Hírek

2016.09.07. 18:18

Váratlan helyzetekre is felkészültek a vasi katasztrófavédők

Vasegerszeg - Gázpalackokat szállító teherkocsiba rohan egy személyautó, sofőr és utasa a roncsban reked, a tartályok megsérülnek - ez volt az alaphelyzete annak a katasztrófavédelmi gyakorlatnak, amelyet szerdán délelőtt tartottak az M86-os gyorsforgalmi út még épülő szakaszán, Vasegerszeg közelében.

Szombathelyi Médiaközpont

A szimulációban hatvan tűzoltó vett részt. Eligazítással, oktatással és a komplex feladatsor ismertetésével kezdődött a katasztrófavédelmi gyakorlat. A szombathelyiek mellett a sárvári és a körmendi hivatásosok, a répcelaki önkormányzati tűzoltók, valamint a nicki önkéntesek vettek részt a szimulációban.

A feltételezés szerint a PB-gázpalackokat szállító teherautóba hátulról belerohan egy személykocsi, majd abba két további autó, így hamar tömegbalesetté fajul a helyzet. A tartályok megsérülnek, utasok rekednek a roncsban, és az egyik autó ki is gyullad. A répcelaki egység a lángoló kocsi oltását, a sárváriak a sérültek kiemelését kezdték meg. Közben a többiek védősugarat szereltek a gázpalackokhoz, folyamatosan hűtötték azokat, később leemelték a teljes rakományt a platóról.

Fotó: Unger Tamás

- Ebben a komplex mentési feladatsorban tudjuk gyakorolni a műszaki mentési taktikákat és a tűzoltási feladatokat is. Ezzel az állománynak a taktikai felkészültségét tudjuk javítani, és nyilván együttműködést is végrehajthatunk, hiszen a katasztrófavédelem több szereplője és mások is részt vesznek benne - fogalmazott Kovács Levente tűzoltó alezredes, a sárvári katasztrófavédelmi kirendeltség vezetője.

A feltételezés szerint a feltorlódott kocsisor levezetéséhez és a forgalmi rend visszaállításához meg kellett bontani a szalagkorlátot is. Ezt fémvágóval és csavarozással oldották meg a tűzoltók. Ilyesmire korábbi hóhelyzetekben már élesben is volt példa. Az M86-oson 2-3 kilométerenként lesz olyan szakasza a szalagkorlátnak, amely gyorsan, gond nélkül megbontható, így az egyik oldalon egy-egy sávon haladhat a forgalom.

Kovács Levente azt is elmondta: a 86-os főúton csak Répcelak környékén évente 20-25 közlekedési baleset történt. Ezek közül egy-két esetben veszélyesáru-szállító jármű is érintett volt. - Azt lehet mondani, hogy ez a gyakorlat összhangban van az élet írta forgatókönyvvel, hiszen fordult már elő hasonló esetünk. Gyorsforgalmi úton viszonylag kevés a baleset, de ha megtörténik, az bizony sokszor súlyos kimenetelű - tette hozzá az alezredes.

 

A gyakorlatot megtekintette Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. kommunikációs osztályvezetője is, aki arról tájékoztatott, hogy az út hiányzó szakaszának kivitelezése a végéhez közeledik.

- A vadvédő kerítés és a növényzet telepítése, valamint a forgalomtechnikai eszközök kihelyezése van hátra. A katasztrófavédelmi gyakorlat egy útépítés tekintetében mindig fontos pont, hiszen azt mutatja, hogy nemsokára eljön a forgalomba helyezés ideje. Elkezdődött a műszaki átadás-átvétel, október végére tervezzük a hiányzó csaknem 34 km-es szakasz forgalomba helyezését. A gyorsforgalmi út uniós forrásból épül, 31 műtárgy és három különszintű csomópont található rajta. 110 km/órával lehet majd itt autózni - tudtuk meg.

A szimuláció a forgalomtól elzárt, még épülő szakaszon történt a Magyar Közút Nonprofit Zrt. együttműködésével. A gyakorlatot megfeleltre minősítették a katasztrófavédelem vezetői.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!