2012.10.04. 13:29
Elhúzódó útépítések: időigényes az engedélyek és a források megszerzése
Két éve áll a 8-as számú főút kétszer kétsávossá alakításának ügye - hangzott el a legutóbbi megyei közgyűlésen. A Körmend és az országhatár közötti szakasz ennyi ideje nem kapta meg a környzetvédelmi engedélyt, hiányában nem lehet tovább lépni.
A múlt heti megyei közgyűlésen részletes tájékoztatót adott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) a megye épülő és tervezett gyorsforgalmi útjairól. Ismertették, hogy a Körmend és az országhatár közötti 29 kilométer hosszú "autópályává fejleszthető autóút" előkészítése milyen állapotban van. Elhangzott, hogy az eredetileg tervezett nyomvonalak több helyütt módosultak, jelenleg három nyomvonalváltozat létezik, ezek alapján elkészült a környezetvédelmi hatástanulmány is. Ezt - némi hiánypótlás után - elküldték az osztrák félnek is, hogy megvizsgálhassa annak határon átnyúló hatásait.
Ők már jelezték, hogy nincs kifogásuk környezetvédelmi szempontból - a magyar oldalon azonban az előterjesztés szerint "önkormányzati probléma" merült fel. A közgyűlésen elhangzott, hogy Vasalja község gördített akadályt az engedély kiadása ellen. Az NIF jelenlévő szakemberei kijelentették: szokatlan, hogy egy ilyen fontos beruházással kapcsolatos környezetvédelmi eljárás két évig elhúzódik. Ott helyben az okokra nem volt magyarázat. Ezek miatt a területbiztosítás és a kivitelezés meg sem kezdődhetett, az előkészítésre van egyelőre forrás Közop-forrásból.
A 8-as főút Vasvár és Körmend közötti szakaszának kétszer kétsávos gyorsforgalmi úttá alakítása a 2011-es kormányhatározat második programciklusában szerepel. A terv elkészült, az engedélyezés is lefolytatható az előterjesztés szerint. A finanszírozásra benyújtott pályázatot aláírták, a tervezés folytatása attól függ, megköttetik-e a támogatási szerződés. Még a tervekben sem szerepel az időpont, amikor megkezdődhet a konkrét kivitelezés - egyelőre az előterjesztésben csak azt olvasni, hogy 2016-ban kezdődhet a területbiztosítás (régi nevén ki-sajátítás) és ezután kezdődhetnek meg a régészeti feltárás.
A Vasvár-Nagykanizsa autóút tervezése és a környezetvédelmi tanulmányterv is 2010-ben elkészült, a kiadott határozat azonban nem jogerős, új eljárásra utasították az illetékeseket. Így a területbiztosítás, a régészeti feltárás is még a jövő feladata. A 86-os Körmend "alatti" szakaszának korszerűsítésére már részben rendelkezésre állnak a kiviteli engedélyek, megtörtént a kisajátítás is. 2013 tavaszától meg is kezdődhet az építkezés, ami magában foglalja a Nádasdot elkerülő szakaszt és a Hegyhátság és Katafa kétszer egy sávon történő elkerülését is. Jó hír az is, hogy a Körmendtől északra pedig 4,4 kilométer hosszan négysávos lesz az út 2013 őszére.
Vasalja polgármestere, Gombás Alajos elmondta: nincsenek ellene a beruházásnak, de az a nyomvonal, amely a tervekben szerepel, túl közel megy a házakhoz, egy másik viszont megfelelő lenne számukra. Tudomása szerint nemcsak ők, hanem más település is ellenzi a tervet mostani formájában.
Vasalja polgármestere, Gombás Alajos elmondta: nincsenek ellene a beruházásnak, de az a nyomvonal, amely a tervekben szerepel, túl közel megy a házakhoz, egy másik viszont megfelelő lenne számukra. Tudomása szerint nemcsak ők, hanem más település is ellenzi a tervet mostani formájában.