Hírek

2013.06.20. 12:26

Fizetőssé válnak az útszakaszok

Július 1-jén indul Magyarországon a tehergépjárművek használatarányos díjfizetése. A díjköteles utak tarifáit vagy viszonylati jeggyel, vagy már meglévő műholdas készülékkel, vagy újonnan vásárolható fedélzeti egységgel lehet kiegyenlíteni.

Hírcity

A július elsejétől bevezetésre kerülő használattal arányos útdíj-fizetési rendszerben a hazai autópályák, gyorsforgalmi úthálózat, illetve a főúthálózat meghatározott szakaszai után mintegy 6513 km hosszú közúthálózaton kell az EU-díjrendszerben útdíj-használati jogosultságot megváltani, azaz ez válik fizetőssé az új rendszerben.

A megtett úttal arányos útdíj-fizetési kötelezettség vonatkozik minden 3,5 tonnát meghaladó össztömegű tehergépjárműre. Fizetni a megtett úttal arányosan kell. Kibédi-Varga Lajos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium e-útdíj projekt szóvivője részletezte, hogy a fajlagos kilométerre vetített bruttó költségértékeket a következőképpen határozza meg az útdíj törvény, illetve a május 31-én kihirdetett díjrendelet: Van egyrészt a járműkategóriák szerinti bontás. Tehát a 3,5 tonnát meghaladó össztömegű tehergépjárműveket tovább kategorizálja a rendszer a tengelyszám függvényében.

Emellett a jármű környezetvédelmi besorolása alapján Euro1, Euro2 és Euro3 kategóriákat állapít meg. Ez azt a környezetvédelmi besorolást jelenti, ami a jármű forgalmi engedélyében is megtalálható. További paraméter az útdíj-kategóriák szerinti bontás, azaz az autópályák, a gyorsforgalmi utak és a főúthálózat meghatározott szakaszai lesznek díjkötelesek az új rendszerben.

 

Valós úthasználattal arányosan fizetnek ezentúl a fuvarozók Vas megyében a főútvonalak csaknem teljes szakasza, valamint a Sárvárról Pápa felé vezető út tartozik bele a fizetéses rendszerbe (Grafika: Kelemen Attila)



A szóvivő az ellenőrzéssel kapcsolatban elárulta, hogy két dolognak van visszatartó ereje, amely a jogkövető magatartásra bírja a közút használóit, tehát a fuvarozó társadalmat, illetve a sajátszámlásokat: Az egyik ilyen az ellenőrzések valószínűsége, más néven a lebukás veszélye. Erről annyit érdemes tudni, hogy 74 darab fix ellenőrző keresztmetszet került telepítésre, ezek nagyon hasonlóak a jelenleg is autópályákon, gyorsforgalmi utakon megtalálható ellenőrző kapukhoz.

Emellett 100 mobilegység, járművekbe telepített ellenőrző berendezés fogja segíteni az ellenőrző szervek munkáját. Joggal merül fel a kérdés, hogy az érintettek milyen segítséget vehetnek igénybe, azaz hol érhetik el az ügyfélszolgálatot. Ahol mindennemű, elektronikus útdíj-fizetéssel kapcsolatos ügyintézést el lehet végezni, az az Állami Autópálya Kezelő Zrt. ügyfélszolgálati irodái.

A jelenlegi ügyfélszolgálati irodák mellett újabbakat telepítenek, így országszerte a nagyvárosokban 20 ügyfélszolgálati irodát üzemeltet a vállalat. Mindemellett 1500 olyan értékesítési pont lesz, ahol a viszonylati jeggyel történő vásárlás, illetve fedélzeti eszközzel rendelkezők esetén a folyószámla egyenleget fel lehet tölteni, illetve karbantartani.

A rendszer bevezetésének több oka is van. Szakmailag mindenképpen indokolható azzal, hogy az Európai Unióhoz való csatlakozásunk során több szakmai irányelvnek meg kell felelni, mint például az elektronikus útdíj-szolgáltatás, illetve az országok közti átjárhatóság.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!