Hírek

2007.10.03. 02:28

Körbeér a körgyűrű?

Szombathely - A közlekedési szakemberek szerint egy nagyváros forgalmának harmada a belvárosban, a másik harmada a belső körgyűrűn, a harmadik pedig a külső körgyűrűn zajlik. Amennyiben nem teljes a külső vagy a belső körgyűrű, akkor természetszerűleg a belvárosra tevődik át a forgalom nagy része.

Angyal László

Nem szorosan ebbe a körbe tartozik, ám nagyon fontos az úgynevezett belső elkerülő út, a 8721-es számot viselő, Kámont Oladdal összekötő út, ami nagy viták kereszttüzében készült el. A fenti összeállításból is kitűnik, hogy már három éve nem épült új út a város környékén, és el sem indult útépítés, miközben a forgalom növekedése miatt erre nagy szükség lenne.

A közlekedési mérnökök az elmúlt években a rendezési tervekbe már berajzolták, hogy hol lesz a körgyűrű nyugati folytatásának nyomvonala. Azzal mindenki egyetért, hogy az Újperintnél bejövő 86-os és az Oladnál érkező 89-es összekötésével teljes lesz a körgyűrű, másrészt az érintett területeken sorra létesülnek új családi házas övezetek. Ráadásul reggeli és délutáni csúcsidőszakban már most bedugul a Nárai külső út. Az elmúlt időszakban egy kis részt kivéve (a Sé határában lévő körforgalom és az Oladi domb közötti szakaszra készítettek tanulmánytervet) nem történt elmozdulás ebben az ügyben. Abban sincs vita a szakemberek között, hogy nem drága, sok és jól kiépített csomóponttal rendelkező utat kell építeni, hanem olcsóbbat, amire könnyebb a pénzt előteremteni. Ez még a távoli jövő zenéje, az viszont bizonyos, hogy hamarosan indul a legújabb szombathelyi útépítés, és jövőre már kétszer két sávon autózhatunk a Zanati úti körforgalomtól egészen a kámi leágázásig, ahol szintén körforgalmat alakítanak majd ki.

A mintegy másfél kilométeres szakasz szélesítése azért fontos mozzanat a város életében, mert a 86-os és a 87-es közös szakaszán most is rendkívüli mértékben nagy a forgalom, másrészt még nagyobb lesz a várost elkerülő járművek száma, ha elkészül a 86-os új része: a sorokpolányi elágazótól Táplánszentkeresztig teljesen új nyomvonalon halad, és 2013-ig valósul meg. Van még egy nem elhanyagolható haszna az új négysávos útszakasznak: a kámi körforgalomból egy becsatlakozással újabb területek nyílhatnak meg az ipartelepítés előtt. S akkor még nem szóltunk az új Csaba utcai vasúti felüljáróról, ami döntő változást hozhat: a városszéli hipermarketeket ezen keresztül közelítheti meg a fél város lakossága.

Ha már a négysávosításnál járunk, érdemes megemlíteni még egy tervezett szakaszt: a 87-es útról van szó, a Metró és a gencsapáti körforgalom közötti részről.

A 87-es út nyomvonala egyébként bizonyosan megváltozik: két éve pályázaton nyert pénzből kezdték el megtervezni a Kőszeg-Szombathely közötti új szakaszt. A lakott területeket elkerülő új út négy etapban valósulna meg. Az első szakasz a Söptei út fölött halad, a volt laktanya és a repülőtér között, a második a hosszú egyenessel párhuzamos, a harmadik Lukácsháza végéig ér, a negyedik az országhatárnál végződik.

Végezetül: a fenti térképre berajzoltak még egy új szakaszt: felüljáró a Szent Márton utcában. A belső körút hiányzó részéről van szó, amely a tervezett buszpályaudvar megépítésével időszerűvé válhat.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!