Hírek

2017.08.02. 16:40

Kevesebbet kapunk a pénzünkért?

KÖRKÉP - Ugyanannyi pénzért egyre kevesebb áru kerül a bevásárlókocsinkba, onnan pedig az otthonunkba. Trükköznek a gyártók, és nem mindig állapítható meg a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat.

Tóth Kata

Nem új keletű a felfedezés: időről időre, ha csak néhány százalékkal is, de kisebb mennyiségű, kiszerelésű terméket kapunk a boltokban (jó esetben) ugyanannyi pénzért. Bosszantó a jelenség, és évek óta tart: egyre zsugorodik a tartalom a dobozokban, zacskókban, üvegekben, és a gyártók mindent megtesznek, hogy a gyanútlan fogyasztók ne vegyék észre a változást. Nem feltétlenül látványos a mennyiség csökkenése vagy a minőségi alakulás, viszont ha az egyszeri vásárló az átlagosnál tudatosabban közelít a kérdéshez, és odafigyel megszokott, mindennap vásárolt termékeire, mégiscsak szembetűnő. A gyártók sokszor azzal indokolják lépésüket: folyamatosan emelkedik az alapanyagár, és hogy az áremelést elkerüljék, csökkentik a mennyiséget, a darabszámot. Trükköznek, átvernek bennünket ezzel? Megtehetik? Nem tiltja a törvény? Egyáltalán: védi valami a fogyasztót? Mire érdemes figyelni vásárláskor? Ennek jártunk utána.

Horváth Flórának mindene a sütés-főzés. Az alapanyagoknál tűnt fel neki, hogy megcsappantak a mennyiségek Fotó: Unger Tamás

A túró, a tejföl fél kiló helyett sokszor már csak 450 grammos, a régen kétdecis kefír doboza 150 vagy 175 gramm nettó tömegű terméket rejt. A százas papír zsebkendőben van, hogy csak 90 darab árválkodik, a negyedkilós kávé sem mindig 250 grammos, a tábla csoki sem tízdekás, a citromos sörből négy decit kortyolhatunk. Ezek mind feltűntek Horváth Flórának, akinek hobbija a főzés, a sütés, és nemegyszer maradt pácban a hiányzó mennyiségek miatt.

Korábban az eredeti húszhoz képest egy-egy szállal kevesebb cigaretta volt a dobozokban. Igaz, ennek a korszaknak vége: legalább húsz, legfeljebb 25 szálat tartalmazhat most egy doboz. Mi ez, ha nem burkolt áremelés? Végtelen azoknak az áruknak a sora, amelyeknél a megszokott, fix kiszerelést megváltoztatták a gyártók, és eszük ágában sem volt ezt jól látható módon reklámozni a csomagoláson, ahogy tették az ellenkező esetben: ha a megszokott áron kicsit többet kínáltak.

Ötven gramm hiányzik a túróból, hetven a húszszázalékos tejfölből, úgy lenne tökéletes a pogácsa a régi recept szerint Fotó: Unger Tamás

Csak a csomagolás nagyobb

Sőt, a marketingeseik inkább azon dolgoztak, hogyan lehet a dobozt úgy alakítani, hogy a vevő első blikkre ne vegye észre a változást. Ha szerencsénk van, nem változott az ár - nem emelkedett -, a mennyiség viszont csökkent. Az alapanyagokról, összetevőkről itt most nem szól a fáma... Nem tiltja törvény azt, hogy a gyártó (a saját érdekében) megreformálja a zacskókat, a csomagolást. Ráadásul mindig fel is tüntetik, hogy mi mekkora, aztán a rohanásban vagy észrevesszük, hogy kevésbé laktunk jól egy szelet csokitól, vagy nem. Bosszankodhatunk, hogy nem vettünk annyi túrót, amennyit a süteményrecept előír, és csak magunkat hibáztathatjuk a figyelmetlenségünkért.

Kötelező információk

Szilágyi Ildikó, a Vas Megyei Kormányhivatal Szombathelyi Járási Hivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztálya Fogyasztóvédelmi Osztályának vezetője elmondta: az élelmiszereken sokféle információt kell feltüntetni. Az összetevőket, ezen belül az allergén anyagokat, továbbá az adott termék mennyiségét (darabra, súlyra, térfogatra), minőségmegőrzési idejét, a gyártó nevét, címét. Ezek az információk pedig nem lehetnek félrevezetőek, megtévesztőek.

