint a nagyközönséget is bevonják a programba. Másrészt pedig kiválóan szolgálja azt a célt, hogy minél több bor fogyjon el a pincékből.

A szakember szerint nem csak hazai gyakorlat, hanem külföldön is vannak arra példák, hogy meghatározó borászatok nem indulnak borversenyeken. Többen úgy okoskodnak, nincs szükségük a borversennyel járó publicitásra. Ráadásul ezzel akár még veszíthetnek is. Ennek ellenére mindenki számára az lenne a jó, ha a jövőben vállalnák az eddig kimaradók is a megmérettetést, fogalmazta meg a szakember.

A Magyar Bor Akadémia csaknem húsz esztendeje szolgálja a magyar bor ügyét. Alapszabálya szerint célja a magyar szőlészet és borászat tudományos fejlődésének segítése, a gazdasági életben elfoglalt helyének erősítése, a bor fogyasztási kultúrájának emelése. Ennek szellemében hirdeti meg az akadémia minden évben Az év bortermelője választást. Bevezették a minősített borverseny rendszert, s díjazzák az év legjobb boros könyvét. Az akadémia közreműködik Az év pincészete díj odaítélésében is.

A közelmúltban alakult meg a Nemzeti Borakadémia Kft. Ezzel kapcsolatban Zilai Zoltán elmondta: sem szervezeti kapcsolatban, sem szakmai együttműködésben nem állnak ezzel társasággal. A névhasználatot ugyanakkor kifogásolják, és szükség esetén ennek megváltoztatására a jogi lépéseket is meg fogják tenni.

A közelmúltban alakult meg a Nemzeti Borakadémia Kft. Ezzel kapcsolatban Zilai Zoltán elmondta: sem szervezeti kapcsolatban, sem szakmai együttműködésben nem állnak ezzel társasággal. A névhasználatot ugyanakkor kifogásolják, és szükség esetén ennek megváltoztatására a jogi lépéseket is meg fogják tenni.

A Nemzeti Borakadémia Kft. a következő közleményt juttatta el portálunkhoz:

Versenyképesebbé válnak a magyar borok a Nemzeti Borakadémia Kft. tevékenysége révén

A Nemzeti Borakadémia Kft. nagymértékben hozzájárul a magyar borok versenyképességének növeléséhez. A cég koordinálja ugyanis a hazai borok termékleírásának elkészítését és a szaktárcához történő benyújtását. A borok termékleírása alapjaiban változtatja meg a hazai borok piacon történő pozícionálását.

A koordinációs tevékenység következtében formájában és tartalmában is új borkategóriák kerülnek kialakításra: a régi rendszerben a „minőségi bor”, „tájbor” és az „asztali bor” elnevezések már nem alkalmazkodtak a piachoz, az elosztási csatornákhoz és az utóbbi évtizedekben nagyon sokat változott borfogyasztókhoz. A Nemzeti Borakadémia Kft. segít abban, hogy a magyar borok illeszkedjenek az EU-s előírásokhoz, hogy ne csupán értéket közvetítsenek a piacnak, hanem a bor jellegéről, a bor karakteréről is tájékoztatást adjanak. A jövőbeni borbesorolások alapján a borokat a szerint különböztetjük majd meg, hogy a termőhely milyen hatással van az adott borra, a bor karaktere mennyire magyarázható, vagy éppen nem magyarázható a termőhely befolyásával.

A Nemzeti Borakadémia Kft.-nek a termékleírási munkák folyamán két nehéz feladattal kell szembenézni: ahhoz, hogy a termékleírások jogi értelemben is érvényesek legyenek, a borvidékeknek meg kell szavazni, egyet kell érteni azokkal, ehhez pedig az kell, hogy a termelőket előzetesen tájékoztassák, a termékleírás részleteit, formai és tartalmi követelményeit megismertessék, mert úgy tudnak állást foglalni. A termelők azonban nagyon sokfélék, szakmai tájékozottságukat, előéletüket, és termelési, valamint piaci érdekeiket tekintve is. Nehéz ezt a sokféleséget összeszervezni, egy szintre hozni. A másik nehézség az új borkategóriák értelmezése, a régi gondolkodásmódtól való megszabadulás, egy új stratégia kimunkálása. Sok termelő még óhatatlanul is a régi szavakat, a régi kategóriákat említi, nehéz a megszokástól megszabadulni, pedig a siker egyik záloga éppen ebben rejlik.

A Nemzeti Borakadémia Kft. munkája révén a magyar borok még sikeresebbek lehetnek, mert a legféltettebb neveinket és hagyományainkat is megvédik, a borainkat pedig versenyképesebbé teszik koordinációs tevékenységük révén.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!