Kultúra

2013.04.23. 15:07

Fülöp Péter tíz képben a máról, a tegnapról, a létezés pillanatairól

Szombathely - 10.1. kép címmel nyílt Fülöp Péter kiállítása a Cafe Freiben tíz olyan fotóval, amelyek mindegyike elgondolkodásra késztet. A magányok és együttlétek szép metaforikus és vizuális megfogalmazásai május 12-ig lesznek láthatók a kávézóban.

Merklin Tímea

Kellő élettapasztalat is szükséges e képekben való elmélyedéshez, mert ezek a fotók szépek, de elsődlegesen nem gyönyörködtetni akarnak, hanem megmutatni egy-egy különös csipetet a valóságból, megragadni egy-egy talált pillanatot a létezésből. Házfal és csipke, kő és virág; egy háló kiszakadva a Lehetséges egy extatikus állapota. Két fűben ülő, copfos kislány Ábránd-ja  a színpadon perdülő néptáncosok előtt: hogy repül a lányok szoknyája, amikor a legények fordítják őket! Galambom a rács-sűrűségű ágak között. Az Együttlét című kép egy házsarok: két különböző oldalán áll egy férfi és ül egy nő. Mezei Kinga ölelésről és bánatról énekelt a kiállítótérben, hozzádalolva a képekhez az érzelmek gazdag világának hangjait, majd mindezt Kátai Zoltán énekmondó árnyalta tovább. Kincset érő megszólalásaikat Fülöp Péter nagy megtiszteltetésnek vette, lévén maga is „kultúrfertőzött", ahogy Boda László kiadó mondta a bevezetőjében. A fotóművész ugyanis „hobbifotós", mert „különben" kultúrházigazgató Győrben, koncertszervező, filmesztétikát, filmtörténetet tanít az egyetemen, az improvizatív zene rajongója. Műveltségéből, olvasottságából, előképzettségéből adódik látásmódja, képalkotási készsége, érzékenysége, amely  az improvizatív zenével analóg, oldott és spontán, fogalmazott Boda László, a B.K.L. Kiadó vezetője személyes élményét mesélve Fülöp Péterről.

Pálfi András tulajdonos, Fülöp Péter fotóművész és Boda László könyvkiadó a Cafe Frei kiállításán. Fotó:  Németh Bálint

Sétálgattak Szabadkán, Fülöp időnként csettintett egyet, beszélgettek. A Szabadkai szecesszió című sorozat született így, ilyen könnyedén, minden egyes kattintás nyomán minőségi a kép. Csak a lényeget mutatja, erősen koncentrált, magas technikai tudása meggyőző.

- Egyszerre három síkon értelmezhetők ezek a fotók -  fejtette ki Boda László. - Az első a mai modern kor lenyomata, amennyiben azt az életérzést fejezi ki, amiben élünk. A második a generációs alkotás síkja, olyan értelemben, hogy mi még a szocializmus világában nőttünk, amiben például Cseh Tamás dalai születtek. A harmadik síkon Hamvas Béla gondolatai társíthatók a lepusztuló világról.  Ugyanakkor fanyar humor, irónia is van  a képeken, melyek számomra a lét-romlás virágai. A 20-21. század létromlásának sokféleségéből kapunk egy kis ízelítőt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!