2007.10.30. 03:27
Észak-dél folyosó
Brüsszel - Az Európai Unió területén a kelet- nyugati közlekedési hálózatok kiépültek, ám különösen a közép-európai térségben hiányosságok mutatkoznak az észak- déli összeköttetésben.
A szerveződés célul tűzte ki a Svédországtól a nyugat-lengyel vajdaságokon, Morvaországon és a nyugat-szlovákiai régiókon át, Nyugat-Magyarországon keresztül az Adriai kikötőkig vezető közúti, vasúti, részben vízi korridor megvalósítását.
A terveket a CETC vezetősége a napokban mutatta be az uniós képviselőknek, szakembereknek és újságíróknak az Európai Parlamentben. Az eseményen a magyar megyéket Kovács Ferenc, a Vas Megyei Közgyűlés elnöke képviselte.
A bemutatót megelőzően Hans Gert Pöttering, az Európai Parlament elnöke, valamint a közlekedési bizottság alelnöke is fogadta a CETC küldöttségét. Mindketten élénk érdeklődést mutattak a terv iránt, amit alátámaszt az a tény is, hogy a tervezett negyedóra helyett csaknem egy órán át tartott a megbeszélés.
A prezentáción elhangzott, hogy az előkészítési feladatokra technikai titkárságot hoztak létre Szczecin székhellyel. A projekt megvalósítását az teszi szükségessé, hogy Európában jelenleg a kelet-nyugati összeköttetések dominálnak. Az észak-déli kapcsolatok kiépítését nehezítették az Alpok és a Kárpátok hegyvonulatai. Az unió bővítése, a tagországok gazdaságának igényei azonban ezzel szemben egy hálózatos rendszer kialakítását feltételezik. Az Európai Uniónak is sokközpontúvá kell fejlődnie, ahol a régiók egymással is kapcsolatot tarthatnak fenn.
A nyugati országokban ez a hálózatos rendszer már korábban kialakult, az újonnan csatlakozottak térségében azonban még ki kell építeni az észak-déli hálózati elemeket. Erre többféle elképzelés is megfogalmazódott. Az egyik, a balkáni tengely Gdanskból indul, Közép-Lengyelországot, Közép-Szlovákiát és Közép-Magyarországot érinti. A másik a Közép-európai Közlekedési Folyosó, amelynek a Nyugat-Dunántúlt érintő szakasza Rajka-Mosonmagyaróvár-Csorna- Szombathely-Zalaegerszeg- Nagykanizsa-M7-M70- Szlovénia-Horvátország irányú. A CETC közúti szakasza az V. számú pán-európai korridorhoz az M1-M15 csomópontban csatlakozik, s az M1-Budapest-M5-Szeged érintésével már nagyrészt kiépülve kapcsolatot jelent majd Constanca, Istanbul és Athén irányába. A közlekedési szakemberek szerint a két kezdeményezés nem zárja ki egymást, a nagytérségi kapcsolatok erősítése miatt érdekünkben állna mindkét korridor kiépítése is. A jelenleg módosítás alatt álló magyar Országos Területrendezési Terv ezért mindkét lehetőséggel számol.
Kovács Ferenc szerint a brüsszeli bemutatkozás elérte a kitűzött célt, vagyis hogy a potenciális döntéshozók és szakemberek széles köre ismerhette meg a CETC terveit.