Hírek

2015.03.10. 15:55

Közlekedési káosz a 86-os főúton: A mezőgazdasági gépek és a tranzitforgalom lassítja a forgalmat

Megyei körkép - A 8-as és a 86-os számú főutakon gyakran torlódnak fel a járművek a mezőgazdasági gépek időszakos közlekedése és a jelentős tranzitforgalomnak köszönhetően. Ausztriában előbbire megtalálták a megoldást, nálunk ennek mennyi az esélye?

Szendi Péter

Akik autóval járnak Körmendről Szombathelyre dolgozni, mostanában biztosan elkéstek néhányszor, ugyanis a 86-os főúton minden reggel „megfogja" az autókat valamilyen mezőgazdasági jármű. A nagy forgalom miatt előzni szinte lehetetlen, ráadásul veszélyes is, így a körülbelül húszperces menetidő a duplájára nő. Hazafele, délután négy óra után ugyanez a helyzet. Dolgozni azonban a mezőkre is el kell jutni valahogy, ezt pedig tudják Ausztriában is, ahol a főúttal párhuzamos szervizutak építésével oldják meg a mezőgazdasági járművek elkülönítését.

Timár Péter fuvarozással foglalkozik, leginkább Spanyolország és Szentgotthárd között ingázik. Találkozásunkkor éppen Egerből érkezett a vasi utakra. Elmondása szerint külföldön hagyják dolgozni az embert, ott nem igen találkozik ilyen problémával.

A főút összforgalmának csaknem felét teszi ki a nehézteher-forgalom, ez az országos átlag háromszorosa a közútkezelő adatai alapján. A kevésbé türelmes sofőrök időről időre veszélyes előzésekre vállalkoznak a gyorsabb előrejutás érdekében. Fotó:Szendi Péter

– Ha nincs is mindenhol kiépítve párhuzamos út a mezőgazdasági gépeknek, akkor meghatározzák, hogy mikor közlekedhetnek a teherforgalomban résztvevők és a mezőgazdasági gépek a főúton. Mi is munkából élünk, ezért nekünk is el kell jutnunk valahogy a célunkig, de valóban megoldhatnák úgy, hogy senkinek se okozzon kellemetlenséget – mondta el a fuvaros.

Nagy Zoltán kamionsofőrtől megtudtuk, hogy nem sokszor kell neki a vasi utakon közlekednie, és épp emiatt nem is sokszor találkozott mezőgazdasági gép okozta dugóval ezen a környéken. Elmondása szerint azonban több más megyében szembesült már ezzel a problémával.

– Mindenhol gondot okoz a teherforgalom, és a mezőgazdasági gépek közlekedése. Mi elég sok pénzt fizetünk azért, hogy használhassuk az utakat, amelyek minőségéről inkább nem is mondok semmit. Nem értem, ha máshol sikerült megoldani a problémát, akkor itt miért nem történik semmi? Nagyon szép gondolat lenne, ha párhuzamos utak épülnének, vagy meghatározott időben közlekedhetnénk, de úgy érzem, hogy itthon, ha száz évet várnék, akkor sem oldódna meg a probléma – tette hozzá.

Egy nevét nem vállaló vasi férfi naponta szembesül az utakon feltorlódó járművek végeláthatatlan sorával, volt tehát ideje arra, hogy a megoldáson gondolkozzon.

– Egész egyszerűen a kamionokat vonatra pakolnám, és úgy szállítanám, így az utak minőségét is védeni lehetne. A mezőgazdasági gépeknek pedig külön utat építtetnék, ahogy Ausztriában is teszik. Nagyon veszélyes így a közlekedés, nem kevés olyan sofőr van ugyanis, aki meggondolatlanul kezd előzésbe az araszolás miatt. A mezőgazdasági gépet vezetők közül eddig nem sok olyannal találkoztam, aki lehúzódott volna az út szélére, hogy elengedje az autósokat – mondta el a férfi.

– A forgalmi rend kialakítása a közúti közlekedésről szóló törvény értelmében az útkezelő feladata. A meghatározott forgalmi rendet a járművezetők részére az érintett útszakaszokon kihelyezett közúti jelzőtáblák közvetítik. A 86-os számú főúton kialakított forgalmi rend nem tiltja mezőgazdasági gépek közlekedését. Így az érintett útszakaszon az előírásoknak megfelelő gépjárművek korlátozás nélkül részt vehetnek a közúti forgalomban – hangsúlyozta Böröcz Miklós, a Közlekedési Felügyelőség igazgatója.

Az igazgató elmondása szerint az érintett útszakaszon a problémát nemcsak a mezőgazdasági járművek időszakos közlekedése okozza, hanem a jelentős tranzitforgalom is.

– A közútkezelő forgalmi adatai szerint a 86-os számú főút Szombathely-Egyházasrádóc közötti szakaszán az összforgalom körülbelül negyven százalékát teszi ki a nehézteher-forgalom, ez az országos átlag háromszorosa! Megítélésünk szerint a kérdéses útszakaszról – párhuzamos, kiszolgáló egyéb utak hiányában – a mezőgazdasági gépek nem tilthatók ki. A megoldást egyértelműen a 86-os út Szombathely – Egyházasrádóc közötti szakaszának új nyomvonalon való kiépítése jelentheti, amelynek tervei már készülnek. Építésének várható időpontja azonban jelenleg még nem ismert. Párhuzamos utakra azonban számos példát találhatunk országszerte. A 86-os főút Szombathely és Szeleste közötti új szakasza mentén is szervizutak épültek – tette hozzá Böröcz Miklós.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!