A fogyasztóvédelmi törvény szigorúan szabályozza az árfeltüntetést. Kimondja, hogy az eladási árat, az egységárat, valamint a szolgáltatás díját egyértelműen, könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan kell feltüntetni. De kifejezett előírás nincs arra vonatkozóan, hogy hány darabos, milyen mennyiségű/tömegű kiszerelésben kell forgalmazni az egyes termékeket. Lehetőség van tehát egy adott termék csomagolásának, kiszerelésének, mennyiségének, sőt bizonyos szabályok keretein belül az összetételének a megváltoztatására is. Erről a változtatásról pedig nem kell külön tájékoztatni a fogyasztót.

Mi a megtévesztés?

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról, mondja az osztályvezető, akkor beszélünk, ha az adott információ, vagy annak az elhallgatása a fogyasztó döntését befolyásolja. Például, ha ugyanakkora csomagolóanyagban helyeznek el kevesebb terméket, a jól tájékozott fogyasztót is megtévesztik: nem számít arra, hogy az adott csomagolásban a megszokottnál kevesebb termék van. De ha a gyártó erre jól láthatóan felhívja a figyelmet, akkor nem biztos, hogy megállapítható a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat. Az ellenőrzéseik során többször tapasztalták, hogy a feltüntetett kedvezményeket - +20 százalék ajándék, kettőt fizet hármat kap - nem mindig érvényesítik a fogyasztó irányába, ami szintén tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül.

Megéri körültekintőnek lenni

Az egyes esetek elbírálása során olyan fogyasztót vesznek alapul, aki észszerűen, tájékozottan, az adott helyzetben általában elvárható figyelmességgel és körültekintéssel jár el . Ebből a hozzáállásból vezethető le az, hogy amennyiben a terméken a valóságnak megfelelő a tájékoztatás, akkor hiába a korábban megszokottnál kisebb meny-nyiség, nincs szó megtévesztésről. Ne vásároljunk sietve, figyelmetlenül, koncentráljunk az összetevőkre, az árcímkére és legfőképpen az egységárra - ez árulkodik ugyanis elsősorban arról, hogy egy termékből mennyibe kerül egy kiló, egy liter vagy egy darab. 2008 óta kötelező feltüntetni az egységárat, ez kiszereléstől függetlenül támpontot ad az árak összehasonlításához.

Mentes, de tényleg

Ha már időnként trükközés áldozatai vagyunk, az azért megnyugtató, hogy az úgynevezett "mentes" élelmiszerekkel kapcsolatos fogyasztóvédelmi ellenőrzés idén megnyugtató eredménnyel zárult. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) akkreditált Élelmiszer- és Vegyipari Laboratóriuma végezte a vizsgálatokat, és kiderült, a mentes jelöléssel ellátott 81 élelmiszer mindegyike megfelelt a jogszabályi előírásnak, tényleg laktóz-, glutén-, szója- és tartósítószer-mentesek voltak. Tavaly két termék fennakadt a rostán.

 

Egy ideje felfigyeltem már erre a turpisságra. Úgy érzem, ezzel manipulálják és becsapják a vásárlókat, abszolút nem tartom korrektnek. Ott húzzák le az embert, ahol csak tudják, felháborító. Nekem a papírzsebkendő-vásárlásnál akadt meg a szemem a mennyiségnél. Meg is kérdeztem egy árufeltöltőt, hogy fel van-e a bontva, mert eléggé hiányosnak tűnt. Otthon megszámoltam, és a ráírt száz darabból tizenkettő hiányzott, persze az ára ugyanannyi volt.

Horváth Zsófia

közigazgatási bírságos főelőadó

 

Számomra a kóla új csomagolása okozta a legnagyobb meglepetést. Másfél liter helyett nagyjából egy pohárral kevesebb van benne. Nagyon szeretem ezt az üdítőt, csodálkozva vettem le a polcról. A sörrel ugyanez a helyzet: mióta négydecis dobozokat árulnak, inkább Ausztriában veszem. Sokkal gazdaságosabb, és ott nem érzem azt, hogy átvernek. Dohányzom is, és szinte felfoghatatlan, hogy majd háromszáz forinttal fizetek többet egy dobozért.

Major Gábor

egyetemi hallgató

 

Nekem is szemet szúrt, hogy valami nincs rendben néhány termékkel. Elsősorban a cigaretta volt az, amin észrevettem, hogy kevesebb van benne, mint régebben. Nem tetszett, hogy így is nagyjából száz forintot emeltek rajta. Igaz, hogy az utóbbi évben visszatért a húszszálas verzió, de az ár megint csak nőtt. A másik az egyik kedvenc italomra, a citromos sörre vonatkozik. Nagyon dühös voltam, amikor megláttam, hogy már csak négydecis verzióban érhető el, és az ára mégis változatlan.

Ottlakán Henrietta

egyéni vállalkozó

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!