Kultúra

2013.02.12. 09:48

Topánka-ostromállapot uralkodik a Soltis színházban

Celldömölk - A társulat apraja-nagyja a február 23-án esedékes Hamupipőke-premierre készül. Próbán jártunk.

Ölbei Lívia

A kipróbált öregek mellett a legfiatalabb stúdiósok is színre lépnek a közelgő Hamupipőke-bemutatón: a klasszikus Grimm-mesét Romhányi József dolgozta át és szedte sziporkázó rímekbe, a celldömölki változat rendezője Benkő Ágnes, a zene Borsos Miklósé. Ahogyan az egy valamirevaló mesében lenni szokott, a királyfi ezúttal XIII. Kétségbeesett Boldizsár, a kormányzásban már erőlködő uralkodó egyetlen fia, a szende szívű I. Gáspár feleséget keres magának. Ebből támad a bonyodalom, és ebből adódik a csupa mosoly, megnyugtató megoldás is.

Fotó: Kiss Teodóra

Vasárnap délután puha havazásban érkezünk Celldömölkre, de a Koptik Odó utcai Soltis színházban ebből semmi nem érzékelhető: topánka-ostromállapot van érvényben, kora délelőtt óta próbál a társulat. Persze jó szívvel beengedik a kíváncsiskodót, föltéve, hogy a megfelelő helyen kopogtat. Talán próbatétel ez is, mint a mesében: ha megtalálod az ajtót, elnyered a jutalmad. A jutalom pedig ezúttal a próba maga: a rendező-koreográfus, Benkő Ágnes belülről fakadó, helyzetet-jellemet pontosan megvilágító instrukcióival. Éppen ott tart a történet, hogy a mézesbábosnak öltözött álruhás királyfi és Hamupipőke a vásári forgatagban összetalálkozik: Nekem így is nagyon tetszel... Szól a dal, röppen a tánc. Hamupipőke szerepében Stangl Franciska, a királyfit Pesti Arnold játssza: Nem ámítás, nem csalás, itt a tükrös mézeskalács. A szünet után majd következhet a másik szereposztás: néhány figura kettőzve van az előadásban. A rövid pihenőben Benkő Ágnes Szűrszabó Edittel arról vált szót, hogy Hamupipőke báli ruhája gyönyörű, de a premieren majd nagyon kell csillognia: hogy elámuljon a közönség. (Ilyenkor a társulat többnyire szétnéz a sok év alatt feltöltött, és folyamatosan töltődő jelmeztárban, aztán következik a tűvel, cérnával, kelmével mindenféle varázslatra képes Szűrszabó Edit szakértelme.)

Fotó: Kiss Teodóra

Energiában vagytok?, kérdezi a rendező, és kezdődhet megint elölről. A boldog játék mögött kemény és szisztematikus munka van (nem ámítás, nem csalás): Benkő Ági arra törekszik, hogy helyzet, karakter, koreográfia egymást erősítsék, és az eredmény ne csupán külső forma legyen, hanem eleven belső tartalomként jelenjen meg a színpadon. Ehhez pedig muszáj koncentrálni. Még akkor is, ha a próbát megelőző estén sokáig díszletet festett az ember. (Az ügyesen ki- beforgatható díszletet Benkő Ágnes tervei alapján Marton Miklós készítette a kellő fantáziával, a festésbe a stúdiósok is besegítettek.) Sőt: nem elég a próba, otthon sem árt gyakorolni. Például azt, hogy miképpen ne fogyjon el a levegő idő előtt, ha a színpadi beszédet intenzív mozgás kíséri.

A zsörtölődő, de a fiáért még bálozni is képes öreg király szerepében Nagy Gábor, a társulat vezetője: azt mondja, jó társakra talál a fiatalokban, örömmel tölti el, hogy elsőéves stúdiósok is megállják a helyüket a játékban. Huszonharmadikán premier, aztán turné: előbb a megyében, aztán Hamupipőke jó egy hétre Erdélybe látogat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!