Hírek

2015.09.23. 15:48

A vasi kamionosokat nem rengette meg a menekültválság, de volt, aki megérezte

Megyei körkép - Nem érzékelik különösebben a menekültválságot a nemzetközi szállítmányozásban érintett Vas megyei cégek, azonban ha a dugók miatt kerülni kell, az az ő veszteségük.

Budai Dávid

Utánajártunk, hogy a menekültválság mennyire viselte meg a nemzetközi fuvarozásban érdekelt cégeket, ezért három Vas megyei fuvarozót is megkérdeztünk az elmúlt időszakban szerzett tapasztalataikról.

Szele László, egy szombathelyi fuvarozó cég irodavezetője elmondta: egyelőre nem érzékelték a menekültválság hatásait a napi munkában. Kamionjaik a szerb határon egyáltalán nem, viszont a horvát határon gyakran megfordulnak, mégsem tapasztaltak semmi rendkívülit. A sofőrök között sem beszédtéma a migránshelyzet, legfeljebb azt említik meg néha, hogy az út szélén láttak menekülteket vonulni. Az osztrák-német határon egy-háromórás várakozás előfordult egyszer-kétszer, és azt is tapasztalták, hogy az ellenőrzés szigorodott, azonban a meghosszabbodó menetidő ellenére eddig még minden határidőt tudtak tartani.

Fotó: Unger Tamás

Galambos Tamás, a megye egyik legnagyobb fuvarozó cégének ügyvezetője is úgy nyilatkozott, hogy komoly fennakadásokat eddig még nem okozott a menekültváltság, azonban ők többször kifutottak a menetidőből az extrém módon megnyúlt várakozások miatt. Megtudtuk: fuvarjaik 95 százaléka külföldre irányul, leginkább Ausztria és Németország irányába. Ők azonban nem Hegyeshalomnál – ahol a legkomolyabb fennakadások voltak az utóbbi időben –, hanem leginkább Kőszegnél és Rábafüzesnél lépik át a határt, ezek a kilépési pontok pedig sokkal nyugodtabbak. Ennek ellenére előfordult, hogy Ausztriában vagy Németországban lezártak autópályákat és emiatt nem érték el a lerakodási pontokat. Ilyenkor a feladónak és a címzettnek össze kell fogni. Ha rugalmasak a partnerek, akkor megértik a késés okát és megvárják őket a le-, illetve felrakodással. Ilyenkor természetesen a fuvarozó céget éri kár, mivel a sofőrnek tovább tart a fuvarja, márpedig ezt a cég fizeti ki, attól függetlenül, hogy a bevétel nem lesz több.

Nem egyszer előfordult az is, hogy kerülőutakat kellett tenni. Így például a Budapestről Németországba tartó kamionnak a hatalmas dugó miatt a hegyeshalmi határátkelőt ki kellett hagynia és egészen Kőszegig kellett menni, hogy biztonságosan és időben át tudják lépni a határt. Az is előfordult, hogy nem a megszokott tranzitútvonalat választották. Amikor a németek ideiglenesen beállították a határátkelők teljes kontrollját, akkor Passaunál alakult ki akkora sor, hogy érdemesebb volt megkerülni azt a határszakaszt, ezért a fuvarokat Csehország vagy Szlovákia felé irányították.

Kíváncsiak voltunk, hogy a sokszor több száz kilométeres kitérő okozta többletköltség ilyenkor kit terhel? Az ügyvezető elmondta: mivel éves szerződés alapján dolgoznak, a költséget ebben az esetben is a fuvarozó cég állja. Hozzátette: ha ez egy-egy esetben fordul elő, akkor ez így korrekt a partnerrel szemben, amennyiben ez a helyzet huzamosabb ideig fennáll, akkor már le kell ülni, tárgyalni. Ilyen tárgyalásra azonban eddig nem volt szükség.

A fokozott ellenőrzésekkel kapcsolatban megtudtuk: ez náluk, fuvarozóknál egyáltalán nem okoz meglepetést. Problémát itt is csak az jelentett néha, hogy az elhúzódó kontroll nem volt belekalkulálva a menetidőbe. Extrém hosszú várakozási időbe kollégái még nem futottak bele, de három-négyórás kényszerszünet már volt az elmúlt időszakban. Megtudtuk azt is, hogy az ellenőrzések során semmilyen atrocitás nem érte soha kollégáit. Galambos Tamás szerint tudomásul kell venni, hogy a most kialakult helyzetre senki sincs felkészülve, mindenki kicsit fáradtabb, ingerültebb. Ezzel együtt azonban mindenki felfogja, hogy rajtunk kívül álló okok miatt növekszik a menetidő, lassul az ügyintézés.

A szerb, illetve a horvát határon nem járnak kollégái, Angliába pedig csak ritkán szerveznek fuvart. Egy hónappal ezelőtt Franciaországban, a Csalagút környékén és a kikötőknél voltak nehézségek, volt, hogy menekültek kapaszkodtak fel autókra, azonban velük szerencsére semmilyen hasonló eset nem történt, ráadásul a helyzet mostanra ott is normalizálódott. A sofőrök nem félnek, még senkitől sem hallotta, hogy nem vállal egy fuvart, mert fél, hogy megtámadják.

Egy megyeszékhelyen lévő, nemzetközi fuvarozással is foglalkozó cég ügyvezetője, Horváth Miklós elmondta: ők még a határon sem futottak bele olyan dugóba, amelyik számottevően módosította volna a menetrendet. A hegyeshalmi átkelő helyett a kisebb átkelőket preferálják. Leginkább Sopronnál, Kőszegnél, illetve Szentgotthárdnál lépik át a határt, de az alkalomszerű ellenőrzéseken kívül semmi rendkívülit nem tapasztaltak. A jövőre vonatkozóan nem bocsátkozott jóslásokba, ahogyan fogalmazott: nincsen üveggömbjük, nem tudni, meddig tart ez a 21. századi népvándorlás.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!